Hvad er manggods?
Fra : Steen Thomsen

Dato : 03-06-04 21:46

I et skifte fra Næstved 1719 (en velhavende borger) finder jeg under
afsnittet Kobber og Messing (samt tin, glas etc):

1 kobber kedel vog 2 lispd: 12 sldl,
12 stk hamrede engelske tintallerkner vog 1 lispd: 5 sldl,
14 tallerkner manggods vog 2 lispd: 5 sldl,
9 fade i manggods vog 3 lpd: 9 sldl,
7 dito vog 3 lpd: 9 sldl,
3 dito vog 3 lpd: 9 sldl,

Er manggods en slags metal, eller porcelæn, fajance, stentøj el hvad ?

--

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : yellowstone

Dato : 03-06-04 21:57

"Steen Thomsen" <steenthomsen@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
[...]

*******
Google + manggods giver bl.a. følgende svar:

Et eksemplar er ved vægtfyldeanalyse befundet at bestå af en legering
indeholdende 3 dele tin og 1 del bly, hvilken legering blandt kandestøbere
kaldes manggods og er den dårligste og billigste tinlegering, det lovmæssigt
var tilladt at anvende.

Hilsen
Yellowstone

Fra : Inger Buchard

Dato : 03-06-04 21:58

Er manggods en slags metal, eller porcelæn, fajance, stentøj el hvad ?

--
Kalkar Ordbog til det ældre danske sprog
http://www.immigrantshíps.net

Inger

Fra : Steen Thomsen

Dato : 04-06-04 20:46

Tak til Inger og gulsten (selvom han ikke tør stå ved sit navn)

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 04-06-04 21:35

http://www.gladsaxegymnasium.dk/2/soemod/po/po7.htm

--