temperatur på harddisk (newbie)
Fra : Butman

Dato : 29-05-04 02:20

Hej Gruppe

Har fået lidt temperaturvejledning om CPU og takker gruppens kloge hoveder.
Men hvad med harddiske ditto? Har to stk, Seagate baracuda temp er 55 grader
ca: Er det ok? oplysningerne er fra ( Everest home edition) som skulle være
afløseren for Aida 32.

Venligst

Mogens Holm-Andersen

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 29-05-04 08:44

Butman wrote:
> Hej Gruppe
>
> Har fået lidt temperaturvejledning om CPU og takker gruppens kloge
> hoveder. Men hvad med harddiske ditto? Har to stk, Seagate baracuda
> temp er 55 grader ca: Er det ok?

Ifølge de data der er på edbpriser.dk skal temperaturen være
mellem 0 og 60 grader:

Jeg har en 80mm blæser foran mine to harddiske, den får ca. 7V, og
de er kun 28 og 31 grader.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 29-05-04 11:38

> Har to stk, Seagate baracuda temp er 55 grader ca: Er det ok?

Efter min mening: nej!
Hvis vi siger, at harddisken har en vis levetid på 30 grader, så vil
denne blive halveret for hver 3 grader, temperaturen stiger.

Især en ting som harddisken, er jeg meget påpasselig med. En nedbrudt
harddisk er ikke "bare" en ting, der skal skiftes. Nej, man mister en
masse data, som kan være uerstattelige eller besværlige at få igen.

Derfor er mine harddiske også nede omkring de 30 grader. Der er ganske
enkelt bare blæsere foran som her: http://piv.nu/11/11/1/ eller her:
http://piv.nu/18/23/1/

Held og lykke med gaffetapen og strips'ne

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Leony

Dato : 29-05-04 13:26

In news:pan.2004.05.29.10.38.18.529836@loveletters.dk,
Lene Skov Mikkelsen typed:

> Især en ting som harddisken, er jeg meget påpasselig med. En nedbrudt
> harddisk er ikke "bare" en ting, der skal skiftes. Nej, man mister en
> masse data, som kan være uerstattelige eller besværlige at få igen.

De vigtige ting har man jo backup af, så en harddisk er en ting som kan
skiftes til hver en tid uden problemer og uden tårer.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 29-05-04 14:20

> De vigtige ting har man jo backup af, så en harddisk er en ting som kan
> skiftes til hver en tid uden problemer og uden tårer.

Ikke alle har, og her i huset foregår backup også på harddiske.
CD'ere er for besværlige, for dyre og holder i mange tilfælde også kun
et par år, selvom de ikke bruges.

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Butman

Dato : 29-05-04 15:42

Mange skrev og enigheden var lidt tåget.
Men tak for budene, jeg må nok selv tage stilling selv om det ikke er let.
men tak til alle der skrev, b.la.

Venligst

Mogens Holm-Andersen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 01-06-04 09:05

Lene Skov Mikkelsen wrote:
> Ikke alle har, og her i huset foregår backup også på harddiske.
> CD'ere er for besværlige, for dyre og holder i mange tilfælde
> også kun et par år, selvom de ikke bruges.

Jeg laver backup på DVD, det passer fint størrelsesmæssigt.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-06-04 09:23

> Især en ting som harddisken, er jeg meget påpasselig med. En nedbrudt
> harddisk er ikke "bare" en ting, der skal skiftes. Nej, man mister en
> masse data, som kan være uerstattelige eller besværlige at få igen.

Det er rigtigt, at harddiske som ofte går i stykkker pga manglende køling -
men under alle omstændigheder bør man have en ekstra extern harddisk til
backup af sine vigtige data, hvis uheldet er ude.

Jeg køler selv mine 4 stk. 15K.3 36Gb SCSI diske med 2 80mm blæsere sat til
variabel styring via fan controller, men en måling af temperaturen på dem
viser den ligger mellem 35-40 grader - acceptabelt, men ikke ideelt - men
gider ikke høre på mere blæser støj og vandkøling af harddiske er
besværlig, ikke så effektiv og kræver meget plads til 4 harddiske.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Ken

Dato : 03-06-04 23:16

On Sat, 29 May 2004 03:20:22 +0200, "Butman" <Shimmer@lovenet.uk>
wrote:

> [...]
> ca: Er det ok? oplysningerne er fra ( Everest home edition) som skulle være

Allt över +40°C är dåligt. +55°C är mycket dåligt.
Varje 10° temperaturökning ger halverad livslängd.