PC133 ram istedet for PC100?
Fra : Peter Kock Henrichse~

Dato : 31-05-04 17:12

Halløj

Jeg skulle have smidt noget mere SDRAM i en pc så den kan køre XP. Der sad
en 128MB PC-100 SD Ram-klods i maskinen, men jeg kunne kun købe en PC-133
SDRAM klods på 512 MB.

Nu begynder maskinen at "dumpe" med blå skærm og *** STOP: + div hex
adresser - ikke lige med det samme, men med jævne mellemrum..

Er det "fy" at komme PC133 Ram i istedet for PC100.

Så vidt jeg ved at det noget med at hastigheden på RAM'en skal stemme
overens med bushastigheden på motherboardet.

Vil det sige at når der sidder PC-100 ram i maskinen, så er bus hastigheden
også 100 MHz i min maskine og er det mon derfor at det går galt med PC133
RAM?

Du skal have 1000 tak på forhånd, hvis du vil give mit et tip i den rigtig
retning - samt give et prej om hvilken ram jeg skal bytte min klods til nede
i butikken i morgen.

Mange hilsner Peter Henrichsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-05-04 17:41

Peter Kock Henrichsen wrote:
> Er det "fy" at komme PC133 Ram i istedet for PC100.

Den burde bare kun fungere som PC100

De 133 er max hastigheden - den skulle kunne køre langsommere.

Er du sikker på at den kan klare så meget ram - nogle ældre PC'er kan
IKKE.....

Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-05-04 18:23

Peter Kock Henrichsen skrev:

> Nu begynder maskinen at "dumpe" med blå skærm og *** STOP: + div hex
> adresser - ikke lige med det samme, men med jævne mellemrum..
> Er det "fy" at komme PC133 Ram i istedet for PC100.

Nej.

> Så vidt jeg ved at det noget med at hastigheden på RAM'en skal stemme
> overens med bushastigheden på motherboardet.

RAM'en skal bare kunne følge med bundkortet.

> Vil det sige at når der sidder PC-100 ram i maskinen, så er bus
> hastigheden også 100 MHz i min maskine og er det mon derfor at det
> går galt med PC133 RAM?

Nej. Jeg tror problemet ligger i dit 512MB modul. Der er forskel på
måden som det er organiseret på internt; nogle bundkort kan ikke li'
den ene af disse metoder.

Kig hos RAM-producenten og i manualen til dit bundkort. Check for
enkeltsidet/dobbeltsidet RAM (det har intet at gøre med om der sidder
chips på begge sider eller ej).

Jesper G. Poulsen

Fra : Jakob M

Dato : 31-05-04 20:00

> Er det "fy" at komme PC133 Ram i istedet for PC100.

Nej, PC133 betyder at producenten garanterer at den kan køre 133Mhz og alle
hastigheder under, også 100Mhz.
Der er nogle ældre bundkort der ikke kan tage så store moduler (512MB), kig
i manualen til bundkortet.

Mvh
Jakob

Fra : Jan Dahl

Dato : 31-05-04 20:25

Havde lidt samme problem. Mit bundkort kunne max. tage 768mb og jeg havde
256mb, men jeg kunne godt sætte en 512mb ramklods på. Den virker bare kun
hvis jeg springer ram-port 2 over og sætter mit 512modul i port3. Men nu ved
jeg ikke hvor mange porte du har osv.

Mvh Jan

Fra : Peter Kock Henrichse~

Dato : 31-05-04 21:27

Tak skal I have for alle svarene.

Jeg har 3 ram slots og har smidt 512-klodsen i den første. Nu skal jeg lige
have skaffet manualen til bundkortet, men kunne man forestille sig at
bundkortet godt kan tage 512 MB men bare ikke i eet slot, så det altså
handler om at købe 2 klodser á 256 MB i stedet for?

Jeg har også den gamle 128 klods jeg kunne sætte i, men det er vel langt ude
at prøve at sætte den i slot 1 og 512'eren i slot 2.

Skal man ikke have største klods i første slot og så fremdeles? Man må vel
heller ikke blot sætte en klods i slot 3 og have slot 1 og 2 tomme, vel? For
det har jeg nemlig ikke engang gidet forsøge fordi jeg syntes det var for
langt ude.

Mvh Peter

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-05-04 22:03

Peter Kock Henrichsen skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Næh - det er da et forsøg værd - der kan ikke ske noget ved at prøve

Jeg havde tidligere en ældre PC, der kun ville bruge max 256 mb i hver
af de tre slots......

Og den ville kun bruge dobbeltsidet ram ordentligt - hvis man satte
enkeltsidet i den, så kunne den kun bruge det halve af klodsen - altså
en 512 mb klods blev kun brugt som 256 mb og en 256 mb klods blev brugt
som 128 mb - men den gik dog ikke ned af det.......

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Peter Kock Henrichse~

Dato : 02-06-04 09:58

Hej Alle!

Tusind tak for de mange hints.

Løsningen var simpelthen at gå tilbage i butikken og "veksle" min 512 Mb ram
klods til 2 stykker á 256 MB - det viste sig at være et motherboard fra år
2000 men en celeron processor, og det kan tilsyneladende ikke klare så store
klodser som 512MB i de tre slots. Men med 2 gange 256Mb forsvandt alle
problemer som dug for solen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-06-04 10:40

Peter Kock Henrichsen skrev:

> Mb ram klods til 2 stykker á 256 MB - det viste sig at være et
> motherboard fra år 2000 men en celeron processor, og det kan

Hvad hedder boardet?

På den måde hjælper du andre i samme situation.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jakob

Dato : 02-06-04 11:53

Det lyder for mig som et bundkort med Intel 815-chipset! Min fars computer
består af et sådanne og havde store problemer med forskellige typer ram.

--

// Jakob

Fra : Peter Kock Henrichse~

Dato : 03-06-04 08:49

Uh, det var en kollegas PC jeg fixede så jeg fandt aldrig manualen til
motherboardet og jeg kan heller ikke se noget tekst eller typebetegnelse på
printet, så jeg ved desværre ikke hvilket board det er.

Kun er det er en standard PC købt i Multimedia wold omkring år 2000 men en
668 MHz Intel Celeron processor

mvh Peter