God køler til xp 2000+ ?
Fra : Jacob Bøwig

Dato : 24-05-04 12:20

Jeg er ved at være led og ked af at min cpu er små 56 grader varm når den
bare står og laver ingenting... Så jeg vil gerne høre om der er nogen der
kan anbefale mig en god køler - til en 200-300 kr, som ikke larmer som en
F16, men kan holde cpu'en på 40-45 grader - så kan jeg også OC den lidt :)
Ved ikke om det betyder noget, men mit bundkort er følgende:
MSI MS-6380E (Chipsettet hedder KT266/333)

På forhånd tak :)

--
"Trying is the first step towards failure"
- Homer Simpson

Fra : Jan Dahl

Dato : 24-05-04 15:03

Jeg har samme bundkort og bruger denne køler
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=320417&kat=
Den kører findt og lydsvagt og jeg har efterfølgende set den anbefalet mange
gange i div. grupper. Hvis du giver 2-300 kan du sikket få en bedre men
denne holdt min 2000+ på 39c° indtil jeg løb tør for kølepaste, men nu
ligger den på 42c° så det er også fint nok. Mit primære 'mål' er dog at den
er støjsvag fremfor overclocking.

Mvh Jan

Fra : Jacob Bøwig

Dato : 24-05-04 15:42

Tak for det hurtige svar!
Jeg er lidt en novice på dette område, så hvis du gad at forklare mig hvad
kølepaste er, og hvordan man bruger det, ville jeg bli' rigtig glad :)
På forhånd tak...

Fra : Jan Dahl

Dato : 24-05-04 16:19

Der skulle stå køle-pasta. Det skaber forbindelse mellem cpuens
processorkerne og selve kølefladen. Dvs. det leder varmen, men der ligger
alerede et tyndt hvidt lag kølepasta, under en kapsel du fjerner fra køleren
(ihvertfald hvis du vælger denne spire) så den er lige til at sætte på. Men
pas på hvis du er ny i at montere kølere på cpu'er, da klemmen på køleren er
rimelig stram og kan ødelægge coren dvs. kernen hvis du feks. rykker i
køleren eller monterer den skævt, så du skal ud og have ny cpu. Derfor læs
køler-monteringsvejledningen og pas meget på når du sætter køleren på. Det
gælder vist for de fleste kølere om du giver 100 eller 300 for den.

Fra : Jacob Bøwig

Dato : 24-05-04 16:54

Perfekt!
Mange tak for de gode råd