/ Forside / Teknologi / Hardware / Bundkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Bundkort
#NavnPoint
tedd 7545
BjarneD 3920
peet49 3555
Gambrinus 2905
dk 2525
Klaudi 1680
Manse9933 1215
dos-man 1010
Brommi 1005
10  srhansen 945
48-bit LBA compatible BIOS?
Fra : SimSalaBim


Dato : 24-05-04 08:17

Hvordan finder man ud af om man har 48-bit LBA compatible BIOS. Ønsker at få
understøttelse for store harddiske (i en ældre PC)

/Carsten



 
 
Bjarke Andersen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 24-05-04 09:50

"SimSalaBim" <carsten1962@hotmail.com> crashed Echelon writing
news:40b1a16d$0$442$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Hvordan finder man ud af om man har 48-bit LBA compatible BIOS. Ønsker
> at få understøttelse for store harddiske (i en ældre PC)

Mener at tidligere AIDA kan detektere hvor vidt BIOS understøtter 48bit
LBA, men ellers kan man hente et diskdriveoverlay program, som omgår BIOS'
begrænsninger.

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Jesper G. Poulsen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 24-05-04 15:14

On 24 May 2004 08:50:09 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Mener at tidligere AIDA kan detektere hvor vidt BIOS understøtter 48bit
>LBA

Jeg kan nu ikke få den til det.

Ved nogen om jeg har support for 48-bit LBA i et K7S5A Pro, med nyeste
BIOS?


Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

N_B_DK (24-05-2004)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 24-05-04 16:41

In news:<vo04b0h28k2lhkt7kuitrmmjnnp28df9q0@4ax.com>
Jesper G. Poulsen <Has@none> wrote:
> On 24 May 2004 08:50:09 GMT, Bjarke Andersen
> <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:
>
>> Mener at tidligere AIDA kan detektere hvor vidt BIOS understøtter
>> 48bit LBA
>
> Jeg kan nu ikke få den til det.


Det kommer ligeså meget an på OS, Jeg har lagt mærke til at windows server
2003 fint finder diskene, selv om de ikke detekteres af BIOS, hvordan det er
muligt må du ikke spørge om, men ikke destro mindre passer det. (selvom jeg
har disablet floppy drev i BIOS er kontrolleren stadig under
enhedshåntering, er efterprøvet på flere maskiner)

--
MVH.
N_B_DK
Fjern spam før besvarelse.



Jesper G. Poulsen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 24-05-04 21:44

On Mon, 24 May 2004 17:40:33 +0200, "N_B_DK" <n_b_dk@SPAMhotmail.com>
wrote:

>Det kommer ligeså meget an på OS, Jeg har lagt mærke til at windows server
>2003 fint finder diskene, selv om de ikke detekteres af BIOS, hvordan det er

Windows (NT-udgaverne), OS/2 og Linux anvender ikke BIOS til andet end
selve bootprocessen. Disse OS'er kan selv finde hardware og gør det.

Spørgsmålet er så om disken bliver korrekt detekteret, hvis den sidder
på K7S5A Pro's controller. Der bootes ikke på disken, men det ville
være rart at få S.M.A.R.T. på den (den kan min PCI-controller ikke
tilbyde).

Men _kan_ BIOS detektere disken korrekt?


Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Leony (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 25-05-04 17:05

In news:2heleeFbt8joU4@uni-berlin.de,
N_B_DK typed:

> Det kommer ligeså meget an på OS, Jeg har lagt mærke til at windows
> server 2003 fint finder diskene, selv om de ikke detekteres af BIOS,
> hvordan det er muligt må du ikke spørge om, men ikke destro mindre
> passer det.

Windows XP og 2000 skulle kunne udnytte den fulde diskkapacitet selvom
den begrænses af BIOS.
Måske det er det der er tilfældet.

Jeg kan desværre ikke lige finde hjemmesiden der beskriver dette.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/
Mit Chieftec røntgen mod + "The MetallicAse".


N_B_DK (25-05-2004)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 25-05-04 23:27

In news:<M8Ksc.2570$Vf.108997@news000.worldonline.dk>
Leony <leonyremovethis@tiscali.dk> wrote:
> Windows XP og 2000 skulle kunne udnytte den fulde diskkapacitet selvom
> den begrænses af BIOS.
> Måske det er det der er tilfældet.


Nej det er ikke tilfældet, XP kan ikke se over 137GB uden at have SP1 eller
en eller anden hotfix installeret (som er integreret i SP1 nu)

--
MVH.
N_B_DK
Fjern spam før besvarelse.



Leony (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 26-05-04 08:28

In news:2hhve1Fd6ndoU1@uni-berlin.de,
N_B_DK typed:

> Nej det er ikke tilfældet, XP kan ikke se over 137GB uden at have SP1
> eller en eller anden hotfix installeret (som er integreret i SP1 nu)

Du nævnte aldrig hvor store dine diske var.
Så jeg famlede bare i mørket.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/
Mit Chieftec røntgen mod + "The MetallicAse".


Jesper G. Poulsen (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 26-05-04 17:10

N_B_DK skrev:

> > Windows XP og 2000 skulle kunne udnytte den fulde diskkapacitet
> > selvom den begrænses af BIOS.
> Nej det er ikke tilfældet, XP kan ikke se over 137GB uden at have SP1
> eller en eller anden hotfix installeret (som er integreret i SP1 nu)

Lad os forestille sig at BIOS ikke kan detektere en disk på 160GB, men
OS'et har support for disken - vil den fulde størrelse så blive fundet
af OS'et?


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

N_B_DK (26-05-2004)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 26-05-04 20:47

In news:xn0diqkpv5ueuq0002@dtext.news.tele.dk,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:
> N_B_DK skrev:
>
>>> Windows XP og 2000 skulle kunne udnytte den fulde diskkapacitet
>>> selvom den begrænses af BIOS.
>> Nej det er ikke tilfældet, XP kan ikke se over 137GB uden at have SP1
>> eller en eller anden hotfix installeret (som er integreret i SP1 nu)
>
> Lad os forestille sig at BIOS ikke kan detektere en disk på 160GB, men
> OS'et har support for disken - vil den fulde størrelse så blive fundet
> af OS'et?


Ja det vil den, min bios kan ikke detektere min disk på 250GB, men OS har
ingen problemer (windows server 2003)

--
MVH.
N_B_DK
Fjern spam før besvarelse.



Jesper G. Poulsen (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 27-05-04 08:17

N_B_DK skrev:

> Ja det vil den, min bios kan ikke detektere min disk på 250GB, men OS
> har ingen problemer (windows server 2003)

Tak


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

N_B_DK (27-05-2004)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 27-05-04 11:27

In news:xn0dirl776qsoey006@dtext.news.tele.dk,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:
> N_B_DK skrev:
>
>> Ja det vil den, min bios kan ikke detektere min disk på 250GB, men OS
>> har ingen problemer (windows server 2003)
>
> Tak


Var da så lidt ;)

--
MVH.
N_B_DK
Fjern spam før besvarelse.



Jesper G. Poulsen (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 27-05-04 16:42

N_B_DK skrev:

> > Tak
> Var da så lidt ;)

Hmmm... Det var ikke en stabil løsning. Nu er disken tilbage på
PCI-controlleren og nu må vi så se. Men jeg fandt da ud af at 160GB
disken ligger på 14-19°C


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

N_B_DK (27-05-2004)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 27-05-04 20:43

In news:xn0dirygi3bicx003@dtext.news.tele.dk,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:
> N_B_DK skrev:
>
>>> Tak
>> Var da så lidt ;)
>
> Hmmm... Det var ikke en stabil løsning. Nu er disken tilbage på
> PCI-controlleren og nu må vi så se. Men jeg fandt da ud af at 160GB
> disken ligger på 14-19°C


14-19°C hvordan kan du holde dem på den temperatur?

--
MVH.
N_B_DK
Fjern spam før besvarelse.



Michael Pilgaard (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Michael Pilgaard


Dato : 27-05-04 21:56

Den Thu, 27 May 2004 21:43:19 +0200, "N_B_DK" <n_b_dk@SPAMhotmail.com>
skrev:

>In news:xn0dirygi3bicx003@dtext.news.tele.dk,
>Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:
>> N_B_DK skrev:
>>
>>>> Tak
>>> Var da så lidt ;)
>>
>> Hmmm... Det var ikke en stabil løsning. Nu er disken tilbage på
>> PCI-controlleren og nu må vi så se. Men jeg fandt da ud af at 160GB
>> disken ligger på 14-19°C
>
>
>14-19°C hvordan kan du holde dem på den temperatur?

Jesper kan nok ikke li' at der er for meget varme på radiatoren!
(venligt drilleri) ; - ?

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Jesper G. Poulsen (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 29-05-04 12:24

Michael Pilgaard skrev:

> Jesper kan nok ikke li' at der er for meget varme på radiatoren!
> (venligt drilleri) ; - ?

Nej, jeg har bare optimeret kølingen til at kunne holde maskinen
afkølet i sommervarmen.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Michael Pilgaard (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Michael Pilgaard


Dato : 29-05-04 14:48

Den 29 May 2004 11:24:04 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev:

>
>Nej, jeg har bare optimeret kølingen til at kunne holde maskinen
>afkølet i sommervarmen.

Hvordan gør du?
Hvad er rum-temperaturen?

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Jesper G. Poulsen (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 29-05-04 15:17

Michael Pilgaard skrev:

> Hvordan gør du?
> Hvad er rum-temperaturen?

Rumtemperaturen er ca. 25°C.

Men luften er accelereret kraftigt op (2 stk. 80mm blæsere søger for
indgangsluften og en 120mm blæser trækker det ud igen) - det luft
bliver brugt af en harddiskblæserkøleenhed.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=260982201&n=496932192&pn=662836542

Og det er ikke en fejlmåling. Hvis min "kølekanal" ikke er aktiv ligger
temperaturen for den disk på niveau med de andre diske jeg kan måle
temperatur på.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Ukendt (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-05-04 16:28

Jesper G. Poulsen wrote:
> Michael Pilgaard skrev:
>
>>Hvordan gør du?
>>Hvad er rum-temperaturen?
>
> Rumtemperaturen er ca. 25°C.

Så kan det ikke lade sig gøre. Man kan ikke komme under rum-temperatur
uden at der er noget faseskift inde i billedet, eller andre (vilde) ting.

> Og det er ikke en fejlmåling.

Jo, lær noget fysik.

Jesper G. Poulsen (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 30-05-04 13:30

Jens C. Hansen [Odense] skrev:

> > Og det er ikke en fejlmåling.
> Jo, lær noget fysik.

*LÆS* hvad jeg skriver, men som du så behændigt klippede væk...


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Ukendt (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-05-04 14:53

Jesper G. Poulsen wrote:
> Jens C. Hansen [Odense] skrev:
>
>>>Og det er ikke en fejlmåling.
>>
>>Jo, lær noget fysik.
>
> *LÆS* hvad jeg skriver, men som du så behændigt klippede væk...

Indrømmet, jeg havde ikke fulgt det link, men det har jeg nu.
Jeg fastholder:
Hvis luften man køler med er 25°C, så kommer harddisken ikke under den
temperatur, uanset hvor stor en køler og blæser man har.

Michael Pilgaard (30-05-2004)
Kommentar
Fra : Michael Pilgaard


Dato : 30-05-04 15:58

Den 29 May 2004 14:17:01 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev:

>Michael Pilgaard skrev:
>
>> Hvordan gør du?
>> Hvad er rum-temperaturen?
>
>Rumtemperaturen er ca. 25°C.
>
>Men luften er accelereret kraftigt op (2 stk. 80mm blæsere søger for
>indgangsluften og en 120mm blæser trækker det ud igen) - det luft
>bliver brugt af en harddiskblæserkøleenhed.
>http://www.thansen.dk/product.asp?c=260982201&n=496932192&pn=662836542

Sådan én har jeg også. Foruden en 80mm@12V blæser foran disken.
Rumtemperaturen ligger på 22C og disken på 28C. Jeg måler med Everest
fra http://www.lavalys.com/

>Og det er ikke en fejlmåling. Hvis min "kølekanal" ikke er aktiv ligger
>temperaturen for den disk på niveau med de andre diske jeg kan måle
>temperatur på.

Den "kølekanal" du skriver om, er det 25C-luft den trækker ind?
Eller fra en anden kilde?
Hvad bruger du til at måle med?
Jeg vil også gerne have mine diske på 14-19C !

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Jesper G. Poulsen (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 31-05-04 19:40

Michael Pilgaard skrev:

> Rumtemperaturen ligger på 22C og disken på 28C. Jeg måler med Everest
> fra http://www.lavalys.com/

Gør jeg også.

> Den "kølekanal" du skriver om, er det 25C-luft den trækker ind?

Ja.

> Hvad bruger du til at måle med?

Diskene (2x Maxtor) og to forskellige bundkort. Med kølekanal: 14-19°C
- uden kølekanal: 30°C

Mit bedste bud på forskellen er trykforskelle i kanalen.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Michael Pilgaard (31-05-2004)
Kommentar
Fra : Michael Pilgaard


Dato : 31-05-04 22:46

Den 31 May 2004 18:40:20 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev:

>> Hvad bruger du til at måle med?
>
>Diskene (2x Maxtor) og to forskellige bundkort. Med kølekanal: 14-19°C
>- uden kølekanal: 30°C
>
>Mit bedste bud på forskellen er trykforskelle i kanalen.

Det er for lang tid siden jeg har haft fysik i gymnasiet, til at jeg vil
gå ind i en disskusion om emnet, men umiddelbart lyder det underligt.

Nå, men god vind! ; - )

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Jesper G. Poulsen (29-05-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 29-05-04 12:23

N_B_DK skrev:

> 14-19°C hvordan kan du holde dem på den temperatur?

Køling


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Thomas G. Madsen (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 25-05-04 17:12

Leony skrev:

> Windows XP og 2000 skulle kunne udnytte den fulde
> diskkapacitet selvom den begrænses af BIOS.
> Måske det er det der er tilfældet.

Hmm, det synes jeg nu ellers ikke følgende side tyder på:
<http://www.48bitlba.com/winxp.htm>.

| BIOS support for 48-bit LBA.
| As stated in Microsoft Knowledge Base article 303013 one of
| the requirements to use 48-bit LBA support in Windows XP is
| that you must have a 48-bit LBA compatible BIOS. To test your
| system's BIOS for 48-bit LBA, refer to our HDInfo tool. If
| your 48-bit LBA hard drive is connected to a PCI ATA
| controller card, you should make sure the card supports 48-bit
| LBA. If the card was provided with the hard drive this should
| be the case.

--
Hilsen
Madsen

Leony (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 26-05-04 08:29

In news:c9028j.224.1@tgm.dyndns.dk,
Thomas G. Madsen typed:

>> Windows XP og 2000 skulle kunne udnytte den fulde
>> diskkapacitet selvom den begrænses af BIOS.
>> Måske det er det der er tilfældet.

> Hmm, det synes jeg nu ellers ikke følgende side tyder på:
> <http://www.48bitlba.com/winxp.htm>.

Så gælder det for diske under 137 GB åbenbart.
Diskstørrelsen var ukendt, så jeg gav et gæt på årsagen.

Jeg kan stadig ikke finde siden

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/
Mit Chieftec røntgen mod + "The MetallicAse".


Leony (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 24-05-04 11:51

In news:40b1a16d$0$442$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
SimSalaBim typed:

> Hvordan finder man ud af om man har 48-bit LBA compatible BIOS.
> Ønsker at få understøttelse for store harddiske (i en ældre PC)

I og med at du siger ældre pc, så har du selv givet svaret.
Computeren skal være relativt ny for at have 48 bit kompatibel BIOS.

Kig efter et DDO som Bjarke nævner.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/
Mit Chieftec røntgen mod + "The MetallicAse".


SimSalaBim (24-05-2004)
Kommentar
Fra : SimSalaBim


Dato : 24-05-04 16:37

Når bundkortet booter op vises den store harddisk rigtigt nok. Er det så det
samme som at sige at det hele vil virke når XP pro så er klar.



Bjarke Andersen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 24-05-04 18:04

"SimSalaBim" <carsten1962@hotmail.com> crashed Echelon writing
news:40b21698$0$524$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Når bundkortet booter op vises den store harddisk rigtigt nok. Er det
> så det samme som at sige at det hele vil virke når XP pro så er klar.

Nej, for XP understøtter først 48bit LBA via SP1, så den skal installeres
før fuld plads kan blive tilgængelig. Reinstall anbefales med SP1
integreret.

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Jesper G. Poulsen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 24-05-04 21:47

On Mon, 24 May 2004 17:36:53 +0200, "SimSalaBim"
<carsten1962@hotmail.com> wrote:

>Når bundkortet booter op vises den store harddisk rigtigt nok. Er det så det
>samme som at sige at det hele vil virke når XP pro så er klar.

Du kunne ikke citere lidt af det indlæg du svarer på?

Når newsserveren vælger at rydde op i indlæggende bliver dit indlæg
totalt ubrugeligt, da man så ikke kan se hvor det hører hjemme...

FUT:dk.admin.netikette


Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste