Pædagogisk it kørekort
Fra : Karsten K

Dato : 03-06-04 22:04

Hej gruppe, vi diskuterer pt på vores skole om det kan betale sig, at tage
et pædagogisk itkørekort. Jeg er selv godt hjemme i it, men er kommet i
tvivl om det kan betale sig at bruge tid p ådet pædagogiske itkort.!!!

Hvor mange timer er det rimeligt at bruge på det ?
Ville det være bedre at uddanne 2-3 lærer i brugen af Linux ??

Er det rimeligt at skolen IKKE vil give et pædagogisk itkørekort.

Mange spørgsmål som jeg godt ved man ikke kan blive enige om. Men hvad er
holdningen????

Jeg er på bar bund.

KK

Fra : Carsten

Dato : 04-06-04 15:18

Hej Karsten

For at sige det kort: Jeg tror IT er kommet for at blive

Der er ingen vej uden om, at (lære at) integrere det i undervisningen.

Om man så vil lære det gennem konceptet 'Det pædagogiske IT-kørekort' er jo
et valg.

Jeg synes personligt at konceptet er rigtig godt - men jeg har også fungeret
som vejleder på konceptet

Jeg er på nettet stødt på rapporter studerende har lavet om konceptet og
konklusionerne der var også positive.

Et af de største fortrin ved konceptet er at de studerende umiddelbart kan
relatere indholdet til egen praksis. Mao: man kan umiddelbart anvende
kursets indhold i egen undervisning.

Hilsen

Carsten

Fra : Hans Houmøller

Dato : 04-06-04 15:44

Karsten K wrote:
> Ville det være bedre at uddanne 2-3 lærer i brugen af Linux ??

Det synes jeg personligt ville være en konstruktiv og god ide, så bare klø
på! Udover at IT er kommet for at blive, er Linux det bestemt også!
Hans

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-06-04 20:43

"Hans Houmøller" <hanshoumoller@mail.dk> skrev i en meddelelse news:40c08a90$0$436$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Det synes jeg personligt ville være en konstruktiv og god ide, så bare klø
> på! Udover at IT er kommet for at blive, er Linux det bestemt også!
> Hans

Linux egner sig ikke til folkeskolen endnu - Open source-ideen er dog interessant af flere grunde.

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-06-04 08:15

> Det synes jeg personligt ville være en konstruktiv og god ide, så bare klø
> på! Udover at IT er kommet for at blive, er Linux det bestemt også!
> Hans

Det er det da sikkert, men det er tvivlsomt at det gælder til skolebrug -
endnu. Dertil skal der sluges alt for mange kameler og jeg tror ikke en døjt
på at en kommune frivilligt vil skabe sig nogle ekstra omkostninger for at
implementere et nyt styresystem, som ganske få besidder kompetencer i når
tingene skal vedligeholdes, og samtidig skrotte dyrt indkøbt software til
undervisningsbrug.

Og hvilken linux-version skal bruges? Og hvor fås support i tilstrækkeligt
og mest effektivt omfang? Der er mange forslag til dette, men endnu er det
ikke overbevisende argumenter, der er kommet på bordet.

Hvis de nye regioner får indflydelse på dette område, så kan det være at
nogle vil begynde fra "scratch", men det ligger imho langt ude i fremtiden -
ikke noget, der ligger lige om hjørnet.

--
ahw

Fra : Jørgen Kristensen

Dato : 05-06-04 22:44

Hans Houmøller wrote:

> Det synes jeg personligt ville være en konstruktiv og god ide, så bare klø
> på! Udover at IT er kommet for at blive, er Linux det bestemt også!
> Hans

Hej alle

For mig er der ingen tvivl - vi går en meget spændende tid i møde og
og flere skoler vil anvende linux i det nye skoleår end i sidste
skoleår.

Prøv at se. http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Dappix er en spændende mulighed for at prøve linux uden at installere
noget på harddisken.

Prøv Dappix og når du har prøvet Dappix kan du dele dine erfaringer med
alle som læser nyhedsgruppen dk.undervisning.folkeskole

Der findes naturligvis en vejledning til Dappix - se:
http://tyge.sslug.dk/knoppix/begynder_dappix.pdf

Jeg kan kun opfordre alle til at prøve Dappix - det giver dig større
mulighed for at deltage i debatten på lærerværelset efter sommerferien.
Husk at hvis du kun kender til Microsoft Windows, hvordan kan du da sam-
menligne Linux og Microsoft Windows, det er nødvendig at kende begge
styresystemer.

De tre sidste særnumre af bladet "Alt om Data" indeholder alle en DVD
med en komplet udgave af Dappix, så der ingen tvivl det er noget som
interresserer mange.

Mvh. Jørgen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 05-06-04 23:32

"Jørgen Kristensen" <jkr-herlev@get2net.dk> wrote in message
> Prøv Dappix og når du har prøvet Dappix kan du dele dine erfaringer med
> alle som læser nyhedsgruppen dk.undervisning.folkeskole

Ville det ikke være mere interessant (og relevant) at dele erfaringer ud i
en gruppe, der handler om Linux?

vh
Peter Hindsgaul

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-06-04 11:38

"Jørgen Kristensen" <jkr-herlev@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hej alle
>
> For mig er der ingen tvivl - vi går en meget spændende tid i møde og
> og flere skoler vil anvende linux i det nye skoleår end i sidste
> skoleår.

Mon det ikke er lidt vel naivt?

Hvor sandsynligt vil du mene det er at man - efter at have investeret i
flere millioner - pludselig endnu en gang vil investere noget nær det samme
beløb for at bruge et arbitrært produkt som linux, hvor man hverken har
ekspertice til at vedligeholde det eller hvor der er tilstrækkeligt software
til brugen?

Hvis en skole fx har ofret - skal vi sige - 10.000 kr. i software til
windows, er det så sandsynligt at man nu vil skrotte disse programmer for at
hellige sig linux i en eller anden afart, når man ikke har folk, der kender
til det, men først skal oplæres i det?

> [...]
>
> De tre sidste særnumre af bladet "Alt om Data" indeholder alle en DVD
> med en komplet udgave af Dappix, så der ingen tvivl det er noget som

Der er ingen tvivl om at der findes nørder, der interesserer sig for linux
styresystemer - men at det skulle medføre en vældig diskussion på
lærerværelserne tvivler jeg ´på -udover at man nok vil glo en gang hvis man
pludselig ikke kan benytte de til windows fabrikerede undervisningssystemer
fordi man nu vil have linux på maskinerne.

Hvis man vil have en server,der benytter linux-software, kan man da overveje
om det er en god idé, men det er naivt at tro at brugerne, dvs. lærerne og
eleverne, går særlig meget op i hvad der findes på serverne, ´sålænge
maskinerne blot fungerer.

Prøv nu at tænke "skoleliv" i stedet for "edb-liv". I skolen er vi optaget
af at have undervisningsmæssige programmer/ressourcer som ordbøger på
fremmedsprog og dansk, staveprogrammer til dansk, matematikprogrammer på
dansk -allesammen pædagogisk tilrettelagte - og hvis vi ikke er en ny skole,
der netop skal etableres, så er der ingen, der for alvor tror på at man
"overnight" vil investere i linux og derpå smide velgennemprøvede programmer
ud blot for at et nicheprodukt som linux kan overleve. Det er og bliver en
fantasi og ikke noget realistisk billede af hvordan verden ser ud.

--
ahw

Fra : Jakob Lyhne Thuesen

Dato : 08-06-04 07:34

> [...]
>
> De tre sidste særnumre af bladet "Alt om Data" indeholder alle en DVD
> med en komplet udgave af Dappix, så der ingen tvivl det er noget som

Hej

Selvom it-blade skriver den ene og anden ting om Linux - og for den sags
skydl, så er Linux ikke egnet til skolens brug endnu.

Linux skal ikke bruges endnu af flere årsager.

1) manglende undervisnigsmaterialer til linux
2) manglende ordentlige programmer til brug i skolen
3) for stejl en indlæringskurve (Linux er pt for nørder)

Dette er udtalt af egne erfaringer med Linux, som jeg har arbejdet med i
forbindelse med frivilligt arbejde, som serveradmin og netværksadmin.

Jeg er selv it-ansvarlig på min skole og jeg ville ikke anbefale det. Det er
for problematisk for den it-ansvarlige, kolleger og børnene. Og da slet ikke
når der er mangel på programmer og undervisningsprogrammer.

Linux er helt sikkert på vej frem og nok også noget skolerne vil få - samt
open source er et meget spændende projekt.

Men ved open source skal man huske, at det tit er non kommerciel - kan man
så stole på at opdateringer og rettelser til fejl vil komme hurtugt eller
når de lige får tid.

Der er også en stor forskel på at installere Linux og Windows. Meget i Linux
er kommando baseret - Det er som sådan kun den grafiske brugerflade, som til
dels er ens ved begge systemer - resten er ikke ens.

En server i Linux kører som regel kun i tekst baseret mode.

Mvh

Jakob