At bygge ekstern HD
Fra : jonas w

Dato : 28-05-04 13:01

Hej folx
Jeg har netop købt mig en ny HD, så jeg nu har tre. Det har jeg ikke plads
til i maskinen, så jeg påtænker at gøre den ene ekstern via USB. Det har jeg
aldrig prøvet før, så hvis nogen kan hjælpe mig med svar på nogle af
nedenstående spørgsmål ville jeg blive glad:

1) Først og fremmest: Kan man anbefale et eksternt kabinet til 3½" HD?
Prisen spiller en rolle her!
2) Kan man afvikle programmer o.lign. fra sådan en fætter via USB2? Jeg
tænker på hastigheden..
3) Kan man sætte en ekstern USB2 disk til et
XP/NT/W98/Linux/Unix/OSX/MacOS9/BEOS/FreeBSD? (kort sagt alle de store
undtagen OS/2
4) Kan man boote fra en ekstern USB2 disk?
5) Jeg har faktisk slet ikke USB2 i min maskine. Bummer! Hvordan får jeg
det? Er det dyrt?
5a) Det er slet ikke relevant at bruge USB1.1, vel? Laaangsomt, antager
jeg..
6) Er det relevant at snakke om ATA-ultra kabler i en ekstern USB2 disk?
7) Det er en Fujitsu disk, som bliver temmelig varm. Er det et problem?
8) Hvad ville være smartest at formattere en ekstern 40GB disk til? FAT32
for det tilfælde at den skal bruges på et W98 system? Nok rimelig subjektivt
spørgsmål, men alligevel...
9) Hvad gør man egentlig hvis man gerne vil have mere end 4 IDE enheder i en
PC? Kabinettet har plads, men bundkortet har jo kun to kæder.
10) Gør jeg det til et meget større problem end det er?

Jeg beklager hvis det er dumme spørgsmål, men så må jeg jo være lidt dum.
Håber jeg kan blive lidt klogere på det herigennem.
På forhånd tak.
mvh jonas w

--
pa5 p4@ m19, j39 3R ny pa@ u53n3t

Fra : Mark

Dato : 28-05-04 13:15

> 5) Jeg har faktisk slet ikke USB2 i min maskine. Bummer! Hvordan får jeg
> det? Er det dyrt?

Nej, et usb koster ca 100 kroner, jeg har et q-tec, og det funger fint.

> 9) Hvad gør man egentlig hvis man gerne vil have mere end 4 IDE enheder i
en
> PC? Kabinettet har plads, men bundkortet har jo kun to kæder.

Køber et PCI kort med flere ide porto.

> 10) Gør jeg det til et meget større problem end det er?

Ved jeg ikke, men jeg ville vælge et kort internt, medmindre du har brug for
den skal være transportabel den hdd.

> På forhånd tak.

Selv tak.

Mvh
Mark

Fra : Anders Pedersen

Dato : 28-05-04 13:26

http://www.prishammeren.dk/shop/productinfo.asp?id=185 kun 49,00 kr

> Jeg beklager hvis det er dumme spørgsmål, men så må jeg jo være lidt dum.
> Håber jeg kan blive lidt klogere på det herigennem.
Dit spørgsmålhører vist mere til i
dk.edb.hardware.drev

--
Med Venlig Hilsen
Anders Bøgh Pedersen

Fra : Gevaldi

Dato : 28-05-04 13:39

jonas w skriblede:
> [...]
> svar på nogle af nedenstående spørgsmål ville jeg blive glad:
>
> 1) Først og fremmest: Kan man anbefale et eksternt kabinet til 3½" HD?

Du kan kikke på dette:
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=46436

> 5) Jeg har faktisk slet ikke USB2 i min maskine. Bummer! Hvordan får
> jeg det? Er det dyrt?

Du kan kikke på disse 2:
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=132699
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=142788

--
/Gevaldi

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-04 16:07

Hey!

> 1) Først og fremmest: Kan man anbefale et eksternt kabinet til 3½" HD?
> Prisen spiller en rolle her!
Ja da, det er billig måde at have en transportabel hd på, har selv en 80giga
wd disk i et usb2 kabinet fra ziech. Den kører super.

> 2) Kan man afvikle programmer o.lign. fra sådan en fætter via USB2? Jeg
> tænker på hastigheden..
Jeg synes hastigheden er fin, vel og mærke hvis man har usb 2.0 på sin
maskine ellers er det mere end langsomt. Med usb 2.0 kan du kopiere en 700
mb fil over på et lokalt drev på ca. 30 sek.

> 3) Kan man sætte en ekstern USB2 disk til et
> XP/NT/W98/Linux/Unix/OSX/MacOS9/BEOS/FreeBSD? (kort sagt alle de store
> undtagen OS/2
Den box zitech har kører som plug and play på xp. Ved den fungere i win2000
og der er drivere med til 98. Men tror de er sværre at få til at kører i 98.

> 5) Jeg har faktisk slet ikke USB2 i min maskine. Bummer! Hvordan får jeg
> det? Er det dyrt?
Det koster omkring 100kr for et pci kort med usb2.... Men hvis det er en
gammel computer kan det godt være svært at få til at fungere.
> 5a) Det er slet ikke relevant at bruge USB1.1, vel? Laaangsomt, antager
> jeg..
Alt for langsomt!

> 9) Hvad gør man egentlig hvis man gerne vil have mere end 4 IDE enheder i
en
> PC? Kabinettet har plads, men bundkortet har jo kun to kæder.
Du kan købe en ide controller til at smide i en pci port, så får du som
regel plads til 4 ide enheder til.

Mit råd hvis du ikke har brug for at flytte disken fra pc til pc. Så køb en
ide controller, de koster ikke mere end 400 kr. Som de flerste usb bokse
koster. Og så slipper du for en masse problemer.

Mvh
Aksel Spandet

Fra : Anders Pedersen

Dato : 28-05-04 17:34

On Fri, 28 May 2004 17:06:56 +0200, Aksel Spandet wrote:

> Mit råd hvis du ikke har brug for at flytte disken fra pc til pc. Så køb en
> ide controller, de koster ikke mere end 400 kr.
Har du ikke tjekket edbpriser
den billigt koster kun 113kr

--
Med Venlig Hilsen
Anders Bøgh Pedersen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 01-06-04 10:02

jonas w wrote:
> 1) Først og fremmest: Kan man anbefale et eksternt
> kabinet til 3½" HD? Prisen spiller en rolle her!

Jeg har lige købt den billige i Aldi til 199,-
- Jeg har dog læst mig til, at Firewire er bedre egnet
til formålet.
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=134695

> 2) Kan man afvikle programmer o.lign. fra sådan en
> fætter via USB2? Jeg tænker på hastigheden..

Ja, men det er nok ikke 3D spil du skal køre derfra,
men jeg har ikke prøvet endnu.

> 3) Kan man sætte en ekstern USB2 disk til et
> XP/NT/W98/Linux/Unix/OSX/MacOS9/BEOS/FreeBSD?
> (kort sagt alle de store undtagen OS/2

Det er jeg sikker på, hvis OSet understøtter USB.

> 4) Kan man boote fra en ekstern USB2 disk?

Nogle kan man vist boote på.

> 5) Jeg har faktisk slet ikke USB2 i min maskine.
> Hvordan får jeg det? Er det dyrt?

Det er ikke meget dyrt, men se fx her:
- Er din maskine så gammel, at den kun har PCI
version 2.1 kan den max udnytte USB 1.1.

> 5a) Det er slet ikke relevant at bruge USB1.1, vel?

Nej.

> 6) Er det relevant at snakke om ATA-ultra kabler i
> en ekstern USB2 disk?

Nej, der findes de stik i boksen som der skal bruges.

> 7) Det er en Fujitsu disk, som bliver temmelig varm.
> Er det et problem?

Det kan det gå hen og blive, da kølingen i div. bokse
er langt fra optimale - det anbefales at købe en disk
der ikke udvikler ret meget varme, fx en langsom disk.

> 8) Hvad ville være smartest at formattere en ekstern
> 40GB disk til? FAT32 for det tilfælde at den skal
> bruges på et W98 system?

Ja.

> 9) Hvad gør man egentlig hvis man gerne vil have
> mere end 4 IDE enheder i en PC?
> Kabinettet har plads, men bundkortet har jo kun to
> kæder.

Køber en IDE controller, fx denne:

> 10) Gør jeg det til et meget større problem end det er?

Ja

Vælger du den dyre boks med firewire, skal du huske
at få en firewire port også, fx fra Gevaldis link til Zitech.

> Håber jeg kan blive lidt klogere på det herigennem.

Som en andne også skriver, hører spørgsmål vedrørende
drev til i gruppen news:dk.edb.hardware.drev, jeg har dog
været flink og svaret dig her alligevel.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.