266Mhz RAM på 333Mhz bundkort?
Fra : Morten Poulsen

Dato : 03-06-04 20:16

Hejsa

Jeg overvejer at opgradere maskinen derhjemme, men er i tvivl om hvor meget
hw jeg behøver skifte ud.

Lige nu består maskinen af:
Bundkort: ASUS A7V266-E/RAID (266Mhz)
CPU: AMD K7 Athlon (Palomino) 1700+ (266 Mhz)
RAM: 2x Kingston 512MB DDR PC2100 (266Mhz)
Grafikkort: Creative GeForce 3 Ti200 64MB

Til spil-hensyn (hvor skoen trykker) giver det nok mest bare at sætte et nyt
grafikkort i... men bundkortet understøtter kun 4X AGP, og det sætter jo
sine begrænsninger.

Så hvis jeg skifter bundkortet til f.eks detteher:
ASUS A7N8X-X (333Mhz, 8X AGP)

.... kan jeg så stadigvæk benytte min nuværende CPU samt RAM som begge to
kører 266Mhz. Og hvad er ulemperne - kommer hele systemet til at køre efter
"laveste fællesnævner" eller hva'?

mvh Morten

Fra : Mads

Dato : 03-06-04 21:18

On Thu, 3 Jun 2004 21:15:37 +0200, "Morten Poulsen"
<morten_kombat@hotmail.com> wrote:

>Til spil-hensyn (hvor skoen trykker) giver det nok mest bare at sætte et nyt
>grafikkort i... men bundkortet understøtter kun 4X AGP, og det sætter jo
>sine begrænsninger.

4X AGP er da udemærket. Gevinsten ved at køre 8x AGP
kan da kun måles i promiller.

Jeg ville da helt sikkert vælge et godt grafikkort nu, frem
for at skulle skifte både bundkort, CPU, RAM OG grafikkort.

mvh Mads

Fra : Morten Poulsen

Dato : 04-06-04 09:48

> 4X AGP er da udemærket. Gevinsten ved at køre 8x AGP
> kan da kun måles i promiller.
>
> Jeg ville da helt sikkert vælge et godt grafikkort nu, frem
> for at skulle skifte både bundkort, CPU, RAM OG grafikkort.

OK, jeg synes bare udvalget af 4X AGP kort var ret begrænset i forhold til
8X, men jeg tog også kun en hurtig kigger på edbpriser.dk.

Fra : Mads

Dato : 04-06-04 10:37

On Fri, 4 Jun 2004 10:47:53 +0200, "Morten Poulsen"
<morten_kombat@hotmail.com> wrote:

>OK, jeg synes bare udvalget af 4X AGP kort var ret begrænset i forhold til
>8X, men jeg tog også kun en hurtig kigger på edbpriser.dk.

Et 8x kort kan skam fint køre 2x og 4x AGP, så det burde
ikke være noget problem.
Jeg kører selv med et Radeon 9600 XT 8X AGP kort i
min maskine og den bundkort har kun 4x AGP
Bortset fra min CPU, en AMD 2400XP er det forøvrigt
en maskine meget lig din og den spiller alle de nyeste
spil uden at hakke.

mvh Mads

Fra : Morten Poulsen

Dato : 04-06-04 11:26

> [...]
> Bortset fra min CPU, en AMD 2400XP er det forøvrigt
> en maskine meget lig din og den spiller alle de nyeste

Kanon, så er det jo bare at vælge og vrage...
Min tegnebog og jeg takker for hjælpen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-06-04 14:41

Mads skrev:

> Et 8x kort kan skam fint køre 2x og 4x AGP, så det burde

Er du *helt* sikker på det?

> Jeg kører selv med et Radeon 9600 XT 8X AGP kort i
> min maskine og den bundkort har kun 4x AGP

Det kan sagtens lade sig gøre, men ikke 2x.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-06-04 15:25

On 2004-06-06, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Er du *helt* sikker på det?

Det er nemlig tvivlsomt om det kan køre 2x og 1x som du selv skriver

Thomas

Fra : Brian Lund

Dato : 09-06-04 15:39

> [...]
nyt
> grafikkort i... men bundkortet understøtter kun 4X AGP, og det sætter jo

Som de andre har sagt, har 8xAGP ikke meget at sige :)

> Så hvis jeg skifter bundkortet til f.eks detteher:
> ASUS A7N8X-X (333Mhz, 8X AGP)

Er selv lige skiftet fra et A7V266 til det bundkort, det er iøvrigt 400 MHz,
ikke kun 333 ;)
I 3dmark2001 steg jeg ca. 500 point (til 11500), og jeg tror ikke det er
pga. 8xAGP men nok nærmere det bedre chipset, og at jeg nu kan køre mine RAM
på DDR 333 (PC2700) fremfor synkront, på 266 før...

I samme omgang tilføjede jeg også 256 MB RAM (total 768 nu), men jeg har
ikke opgraderet CPU eller andet!

Jeg har 2200+ og et Radeon 9500 Pro.

> ... kan jeg så stadigvæk benytte min nuværende CPU samt RAM som begge to
> kører 266Mhz. Og hvad er ulemperne - kommer hele systemet til at køre
efter
> "laveste fællesnævner" eller hva'?

Det kan du sagtens, og nej de behøver endda slet ikke køre på nogen
fællesnævner med det bundkort, man kan frit indstille RAMenes hastighed,
uafhængigt af CPU FSB

Brian

Fra : Morten Poulsen

Dato : 09-06-04 16:22

> Det kan du sagtens, og nej de behøver endda slet ikke køre på nogen
> fællesnævner med det bundkort, man kan frit indstille RAMenes hastighed,
> uafhængigt af CPU FSB

Takker, det er rart at vide når bundkortet engang ryger i forb med en CPU
opgradering. RAM'en kan jeg så tage hen ad vejen