Asus P4C800-E Deluxe - problemer med boot ~
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 25-05-04 22:15

Jeg har et mystisk problem med mit asus board.
Det er bestykket med en Adaptec AHA-29160 hvor der sidder en Atlas 10k III
disk som jeg booter fra, samt en Maxtor IDE disk.
Piller jeg ide disken helt ud booter systemet fint på scsi disken.
Men så snart ide disken bliver fundet af enten de onboard ide kanaler eller
den onboard promise raid ctrl (den er også forsøgt at køre som alm ide -
samme resultat) nægter maskinen at boote. Jeg mister simpelthen muligheden
for at vælge min SCSI disk i boot order i bios, og den booter ikke.

Disabler jeg derimod den pågældende port i bios således disken IKKE bliver
fundet af bios men lader windows finde disken kører det hele, men CPU bruget
er helt hen i skyerne. Jeg vil antage det er fordi den ikke bliver fundet
korrekt af bios interrupt går helt amok.

Nogen der har et bud på hvordan jeg løser det?
Jeg har forsøgt firmware upgrade af boardet - samme resultat.
Noget kunne tyde på jeg måske skulle have en lavere IRQ på mit scsi kort
(det har IRQ11). Men under IRQ settings kan jeg kun vælge RESERVED og det er
så vidt jeg kan læse i manualen kun til ISA kort.

Help! :)

/Dennis

Fra : Hans

Dato : 26-05-04 01:32

Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> kort (det har IRQ11). Men under IRQ settings kan jeg kun vælge
> RESERVED og det er så vidt jeg kan læse i manualen kun til ISA kort.

Prøv og find skemaet i manualen der beskriver hvilke slots som deler int.
med bundkortets on-board kontrollere, og flyt SCSI-adapteren til et slot der
kun deles af f.eks. USB eller on-board lyd. Såvidt jeg husker er den Adaptec
du har ret "kræsen" med delte ints.

/ Hans

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-05-04 17:34

"Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote in message

> [...]
der
> kun deles af f.eks. USB eller on-board lyd. Såvidt jeg husker er den

Det bør måske siges *samtlige* PCI slots er afprøvet.
Alt hvad der kan slåes fra er blevet slået fra i bios (LPT,COM osv) - samme
resultat.

/Dennis

Fra : Torben Andresen

Dato : 26-05-04 07:03

> Nogen der har et bud på hvordan jeg løser det?

Jeg har samme bundkort med en Adaptec 29320-R SCSI controller, og jeg har
nøjagtigt samme problem som du beskriver her. Når IDE disken er sat i,
optræder SCSI disken ikke i 'Boot Device Priority' listen. Men SCSI disken
kan så findes i 'Hard Disk Drives' listen, og her _skal_ den stå som '1st
Drive' og IDE disken som '2nd Drive'. Så fungerer det.

(men hver gang jeg har haft IDE disken ude af kabinettet (den sidder i en
skuffe) og maskinen har været tændt, så skal jeg lige ind i BIOS og flytte
SCSI disken til '1st Drive' for at kunne boote.)

/Torben

Fra : Dr.Ralph

Dato : 26-05-04 09:28

On Wed, 26 May 2004 08:02:44 +0200, Torben Andresen wrote:

> [...]
> skuffe) og maskinen har været tændt, så skal jeg lige ind i BIOS og flytte
> SCSI disken til '1st Drive' for at kunne boote.)

Tror Dennis bliver glad for dit svar. Jeg har samme bundkort og samme
problem og samme løsning som dig :)

Kører med 4 SCSI 15K.3 36GB diske på Adaptec 39320R SCSI kort samt 2 stk.
SATA 250GB Maxline II plus diske.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : LarsS

Dato : 26-05-04 15:37

"Dr.Ralph" skrev

> Tror Dennis bliver glad for dit svar. Jeg har samme bundkort og samme
> problem og samme løsning som dig :)
>
> Kører med 4 SCSI 15K.3 36GB diske på Adaptec 39320R SCSI kort samt 2 stk.
> SATA 250GB Maxline II plus diske.

Samme erfaring her (indlæg her i gruppen for længe siden + mails til
Asus UDEN LØSNING). Problemet optrådte iøvrigt osse når USB-
harddisk blev tilsluttet: boot-disc skulle hver gang stilles (tilbage) i BIOS.
(Een grund til at jeg droppede P4C800-E til fordel for et ældre kort med
"den gamle" type BIOS.)

/LarS

Fra : Dr.Ralph

Dato : 27-05-04 00:19

> [...]
> (Een grund til at jeg droppede P4C800-E til fordel for et ældre kort med

Præcis.

Har også en ekstern 250GB Maxtor onetouch firewire disk, og hver gang jeg
afkobler og derefter tilkobler den opstår de samme problemer.

Derfor gør problemet med Asus BIOSssen at jeg faktisk lader denne eksterne
250Gb disk forblive tilsluttet hele tiden, for at undgå problemet, hvilket
jo faktisk betyder, at den ikke sikrer mine data, som dens formål som
ekstern disk ellers var at gøre.

Dette skyldes dovenskab - jeg må nok til at vænne mig til at skulle ind i
BIOS og ændre det, hver gang jeg vil beuge den og så kun havde den eksterne
disk tilsluttet, når jeg skal overføre data til den.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : LarsS

Dato : 27-05-04 11:24

"Dr.Ralph" skrev:

> [...]
> BIOS og ændre det, hver gang jeg vil beuge den og så kun havde den eksterne
> disk tilsluttet, når jeg skal overføre data til den.

Med extern USB disk ku jeg svjh tænde den EFTER normal boot, og
hvis jeg så huskede at slukke den FØR exit eller reboot så "huskede"
bios'en den korrekte (tidligere valgte) boot-disk. Enhver fravigelse med-
førte at jeg skulle ind i bios og vælge boot-hd (igen).

/LarS

Fra : Hans

Dato : 27-05-04 19:33

LarsS wrote:

> [...]
> bios'en den korrekte (tidligere valgte) boot-disk. Enhver fravigelse
> med- førte at jeg skulle ind i bios og vælge boot-hd (igen).

Så slemt er det ikke. Hvis bundkortet er opdateret med bios 1016 bliver alle
bootdevices vist på bootmenuen, og det er så kun nødvendigt at huske F8
under opstart hvis en disk bliver aktiveret, men generelt er jeg helt enig
at det er noget rod.

/ Hans

Fra : LarsS

Dato : 27-05-04 19:57

> [...]
> under opstart hvis en disk bliver aktiveret, men generelt er jeg helt enig

Jaha, svjh duede F8-løsningen ikke: bootmenuen viste 1) externe hd
2) ide-hd 3) scsi-hd. Og med mange ide-hd'er viste listen ikke 3) (og
jeg skal boote på scsi) derfor ind i BIOS...

/LarS

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-05-04 17:44

"Torben Andresen" <torben@it-service.sdu.dk> wrote in message

> [...]
> skuffe) og maskinen har været tændt, så skal jeg lige ind i BIOS og flytte
> SCSI disken til '1st Drive' for at kunne boote.)

Ah det var lige det som skulle til!
Jeg havde fået stirret mig blind på biosen når den ikke finder IDE disken -
fordi så er den menu der slet ikke :)

Mange tak.
Det har sparet mig for mange timers hovedpine - men nøøøj asus skulle have
tæsk for at lave den feature. Har aldrig været ude for noget lignende.

/Dennis

Fra : Dr.Ralph

Dato : 27-05-04 00:13

> [...]
> Det har sparet mig for mange timers hovedpine - men nøøøj asus skulle have
> tæsk for at lave den feature. Har aldrig været ude for noget lignende.

Jeg må indrømme, at jeg nok er færdig med Asus efter allle de problemer jeg
har læst andre have med kortet. Jeg selv har kun haft dette problem med
SCSI disken, og det tog mig LANG tid at opdage, at jeg ikke havde begået en
fejl, men Asus stod bag det selv.

Men jeg var tæt på at købe et midlertidigt Matrox P750 grafikkort med dual
DVI til mie 2 stk. Dell 2001FP 20" TFT skærme, da jeg ca. 20 minutter inden
jeg skulle hante grafikkortet på posthuset tilfældigt på nettet i
forbindelse med et rutintjek opdagede, at Asus P4C og P4P bundkort slet
ikke kunne starte op med Matrox P750 kortet på AGP porten.

Fejlen ligger igen hos Asus, da Matrox kortet virker i alle andre bundkort.

Jeg har siden undersøgt lidt på nettet og virkelig mange klager over
underlige BIOS relaterede opsætningsfejl på lige netop P4C bundkortet.
Opdateringer af BIOS forbedrer intet.

Altså er det fordi Asus folkene ikke retter fejlene og det kan få mit pis i
kog.
Jeg har altid købe Asus bundkort og kun med via chipset havde jeg problemer
- med intel chipset har alt kørt stabilt - men Asus holdning til de mange
rapporterede fejl bekymrer mig meget - jeg vil derfor nok IKKE køeb Asus
næste gang jeg skifter komponenter ud i mit system - men kigge på enten et
Tyan Dual CPU bundkort eller noget single cpu bundkort som Soyo, Abit,
Gigabyte eller SuperMicro.
Eneste problem er, at disse bundkort alle har aktive blæsere på chipsettet,
så der skal foretages ekstra investering i en passiv chipset køleprofil og
besværet med at montere den.

Spørgsmålet er så, hvor gode disse kort vil være til SCSI udstyr og om de
pågældende producenter er mere vakse til at supportere med ny velfungerende
BIOS, der aktivt retter problemer som de opstår ?

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Torben Andresen

Dato : 27-05-04 05:45

> [...]
> forbindelse med et rutintjek opdagede, at Asus P4C og P4P bundkort slet
> ikke kunne starte op med Matrox P750 kortet på AGP porten.

Aha... Jeg har i nogen tid nu forsøgt at få et Matrox Parhelia til at virke
på dette bundkort, for jeg ville gerne benytte to skærme til
videoredigering. Men det lykkedes aldrig. Det kunne godt køre, men efter
nogle minutter frøs Windows XP.
Så nu er jeg tilbage på mit gamle GeForce 5200.

/Torben

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-05-04 01:25

> [...]
> nogle minutter frøs Windows XP.
> Så nu er jeg tilbage på mit gamle GeForce 5200.

Holy crap....troede kun det var Matrox P750, der gav problemer - var nemlig
tæt på i dag at købe Matrox Parhelia 128MB dual DVI kortet, fordi jeg ikke
gider vente på 6800 ultra kortene med dual DVI længere - men nu forstår
jeg, at også Parhelia giver problemer......holy fuckin' shit - jeg er
færdig med Asus bundkort....ja Asus helt generelt.

Vil køre videre med mit Asus P4C800-E indtil vinter, hvor jeg opdaterer mit
system til enten en vild single CPU eller dual Xeon (med 2 ikke så vilde
Xeon cpu'er - måske 2 stk. 3 Ghz Xeon, der ikke vil være så vilde om 5-6
måneder)

Tror jeg ryger over på Tyan eller Supe Micro bundkort, hvis jeg vælger Xeon
og Gigabyte eller Abit, hvis jeg vælger single CPU.
Asus gider jeg ikke mere efter SÅ mange folk med SÅ forskellige problemer,
som Asus intet gør fot at løse.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Tomasz

Dato : 29-05-04 23:29

"Torben Andresen" <torben@it-service.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på dette bundkort, for jeg ville gerne benytte to skærme til
> videoredigering. Men det lykkedes aldrig. Det kunne godt køre, men

Hej Torben
Jeg har købt kortet for 3 uger siden og kører bare perfekt med Parhelia 128
mb.
Der må være anden oversage til dine problemmer.
Har du tjekket fx ram ? Har du de sidste dreiver til Parhelia og BIOS-en ?

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Hans

Dato : 29-05-04 23:48

Tomasz wrote:
> [...]
> Der må være anden oversage til dine problemmer.
> Har du tjekket fx ram ? Har du de sidste dreiver til Parhelia og

Hvilken hardwareversion er dit bundkort?

Mit f.eks. er version 2.00.

/ Hans

Fra : Tomasz

Dato : 30-05-04 09:45

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvilken hardwareversion er dit bundkort?
>
> Mit f.eks. er version 2.00.

Hej Hans
Hvor kan man se det henne ?
Hvis i Asus Probe, så står der version 1.xx

Hilsner
Tomasz

Fra : Hans

Dato : 30-05-04 13:34

Tomasz wrote:
> "Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Hej Hans
> Hvor kan man se det henne ?
> Hvis i Asus Probe, så står der version 1.xx

Det står på en hvid label nede mellem pci-slot 2 og 3 på selve bundkortet.

/ Hans

Fra : Tomasz

Dato : 30-05-04 14:44

> Det står på en hvid label nede mellem pci-slot 2 og 3 på selve bundkortet.

Hej igen

Der står 2,0

MVH
Tomasz

Fra : Torben Andresen

Dato : 30-05-04 20:53

> Jeg har købt kortet for 3 uger siden og kører bare perfekt med Parhelia
128
> mb.
> Der må være anden oversage til dine problemmer.

Ok.

> Har du tjekket fx ram ? Har du de sidste dreiver til Parhelia og BIOS-en ?

Jeg har to stk. Kingston HyperX PC3700, 466 MHz CL3, 512 MB
BIOS version er 1016. Jeg kender ikke HW versionen på bundkortet, men det må
jeg lige checke, når jeg er tilbage på kontoret på Tirsdag.

Jeg har benyttet matrox driver 1.06.0099.
Ved du om man kan opgradere firmware på Parhelia kortet?

/Torben

Fra : Tomasz

Dato : 30-05-04 22:26

> Jeg har to stk. Kingston HyperX PC3700, 466 MHz CL3, 512 MB

Hej
Jeg ved ikke om lige den slags ram skulle give problemer, jeg ved bare at
når en pc fryser så det første, man burde tjekke er ram. Har du købt dem
enkelvis eller som dual. HVis det første så kunne det være oversagen. En af
mine vener havde problemer med PC 3500, men om der skulle være problemer med
3700, ved jeg ikke. Hvis du har mulighed at sætte nogle anden i og se om det
hjælper vil det slet ikke skade

> BIOS version er 1016.

Den har jeg også

> Jeg har benyttet matrox driver 1.06.0099.

Perfekt

> Ved du om man kan opgradere firmware på Parhelia kortet?

Mener du biosen på Parhelia kortet ?
Ja og hvis du aldrig har gjort det så må det være på tiden
Og det kunne jo være oversagen
http://www.matrox.com/mga/support/drivers/bios/home2.cfm

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Torben Andresen

Dato : 01-06-04 11:24

> Ja og hvis du aldrig har gjort det så må det være på tiden
> Og det kunne jo være oversagen
> http://www.matrox.com/mga/support/drivers/bios/home2.cfm

Fantastisk! - Nu tror jeg Pahelia kortet kører!

Jeg opdaterede Bios på Parhelia kortet fra version 1.4 - 20 til version
1.8 - 34 samt installerede driverne 1.06.02.005. Nu har det fungeret hele
formiddagen uden problemer, så det ser lovende ud.

Ps. Min mobo HW version er 2.00.

/Torben

Fra : Tomasz

Dato : 01-06-04 17:00

> Fantastisk! - Nu tror jeg Pahelia kortet kører!

Overfed

Hilsner
Tomasz