Hvilket motherboard/ram skal man vælge.
Fra : Jacob Voigt

Dato : 27-05-04 15:04

Jeg har et lille spørgsmål til gruppen.

Jeg skal ud og investere i lidt hardware i den forbindelse også et nyt
motherboard og noget ram.
Mit valg står mellem ASUS P4C800-E DELUXE og ABIT IC-7 MAX3.
Jeg skal køre RAID med to WD RAPTOR 36 GB HDD.
Jeg har ingen intentioner om at overclocke og lægger mere vægt på at holde
støjniveauet nede.

Jeg har hørt ABIT boardet larmer og at en del af dem er defekte når man
modtager dem.

Omvendt har jeg hørt at ASUS boardet ikke rigtigt magter at køre med WD
raptor diskene.
Jeg er ligeledes i tvivl om hvilken ram jeg skal købe - giver det noget at
købe ram med lav CAS latency?

Jeg har i øjeblikket kig på to Kingston HyperX moduler PC3500 - kan det
betale sig at købe dem i sæt af to når jeg skal køre DUAL - det er næsten
200 kr billigere ikke at gøre det.

Det er virkelig ikke for at starte en religionskrig mellem de to boards -
men jeg er virkelig i tvivl - og jeg håber at der er nogen derude der har
erfaringer med de to boards.

På forhånd mange tak

Jacob Voigt

Fra : Jan Richardy

Dato : 27-05-04 17:24

"Jacob Voigt" <www@wwww.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har i øjeblikket kig på to Kingston HyperX moduler PC3500 - kan det
> betale sig at købe dem i sæt af to når jeg skal køre DUAL - det er næsten

For at køre dual channel skal stængerne være helt ens. Men i princippet
gælder det jo også to enkeltstænger af samme mærke og model. Jeg ved dog
ikke, helt præcist HVOR ens de skal være, altså om det gør noget at
stængerne er produceret med 2 måneders mellemrum.

Så det er måske lidt en satsning at købe 2 enkeltstænger? Eller også er
ovenstående et salgstrick for at få folk til at købe de lidt dyrere sæt?

Fordelen ved at købe et sæt er, at stængerne kommer fra samme
produktionslinje/bånd/whatever, så man er garanteret at det virker optimalt
i dual opsætning.

--

Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
"My full name is Bender Bending Rodriquez."

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-05-04 18:46

On 2004-05-27, Jan Richardy <janrichardy@FJERNtele2adsl.dk> wrote:

> [...]
> ikke, helt præcist HVOR ens de skal være, altså om det gør noget at
> stængerne er produceret med 2 måneders mellemrum.

Jeg koerer dualchannel med 2 forskellige staenger. De har do praecis samme
specs, 2700, cas 2.5 osv, osv, men SPD data angiver korrekt at de er
produceret af forskellige firmaer og i forskellige uger.

Thomas