skift af motherboard
Fra : Lars

Dato : 02-06-04 22:15

Skal man indstille sig på at starte fra år nul med installation af OS og
div. ved skift af motherboard?

Eller kan man bevare HD'en intakt?

Lars

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-06-04 22:18

"Lars" <velsheda@RemoveThisoncable.dk> crashed Echelon writing

> Skal man indstille sig på at starte fra år nul med installation af OS og
> div. ved skift af motherboard?

Windows så ja.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-06-04 22:25

Bjarke Andersen skrev:

> Windows så ja.

Absolut nej.

Det findet metoder at opgradere/reparere Windows efter skift af
hardware. Søg i Windows-gruppen efter hvordan.

Jeg har har anvendt modellen med Windows 2000 og det virkede fint. Ved
at andre har gjort den med XP, ligeledes uden problemer.

Hvordan man gør med Windows 9x/ME, ved jeg ikke, men spørg i
dk.edb.system.ms-windows hvor det hører hjemme.

Jesper G. Poulsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-06-04 22:32

> "Lars" <velsheda@RemoveThisoncable.dk> crashed Echelon writing

> Windows så ja.
>
> --
Ikke enig.
Jeg har hjulpet flere med ovenstående og alle gik smertefrit. Den sidste gik
fra et msi mb med en 450 mhz cpu til et ecs k7s5a mb med 2400 cpu.
Forsøg på opstart kan man ikke, men i med windows xp og kom helt frem til,
hvor man skal til at installere windows. Der vælger man at reparere i stedet
for at installere. Efterfølgende skal man installere mb drivere og evt. et
par andre småting, som kan ændre sig på grund af installationen. Den har nu
kørt perfekt i 3 uger uden at han mistede noget som helst.
Når du booter på win xp vil du i starten møde en reparationsmulighed via
genoprettelseskonsollen, hvor man kommer ud i en kommandoprompt. Den må du
ikke vælge. Helt frem til selve installationen og reparere, så er der en
stor chance for, at det virker.

Kurt

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 03-06-04 07:46

Kurt B. Andersen wrote:

> [...]
> ikke vælge. Helt frem til selve installationen og reparere, så er der en

Jeg vil nu give Bjarke ret. Men kan sagtens komme op og køre igen efter
et skift, men jeg tror ikke på at man vil få det fulde ud af sit nye
hardware.
Med mindre man har lyst til at sidde og rydde op efter gamle drivere,
indstillinger i regedit og lign, vil jeg til en hver tid anbefale af man
starter forfra.
Men igen, det kan komme an på hvad man ser som vigtigst...

> Kurt

/Bjarke

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-06-04 11:48

Bjarke Ravn-Jonsen skrev:

> efter et skift, men jeg tror ikke på at man vil få det fulde ud af
> sit nye hardware. Med mindre man har lyst til at sidde og rydde op

Det gør man. Windows rydder selv op, i og med at HAL bliver udskiftet.

> hver tid anbefale af man starter forfra. Men igen, det kan komme an
> på hvad man ser som vigtigst...

Jeg har ikke oplevet ydelsesnedgang som følge af en opgradering. Måske
kan man mærke det på en Pentium 90 med 64MB RAM, men bestemt ikke på en
moderne maskine.

Jesper G. Poulsen