Servertanker - strømforbrug mv. (Langt in~
Fra : JBH

Dato : 30-05-04 13:21

Hej.

Jeg er ikke sikker på at det her er den helt rigtige gruppe, men da de i den
gruppe som omhandler servere, ikke vil have med "private" pcér at gøre,
prøver jeg at spørge her.

Jeg har nu et års tid haft en lille printer/ADSL server stående. Det er en
Pentium1-133, clocket til 200 mhz. (AT med Intel chipset) og 2 netkort, det
ene forbundet til et COAX netværk som er i bygningen. Det har egentligt
fungeret udemærket, men bundkortet understøtter kun op til 8,2 Gb harddiske.
Jeg har brug for mere plads...= nyere bundkort
Nu har jeg så erfaret at der er temmelig stor forskel på processores
strømforbrug...Med de priser som der efterhånden er på strøm, betyder det
faktisk en del om maskinen bruger 15 eller 35 watt Maskinen er jo tændt hele
tiden :-/
Jeg har lavet nogle målinger på nogle forskellige processorer. Testene er
lavet på et bundkort, uden harddisk, men med ram og grafikkort.Værdierne er
målt med en "energimåler" på netledningen til strømforsyningen

P120 =34W
P133=34W
P200=39W
IBM 686-166 = 42W.
Evergreen MXPRO200 = 38W (en underlig fætter med integreret blæser)
K6-266 = 42W
K6-300 =43W
K6-450=20W
K6-500=19W
K6-533=21W

Der er ingen tvivl om at min gode gamle P133 skal pensioneres :-/
Jeg kunne nøjes med at skifte CPU til en AMD og halvere strømforbruget.. Det
løser dog ikke pladsproblemet. Jeg kunne nok finde et socket 7 bundkort som
var lidt nyere og som understøtter større diske. Men..

Nu har jeg så fundet et par andre bundkort(ATX) i rodekassen, Et Compaq
board med Intel chipset og Celeron 433. Samt et ASUS board m Intel chipset
og Celeron 333, (clocket til 500). De bruger hver omkring 40 W når de
arbejder, men i hvile kun ca. 15 Watt. Se det er jo guf. men hvad med
stabiliteten af sådan noget ?. Min "gamle server" er kun gået ned en
enkelt gang eller 2 (pga. pladsmangel på harddisken)
Compaq boarded har ATA100. Hvor stor fordel er det i en server ? (Med en
ATA100 disk)

Mine primære krav til en server (som helst skal kunne laves af stumper fra
rodekassen/gebrugsstationen .

1 Driftsikker
2 Lav strømforbrug
3 Støjsvag. (Harddisken hænger i pianowire)
4 Plads nok .... (2* 40 Gb i første omgang)
5 Hurtig nok til at kunne være printerserver, ADSL server samt afvikle
lydfiler til andre maskiner i huset (3-4 stykker).

Mht til software, har jeg kørt med Win98sr2, MS-netværk, deling af ADSL
forbindelse. samt en Norton firewall. Har overvejet noget Linux, men det
tror jeg ikke jeg kan finde ud af at sætte op :-/
(Måske ikke lige gruppen at spørge om SW ?)

Ideér, tips mv. modtages gerne

mvh
JBH

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-05-04 13:50

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>P200=39W
>IBM 686-166 = 42W.
>Evergreen MXPRO200 = 38W (en underlig fætter med integreret blæser)

Det er påfaldene lave værdier - Jeg tror din 'energimåler' bliver forvirret af computernes switch mode strømforsyninger ?!?!

>Der er ingen tvivl om at min gode gamle P133 skal pensioneres :-/

Tja, med linux burde den nok kunne køre lidt længere - Linux er fløjtende ligeglad med BIOS' harddisk begrænsning på 8 Gb - Men
har du en nyere bundkort i rodekassen, er det selvfølgelig oplagt at skifte.

> [...]
>5 Hurtig nok til at kunne være printerserver, ADSL server samt afvikle
>lydfiler til andre maskiner i huset (3-4 stykker).

Printserver, filserver og router / firewall - Ingen af delene stiller store krav. Jeg mener du kan klare dig med den gamle P133
eller hva' du ellers kan finde i rodebunken.

<mlr>

Fra : Henning

Dato : 31-05-04 00:02

On Sun, 30 May 2004 14:49:30 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Det er påfaldene lave værdier - Jeg tror din 'energimåler' bliver forvirret af computernes switch mode strømforsyninger ?!?!

Øh, hvordan "forvirret"? Energimåleren måler strømforbruget, lige
meget om det er et køleskab eller pc der sidder i ledningen? Tallene
er ikke urealistiske for en lille pc - læg mærke til der ikke er
tilsluttet harddisk, dvs. ingen motor til at trække strøm.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Leony

Dato : 31-05-04 08:14

Henning wrote:

> Øh, hvordan "forvirret"? Energimåleren måler strømforbruget, lige
> meget om det er et køleskab eller pc der sidder i ledningen?

Det har før været diskuteret i gruppen om energimålerne kan klare en
switch mode strømforsyning her i gruppen. Mon ikke det er det som der
hentydes til.

> Tallene er ikke urealistiske for en lille pc - læg mærke til der ikke
> er tilsluttet harddisk, dvs. ingen motor til at trække strøm.

Harddisken trækker altså ikke meget strøm - selvom den har en motor.
Den bruger meget strøm under spinup, men når den er i fart så er
strømforbruget minimalt.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-05-04 10:34

On Mon, 31 May 2004 01:02:28 +0200, Henning <nomail@all.invalid>
wrote:

> [...]
>er ikke urealistiske for en lille pc - læg mærke til der ikke er
>tilsluttet harddisk, dvs. ingen motor til at trække strøm.

De billige energi målere, kan kun finde ud af at måle forholdsvis
presis ved Ohmsk effekt.. Altså en elpærer, brødrister,kaffemaskine,
elkedel, elradiatorer.

Ting med skæve belastninger kan den ikke finde ud af.

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-04 14:42

JBH wrote:

> Jeg har lavet nogle målinger på nogle forskellige processorer. Testene er
> lavet på et bundkort, uden harddisk, men med ram og grafikkort.

Hvilket grafikkort - det ser også ud til at være et, der ikke bruger
ret meget.

> [...]
> og Celeron 333, (clocket til 500). De bruger hver omkring 40 W når de
> arbejder, men i hvile kun ca. 15 Watt. Se det er jo guf.

Nemlig, men prøv at clocke den sidste ned til 333 som normalt, og se
hvor meget den så bruger (ved normal spænding 2,0 V).

> men hvad med
> stabiliteten af sådan noget?

LX, BX og andre Intel-chipset fra den årgang har fremragende
stabilitet, især hvis man sørger for at der er frisk kølepasta under
køleprofilen på Northbridge-chippen.

> Min "gamle server" er kun gået ned en
> enkelt gang eller 2 (pga. pladsmangel på harddisken)
> Compaq boarded har ATA100. Hvor stor fordel er det i en server ? (Med en
> ATA100 disk)

Det vil have den fordel, at man ikke mætter ATA-bussen med data (nyere
harddiske kan godt levere data hurtigt nok til at mætte ATA33)
Der kan dog være et problem med at Bios'en låser/fryser når man
tilslutter en harddisk med højere kapacitet, end den kender til.

> [...]
> lydfiler til andre maskiner i huset (3-4 stykker).
>
> Har overvejet noget Linux, men det
> tror jeg ikke jeg kan finde ud af at sætte op :-/

Hvis du bor i nærheden af Odense, kan jeg godt hjælpe dig med at
installere Debian, og lære dig lidt om hvordan systemet bruges.

Fra : Leony

Dato : 30-05-04 23:06

JBH wrote:

> [...]
> Det har egentligt fungeret udemærket, men bundkortet understøtter kun
> op til 8,2 Gb harddiske. Jeg har brug for mere plads...= nyere

Kunne du ikke klare pladsproblemet hvis du monterer harddisk(e) på et
pci controller kort.
Kortet har egen BIOS og er derfor ikke underlagt begrænsninger iskabt af
bundkortets BIOS.

Fra : Peter Pan

Dato : 31-05-04 09:12

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> P200=39W
> IBM 686-166 = 42W.
> Evergreen MXPRO200 = 38W (en underlig fætter med integreret blæser)

Tag et kig på
http://users.erols.com/chare/elec.htm

Der kan du se hvad forskellige processorer bruger under MAX belastning.
(altså intet om idle) Da din server nok ikke ligefrem er 100% belastet hele
tiden giver det måske et lidt forkert billed af forbruget. Derfor skal du
lige vide at fra AMD's K6-2 og Intel's Pentium2 blev der indbygget et par
nye features, som gør at processorne ikke bruger ret meget strøm i idle.
(det er også derfor at du har målt de K6-2 450-533 til mindre end 300'eren,
som er en alm. K6)

For tiden er det VIA's processorer der laver "mest performance per watt". Og
en Via ITX platform var måske ikke en dum ide i din situation. Tag evt. et
kig på www.via.com.tw , hvor de bl.a skriver om deres C3: "Maximum power
consumption of around 18 watts at 1.2GHz"

Mvh
Anders

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 31-05-04 10:12

Peter Pan wrote:
> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> kig på www.via.com.tw , hvor de bl.a skriver om deres C3: "Maximum power
> consumption of around 18 watts at 1.2GHz"

Jeg skulle til at sige det samme

Jeg har selv (bl.a.) to 533MHz VIA Epia V5000 maskiner stående som hhv.
firewall og intern server.

Firewallen er en ASL5 med en 40GB 2½" disk i og serveren har pt. en 60GB
Seagate Barracuda IV. Udover at det er et utroligt stille setup, bruger
disse maskiner ikke megen energi. 533'erne er passivt kølede og der er
ikke blæsere nogen steder i maskinerne (de er ihvertfald ikke sluttet
til). Jeg har blot stillet maskinerne på højkant og så er temperaturen
ikke et problem.

Systemerne er Astaro Security Linux 5 og Debian Woody.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og