Bios problem
Fra : Torben Brøndum

Dato : 24-05-04 16:17

Hej,

På en ca. 6 år gl. pc med award bios version pg4.51 skal jeg isætte en ny
Maxtor 40GB HD. Der er (selvfølgelig) nogle problemer med bios genkendelse
af HD´en.

Jeg har været på Maxtor.com og downloadet Maxblast3.exe for at lave en
bootdisk. det er gpet godt nok. Jeg booter op på disken og vælger at jeg vil
lave en WinXP maskine på disken. Der skerformateirng m.v. Når den er færdig
skal jeg reboote og på et tidspunkt skulle skærmen blive blå - hvro jeg så
skulle trykke mellemrumstangenten for at inst. et OS (winXP).

Så langt kommer jeg ikke. Bios forsøger at finde en bootdisk - og den er der
ikke.

Hvordan skal min bios opsættes f.s.a. detect af disk ? Hvad skal jeg vælge
af primær disk herunder størrelse ect. - hvis det har nogen betydning når
jeg har anvendt Maxblast3.

Hvad kan være galt når jeg ikke kan genstarte (finde bootdisk) efter at
maxblat3 er færdig med "sit" ?

...............osg så skal jeg faktisk egentlig ende med at isætte en IBM
30GB disk - som jeg dog ikke loge har nu (får senere) - Maxtor disken skulle
jeg bare teste med.......me det skulle jo ogås gerne kunne virke.

Ang. IBM disken - kan jeg ikke finde det software jeg skal bruge for kunne
anvende 30GB disken - kan ogen hjælpe med det - tak.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 24-05-04 17:15

On Mon, 24 May 2004 17:16:51 +0200, "Torben Brøndum"
<tbr@Xhenning-poulsenX.dk> wrote:

> [...]
>Maxtor 40GB HD. Der er (selvfølgelig) nogle problemer med bios genkendelse

Det tyder på, at din BIOS ikke kan håndtere diske > 32 GB

Inden du evt. opgraderer BOS, så prøv at montere CLJ-jumperen på
Maxtor-disken (CLJ = Cylinder Limitation Jumper). Herved optræder
disken som en 32 GB disk over for BIOS.

Det afhænger af Maxtor-modellen, hvor CLJ-jumperen skal placeres. Et
eksempel kan ses her:

http://www.allteq.com.au/maxtor/diamondmax_plus_8_quick_specs.pdf

[klip]

> [...]
>
>Ang. IBM disken - kan jeg ikke finde det software jeg skal bruge for kunne
>anvende 30GB disken - kan ogen hjælpe med det - tak.

Hvilken type software tænker du på?

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Leony

Dato : 25-05-04 16:52

In news:Cmosc.1996$Vf.86935@news000.worldonline.dk,
Torben Brøndum typed:

> Hvordan skal min bios opsættes f.s.a. detect af disk ? Hvad skal jeg
> vælge af primær disk herunder størrelse ect. - hvis det har nogen
> betydning når jeg har anvendt Maxblast3.

Installer DDO (findes i MAxblast).
Der står også masser om hvordan man omgår BIOS begrænsninger i Maxtor's
knowledgebase.

Måske findes der en BIOS opdatering til dit board, som muliggør store
diske.

Hvis du ikke kender bundkortmodellen, så kan Everst hjælpe dig:
http://www.lavalys.com/

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/