Link til MS Word dokumentskabelon på intra~
Fra : Michael Døj

Dato : 27-05-04 09:44

Hej!

Jeg sidder med følgende opgave:

I frontpage laves en side, som på listeform viser hvilke Word
dokumentskabeloner, der er tilgængelige for brugerne.
Ved at klikke på eet af linkene i listen, skal Word åbne dokumentet. Da det
er en skabelon der åbnes, skal Word
automatisk oprette en kopi af skabelonen, som kan gemmes under et nyt navn.
Word skal altså ikke åbne selve
skabelonfilen, (*.dot)! Både oversigten og skabelonerne ligger på en intern
server.

Ovenstående fungerer perfekt, når jeg er i Frontpage (Normal view).
Eksempel:
Jeg har lavet et link ved navn "Normal brev DK", som linker til Word
skabelonen ved navn: "Normal Brev DK.dot".
Når jeg trykker [Ctrl]+[Venstre museklik] åbner Word med en kopi af
skabelonen, klar til at redigere, navngive og
gemme som man vil.

Når jeg åbner samme side i MS Internet Explorer (MSIE), og klikker på samme
link sker følgende:
Dokumenskabelonen bliver åbnet i MSIE, (altså Normal brev DK.dot-filen).
Der er muligt at redigere i dokumentet.
Det er muligt at gemme skabelonen, men ikke som dokument (*.doc), kun som
skabelon (*.dot).

Hvordan løser jeg dette problem, så siden/linkene/dokumenterne opfører sig
som de skal, dvs. åbnes i Word og ikke
i MSIE?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Michael Døj

Fra : Michael Døj

Dato : 27-05-04 10:06

SNIP mit eget indlæg.

Hej, jeg glemte lige følgende, relevante informationer:

Frontpage version: 2003, SP3.
OS: Windows XP Pro DK, SP1.
MSIE: 6.0.2800.1106.
Word version: Office 97, SP2.

Med venlig hilsen
Michael Døj

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-05-04 10:24

"Michael Døj" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan løser jeg dette problem, så siden/linkene/dokumenterne opfører sig
> som de skal, dvs. åbnes i Word og ikke
> i MSIE?

Hver bruger bestemmer på sin computer hvad der skal ske med hvilke filtyper.
Det skal derfor indstilles på alle maskiner, at doc og dot filer skal åbnes
i direkte i Word og ikke IE.

Jeg tvivler på, at det kan lade sig gøre, at linke til en dot-fil, og
automatisk få den lavet om til et doc-dokument. I princippet sker der det
samme ved en linkning, som hvis man åbner en fil i Word ved hjælp af
Filer/Åben, og her vil dokumentet også åbne som en dot-fil. Automatikken der
laver dot-filer om til doc-filer er indbygget i Words funktion Ny/Fra
skabelon, og er nok ikke sådan lige til at komme i nærheden af. Det akn
muligvis fikses med noget makro-halløj i dot-filen, men det må du spørge om
i news:dk.edb.tekst.ms-word.
En simpel og ligefrem løsning på det kan være at linke til en doc-fil, som
er magen til dot-filen. Herefter kan brugeren gemme dokumentet på normal
vis. Resultatet er jo i sidste ende det samme.

/Per

Fra : Michael Døj

Dato : 27-05-04 10:40

Hej Per, tak for dit hurtige svar.

> [...]
filtyper.
> Det skal derfor indstilles på alle maskiner, at doc og dot filer skal

Du har ret, og jeg har kontrolleret, at MS Wort er defineret som
standardprogram
til at åbne *.doc og *.dot filer.

> Jeg tvivler på, at det kan lade sig gøre, at linke til en dot-fil, og
> automatisk få den lavet om til et doc-dokument.

OK, det jeg finder frustrerende er blot, at jeg inde i Frontpage fint kan få
det til at
fungere, når jeg kigger på min side med oversigten i "Normal view" og
klikker på et
link med [Ctrl]+venstre museknap - Her åbner Word en kopi af skabelonfilen,
i doc
format, helt som den skal. Når det kan lade sig gøre der, burde det vel også
kunne
lade sig gøre i en almindelig browser (MSIE)?

> [...]
> skabelon, og er nok ikke sådan lige til at komme i nærheden af. Det akn
> muligvis fikses med noget makro-halløj i dot-filen, men det må du spørge

Tjo, det er da et forsøg værd.

> En simpel og ligefrem løsning på det kan være at linke til en doc-fil, som
> er magen til dot-filen. Herefter kan brugeren gemme dokumentet på normal
> vis. Resultatet er jo i sidste ende det samme.

Enig, der er blot nogle problemer med den løsning i dette tilfælde. For det
første
skal jeg så køre med et "spejlet" bibliotek af doc-filer, i forhold til
dot-filer. Det
kan dog fint lade sig gøre. For det andet giver det bøvl, når mere end en
bruger
skal bruge det samme dokument, så skal de til at tage stilling til, om de
vil åbne en
skrivebeskyttet kopi osv. Det ønsker jeg ikke.

Men igen, tak for dit svar. Jeg vil prøve at summe lidt videre, og se, om
ikke jeg
kan finde en mere automatiseret løsning.

Med venlig hilsen
Michael Døj

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-05-04 10:53

> [...]
> vil åbne en
> skrivebeskyttet kopi osv. Det ønsker jeg ikke.

Det undgår du, hvis du lægger doc-filerne på webserveren.
Så vil der være tale om en kopi, som ikke blokerer for andre brugeres
adgang.

/per