Router eller Hub adsl+lan ?
Fra : Jan Dahl

Dato : 30-05-04 16:33

Hej NG
Jeg er i tvivl om jeg skal bruge min gamle 5 ports mini-hub (til 2 pcer i
wan+lan) til adsl eller om jeg skal købe en router. Er det sådan at der er
switch indbygget i routeren udover ingangsporten tilegnet for adsl ind, og
giver det nogen fordel?
Jeg kan huske sidst jeg brugte hub'ben fungerede det til at starte med, men
så var det som om computerne skiftedes til at overtage adsl-linjen så det
gik noget langsomt? På forhånd tak.

Mvh Jan

Fra : Morten L.

Dato : 30-05-04 16:44

"Jan Dahl" <jandal@hotmail-remove-.com> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> så var det som om computerne skiftedes til at overtage adsl-linjen så det

Køb dig en router
Det vil alt andet lige være let at få til at fungere, og så beskytter det
mod alskens skidt fra Internettet.

/Morten

Fra : Jan Dahl

Dato : 30-05-04 17:14

Så bliver det nok denne
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=240302&kat= , går ud fra den
er ok.
Skal jeg så rode med indtastning af IP numre i windows-netværk opsætningen
eller finder routeren også ud af dette ? Jeg bruger nu win-XP men under
win98 kan jeg huske jeg skulle indtaste mine 2 dynamiske IP numre/adresser.

Mvh Jan

Fra : Morten L.

Dato : 30-05-04 17:51

> [...]
> eller finder routeren også ud af dette ? Jeg bruger nu win-XP men under
> win98 kan jeg huske jeg skulle indtaste mine 2 dynamiske IP

Kender den ikke - jeg har kun erfaringer med d-link 604 og 804, som begge
kører glimragendes.
Du skal sansynligvis kun indtaste din IP-adresse, subnet-maske, gateway,
samt et par DNS-adresser - altsammen oplysninger der står på en lap papir
fra din ISP.
Måske er du heldig, at din udbyder tilbyder DHCP (altså at du har dynamisk
IP). Er dette tilfældet, er det bare at tænde skidtet, logge på og evt.
skifte password.

Det er ret enkelt at opsætte en router i "default" opsætning - det svære
kommer senere, hvis du skal til at åbne porte m.v. for evt. servere du har
kørende.

Også hér er NEWS en go' hjælp

Held med projektet!
mvh
Morten

Fra : Jan Dahl

Dato : 30-05-04 20:15

Det er dynamiske ip-adresser fra tdc, så jeg håber det bliver rimeligt nemt,
ellers må jeg jo lige høre ang. de dns/ip-numre der skal indtastes. Tak for
hjælpen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-05-04 22:15

Hej!

Jan Dahl wrote:

> Det er dynamiske ip-adresser fra tdc, så jeg håber det bliver rimeligt nemt,
> ellers må jeg jo lige høre ang. de dns/ip-numre der skal indtastes. Tak for
> hjælpen

Det er ret let at sætte en router op ifbm. TDC Bredbånd. Tror jeg havde min
D-Link DI-604 oppe og køre med lokalnettet på under en halv time alt incl. :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-05-04 18:26

Jan Dahl skrev:

> Det er dynamiske ip-adresser fra tdc, så jeg håber det bliver
> rimeligt nemt, ellers må jeg jo lige høre ang. de dns/ip-numre der
> skal indtastes. Tak for hjælpen

Der skal ikke indtastes noget. Routeren henter alle oplysninger fra
TDC's DHCP-server og dine maskiner henter de nødvendige oplysninger fra
routerens DHCP-server.

Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Pedersen

Dato : 30-05-04 22:18

On Sun, 30 May 2004 17:33:14 +0200, Jan Dahl wrote:

> [...]
> så var det som om computerne skiftedes til at overtage adsl-linjen så det

Dette er den forkerete gruppe
dk.edb.netvaer
er den rigtige

--