Henvendelse fra Gigasoft til min arbejdsgi~
Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 03-06-04 19:38

Hej

Min arbejdsgiver er blevet kontaktet af en repræsentant fra Gigasoft,
på grund af dette indlæg fra den 7. januar 2004:

http://www.google.com/groups?selm=bti7bd.1kk.1%40news.kommunalbastards.org

Min arbejdsgiver, en kommunal virksomhed, har afvist overfor Gigasoft at
der er grund til at rejse en personalesag imod mig.

Arbejdsgiveren har, med min tilladelse, valgt at bruge sagen som et
informationspolitisk eksempel på hvordan man som offentlig ansat kan
deltage i den offentlige debat i offentlige rum.

Måske er det en god ide, at de som har kritiseret virksomheden eller
produktet og som kan henføres til at arbejde for en virksomhed (f.eks.
via at man har anvendt virksomhedens udstyr (opkobling, email-adresse
eller lignende) eller arbejdstid til at udbrede sig), at de orienterer
den nærmeste ledelse om risikoen for en lignende henvendelse og even-
tuelt får sagen kørt forbi en person med juridisk indsigt.
--
If you think we give two hoots about your political opinions then I suggest
you get a heavier grade of tinfoil for your hat.

-- Andrew, Supernews

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-06-04 19:55

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> Hej
>
> Min arbejdsgiver er blevet kontaktet af en repræsentant fra Gigasoft,

Du er ikke alene.

> på grund af dette indlæg fra den 7. januar 2004:
>
> http://www.google.com/groups?selm=bti7bd.1kk.1%40news.kommunalbastards.org

Tak for linket. Sparer mig lidt tid, når jeg lige ved
passende lejlighed skal have opdateret min side.

For sending spam use kasperd@kd.lir.dk and abuse@kd.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-06-04 20:10

Kasper Dupont wrote:

> Tak for linket. Sparer mig lidt tid, når jeg lige ved
> passende lejlighed skal have opdateret min side.

Findes der i øvrigt nogen god forklaring på hvordan
ovenstående hænger sammen med afsenderadressen på
disse indlæg:

http://www.google.com/groups?as_ugroup=dk.edb.sikkerhed&as_uauthors=%40gigasoft.dk&as_drrb=b&as_mind=8&as_minm=1&as_miny=2004&as_maxd=31&as_maxm=12&as_maxy=2004&filter=0

Og at Gigasoft nu udtaler at de har købt idéen af
Bjarne. Hvilket for mig at se ikke lyder som om at
Bjarne som sådan har været beskæftigt hos virksomheden.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 03-06-04 21:06

Kasper Dupont skrev:

> [...]

> 31&as_maxm=12&as_maxy=2004&filter=0

> Og at Gigasoft nu udtaler at de har købt idéen af Bjarne.

Jeg kan ikke huske om der stod det samme i papir-mailen jeg modtog, hvis
jeg husker det i morgen skal jeg gerne se efter og be- eller af-kræfte
det.

> Hvilket for mig at se ikke lyder som om at Bjarne som sådan har været
> beskæftigt hos virksomheden.

Tjah, dit gæt er nok lige så godt som mit. Bjarne står stadigvæk som
fuldmægtig og betaler for domænenavnet gigasoft.dk:

http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?query=gigasoft.dk&pageid=82&action=cmsview&lang=da

Så han har vel lov til at oprette og anvende nye emailadresser på
domænet.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-06-04 22:05

> [...]
>
> Tjah, dit gæt er nok lige så godt som mit. Bjarne står stadigvæk som
> fuldmægtig og betaler for domænenavnet gigasoft.dk:

Det lagde jeg også mærke til, da jeg slog det op for en
times tid siden. (Fire minutter efter jeg skrev et af
indlægene dukkede der lige en op på min chat og spurgte
til det, og så måtte jeg jo lige se, hvem der ejede
navnet).

> Så han har vel lov til at oprette og anvende nye emailadresser på
> domænet.

Det er så et andet spørgsmål. Hvis det blot er en
fejltagelse/forglemmelse, at firmaet ikke har fået
overdraget navnet, giver det så Bjarne ret til at bruge
det?

Det eneste jeg kan konstatere lige nu er, at der dukker
mange tilsyneladende modstridende oplysninger op, om
hvordan forholdet er mellem Bjarne og Gigasoft. Men
modstridende oplysninger er jo ikke noget vi er uvante
med fra den kant.

Og så er der lige det der med navnet på firmaet. Hvad
hedder firmaet i dag, hvad har de heddet i fortiden,
har de planer om at skifte til et andet navn og hvad
kommer firmaet så reelt til at hede i fremtiden?

Om ikke andet, så kan de da i hvert fald forvirre os.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 03-06-04 22:39

Kasper Dupont wrote:

> Det er så et andet spørgsmål. Hvis det blot er en
> fejltagelse/forglemmelse, at firmaet ikke har fået
> overdraget navnet, giver det så Bjarne ret til at bruge
> det?

Jeg mener, at noget tilsvarende skete med mtv.com i sin tid. Det var en
af de ansatte, der havde indkoebt det, og han havde saa lejet det ud til
MTV. Da han forlod selskabet, blev de vist nervoese, og striden blev
vist afgjort i retten. Jeg mener, at han endte med at faa en pose penge
i stedet for en anbefaling.

Ovenstaaende er noget, jeg laeste i et blad for flere aar siden (5 eller
mere), saa jeg garanterer ikke for korrektheden.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 03-06-04 22:42

Kasper Dupont skrev:

> Det er så et andet spørgsmål. Hvis det blot er en fejltagelse/for-
> glemmelse, at firmaet ikke har fået overdraget navnet, giver det så
> Bjarne ret til at bruge det?

Aner det ikke, jeg er blot tekniker.

dk-hostmaster siger iøvrigt at pcfinder.dk er registreret af Gigasoft
Denmark ApS.

> Og så er der lige det der med navnet på firmaet. Hvad hedder firmaet i
> dag, hvad har de heddet i fortiden, har de planer om at skifte til et
> andet navn og hvad kommer firmaet så reelt til at hede i fremtiden?

Se med i næste afsnit af SOAP.

Ifølge www.gigasoft.dk hedder de GIGASOFT Denmark ApS, archive.org siger
at den ikke har gamle kopier af websiden pga. en robots.txt på webser-
veren.

Jeg ved ikke om det er et tilfælde at navnet skrives med store bogstaver
nu, det tror jeg ikke de gjorde på den cd med programmet jeg så på sids-
te år (der stod vistnok Gigasoft Danmark ApS). Man kunne gå i den lokale
Merlin og tjekke, da de stadigvæk sælger programmet, hvis man ikke kunne
finde på andet at lave i morgen.

www.cvr.dk giver ikke rigtigt noget interessant, bortset fra at de kal-
der firmaet GIGASOFT.DK ApS.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-06-04 23:41

In article <40bf9c4b$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:
> [...]
> te år (der stod vistnok Gigasoft Danmark ApS). Man kunne gå i den lokale
> Merlin og tjekke, da de stadigvæk sælger programmet, hvis man ikke kunne

Det er ikke rigtigt, ifølge deres hjemmeside,
http://www.pcfinder.dk/Omos.php

er deres CVR nummer 25537769

Ifølge CVR http://www.cvr.dk/soeg_i_cvr/cvrsoegdetail.asp?cvrnr=25537769
hedder dette firma
D.P.A. ApS

og ifølge dgs.dk ligger Gigasoft Danmark ApS på dette firmas adresse.

Er det lovligt at skrive et CVR nummer, der ingen
navne relation har til firmaet?

http://web01.gigasoft.dk/pcfdoc01/ prøv evt. at kikke på
diagram -> database ER diagram

Forresten hvis i vil spore Gigasofts ansatte så kik evt. på
http://www.gigasoft.dk/PCFinder/default.asp?PageID=11

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-06-04 00:00

"Christian E. Lysel" wrote:

> [...]
> hedder dette firma
> D.P.A. ApS
>
> og ifølge dgs.dk ligger Gigasoft Danmark ApS på dette firmas adresse.

Jeg har haft kontakt med en person, der fortalte mig, at
han i en eller anden database kunne se, at Gigasoft havde
skiftet navn til DPA.

> Er det lovligt at skrive et CVR nummer, der ingen
> navne relation har til firmaet?

Er DPA og Gigasoft samme firma? Eller er det to forskellige
firmaer? Og hvem af dem er det i så fald der har udviklet
produktet og sælger det?

> http://web01.gigasoft.dk/pcfdoc01/ prøv evt. at kikke på
> diagram -> database ER diagram

Et det det her billede du tænker på?
http://web01.gigasoft.dk/pcfdoc01/Main2/Diagrammer/DiagramImage/DbTilsyn01.jpg

> Forresten hvis i vil spore Gigasofts ansatte så kik evt. på
> http://www.gigasoft.dk/PCFinder/default.asp?PageID=11

Jeg får blot en besked om, at jeg ikke er logget ind.
Måske har du en eller anden cookie liggende i din browser
fra tidligere.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 04-06-04 00:18

In article <40BFAD76.8158C187@skrammel.yaboo.dk>, Kasper Dupont wrote:

> Er DPA og Gigasoft samme firma? Eller er det to forskellige

Gigasofts hjemmeside referere til DPA's CVR nummer.

> firmaer? Og hvem af dem er det i så fald der har udviklet
> produktet og sælger det?

Det ved jeg ikke.

I England bliver det solgt af
http://www.pcfinder.net/pcfinder/

> Et det det her billede du tænker på?
> http://web01.gigasoft.dk/pcfdoc01/Main2/Diagrammer/DiagramImage/DbTilsyn01.jpg

Ja, er det ikke et vildt design :)

> Jeg får blot en besked om, at jeg ikke er logget ind.
> Måske har du en eller anden cookie liggende i din browser
> fra tidligere.

Undskyld forkerte argumenter,
http://www.gigasoft.dk/PCFinder/default.asp?PageID=50&Br=10&Ad=10

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-06-04 00:45

"Christian E. Lysel" wrote:

> I England bliver det solgt af
> http://www.pcfinder.net/pcfinder/

Skal man nu også til at forklare på engelsk, hvorfor det
er en dårlig idé at købe produktet. Jeg fik for et stykke
tid siden en email fra en person, der ville have mig til
at oversætte min side. Jeg bad ham fortælle mig, hvorfor
jeg skulle bruge tid på det. Det ville han ikke, i øvrigt
var han forbandet uhøflig.

> Ja, er det ikke et vildt design :)

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal mene.

> Undskyld forkerte argumenter,
> http://www.gigasoft.dk/PCFinder/default.asp?PageID=50&Br=10&Ad=10

Hehe, jeg kan så fortælle at Flemming har fundet min side
et par gange ved at søge efter pc finder på hhv google.dk
og google.com. Han har haft den samme IP adresse i over
en måned, og hans browser hedder:
"Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; .NET CLR 1.1.4322)"

Fra : jt@thoestesen.invali~

Dato : 04-06-04 12:10

Christian E. Lysel <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

> I England bliver det solgt af
> http://www.pcfinder.net/pcfinder/

De er da heller ikke kede af det:

"PC Finder was originally
developed and deployed in
Denmark, a country with some
of the highest PC ownership
per capita figures in the
world. It has quickly grown to
become as standard as anti-
virus software and is
installed in some of the
country's largest companies."

--
Thø

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-06-04 15:45

jt@thoestesen.invalid skrev:

>De er da heller ikke kede af det:

Det lyder som noget Bjarne har skrevet.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-06-04 18:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det lyder som noget Bjarne har skrevet.

Det lyder som noget, der kunne have været skrevet af enhver
marketingsafdeling.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-06-04 16:34

jt@thoestesen.invalid wrote:

> De er da heller ikke kede af det:
>
> "PC Finder was originally
> developed and deployed in
> Denmark,

Det er sikkert rigtigt.

> a country with some
> of the highest PC ownership
> per capita figures in the
> world.

Er det ikke sagen uvedkommende?

> It has quickly grown to
> become as standard as anti-
> virus software

Gad vide hvad deres definition af standard er?

> and is
> installed in some of the
> country's largest companies."

Hvor pålidelig er den oplysning? Jeg har lært at være
meget skeptisk overfor oplysninger man har fra Gigasoft
som eneste kilde.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-06-04 17:23

In article <40C09652.433011CB@skrammel.yaboo.dk>, Kasper Dupont wrote:

> Hvor pålidelig er den oplysning? Jeg har lært at være
> meget skeptisk overfor oplysninger man har fra Gigasoft
> som eneste kilde.

Han har vel sendt demodisketter til dem, og presset indtil de
har indræmmet at have testet produktet :)

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 04-06-04 05:53

Christian E. Lysel skrev:

> Det er ikke rigtigt,

Jo, hvis man blot søger efter ordet "gigasoft" og ikke indtaster CVR-
nummeret (som jeg gjorde).

> Er det lovligt at skrive et CVR nummer, der ingen navne relation har
> til firmaet?

http://www.forbrug.dk/omforbrugerneshus/organisering/fo/2/net-tjek-for-erhvervsdrivende/krav-til-din-hjemmeside/oplysninger-om-virksomheden/

(kopieret fra linket markeret med §-tegnet)

"E-handelsloven §7, stk. 1
En tjenesteyder skal give oplysning om
4) CVR-nummeret, hvis tjenesteyderen er registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister,"

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 03-06-04 20:37

Kasper Dupont skrev:

> Du er ikke alene.

Det er kedeligt at Gigasoft reagerer på denne, efter danske forhold,
usædvanlige brutale måde. Jeg kan ikke rigtigt se hvordan Gigasoft skul-
le kunne få noget positivt ud af deres opførsel.

> Tak for linket. Sparer mig lidt tid, når jeg lige ved passende lejlig-
> hed skal have opdateret min side.

Jeg har sendt linket til din side til mine kollegaer tidligere, kolle-
gaen der har været i kontakt med Gigasoft har dog kun videresendt et
link til en groups.google.com søgning på "PC Finder" som en del af det
negative svar til sælgeren (da vi ikke fandt grund til at fremføre
yderligere argumenter).

Det er nogle kedelige tendenser der er ved at brede sig i den danske
"sikkerheds"-software-branche.

Du må gerne anvende mit indlæg, men jeg vil gerne hvis der ikke er hen-
tydninger til min arbejdsgivers identitet da jeg ikke kan se relevansen
af det og jeg ikke udtaler på min arbejdsgiver vegne.

Fra : Alex Holst

Dato : 03-06-04 21:12

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:
> Min arbejdsgiver er blevet kontaktet af en repræsentant fra Gigasoft,
> på grund af dette indlæg fra den 7. januar 2004:

Maa jeg beskrive det her, sammen med et andet lignende tilfaelde?

   http://www.snakeoil.dk/

Det maa vaere deres nyeste ide. Da Gigasoft kontaktede min arbejdsgiver,
var det for at saelge deres produkt. Det blev hurtigt skudt til jorden.
Jeg gad vide, om Gigasoft nu har taenkt sig at rejse en erstatningssag
mod mig -- jeg har jo kostet dem penge.

Kunne de mon finde paa at sagsoege Bjarne for den maade han med sin
deltagelse her i gruppen har skudt deres produkt alvorligt i saenk?

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-06-04 21:27

In article <40bf860e$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Alex Holst wrote:
> Kunne de mon finde paa at sagsoege Bjarne for den maade han med sin
> deltagelse her i gruppen har skudt deres produkt alvorligt i saenk?

De kan vel også sagsøge google.com for at vise snakeoil.dk som første hit
i søgninger på "gigasoft pcfinder" eller på "pcfinder"

http://www.google.dk/search?q=gigasoft+pcfinder

http://www.google.dk/search?q=pcfinder&meta=lr%3Dlang_da

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-06-04 21:55

"Christian E. Lysel" wrote:

> [...]

Det ville jeg da næsten håbe på.

> De kan vel også sagsøge google.com for at vise snakeoil.dk som første hit
> i søgninger på "gigasoft pcfinder" eller på "pcfinder"
>
> http://www.google.dk/search?q=gigasoft+pcfinder

Jeg er da egentlig lidt imponeret over hvor hurtigt
google fandt de nye sider. Der er ikke gået en uge
siden jeg fik den første email.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 03-06-04 22:09

Alex Holst skrev:

> Maa jeg beskrive det her, sammen med et andet lignende tilfaelde?

> http://www.snakeoil.dk/

Ja, hvis min arbejdsgiver holdes ude af beskrivelsen.

Mine indlæg har været, og vedbliver med at være, skrevet fra privat
udstyr i min fritid og jeg udtaler mig ikke på vegne af min arbejds-
giver (vi har folk ansat til at udtale sig på vegne af arbejdsgiveren).

> Jeg gad vide, om Gigasoft nu har taenkt sig at rejse en erstatningssag
> mod mig -- jeg har jo kostet dem penge.

Tænker du på domænenavns-sagen?

> Kunne de mon finde paa at sagsoege Bjarne for den maade han med sin
> deltagelse her i gruppen har skudt deres produkt alvorligt i saenk?

Det håber jeg da ikke at de kunne finde på at gøre, men jeg ville ikke
blive overrasket hvis de gør det.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-06-04 22:40

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> Det håber jeg da ikke at de kunne finde på at gøre,

Det ville være svært for mig at få ondt af Bjarne.

> men jeg ville ikke blive overrasket hvis de gør det.

Kan de gøre noget, der ville overraske dig?

Fra : Michael Knudsen

Dato : 03-06-04 22:45

Kasper Dupont wrote:

> Kan de gøre noget, der ville overraske dig?

Jeg ville blive svaert overrasket, hvis de dokumenterede hvordan deres
sporing fungerede, samt hvordan de ville forhindre misbrug af deres
register over stjaalet hardware.

Jeg ville blive endnu mere overrasket, hvis denne dokumentation beskrev
en holdbar loesning.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 03-06-04 22:44

Kasper Dupont skrev:

> Kan de gøre noget, der ville overraske dig?

Direktøren kunne skrive en undskyldning her i gruppen, det ville over-
raske mig meget.

Fra : Alex Holst

Dato : 03-06-04 23:30

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> Tænker du på domænenavns-sagen?

Nej. Da Gigasoft kontaktede min arbejdsgiver for at saelge deres
produkt, roeg henvendelsen forbi min lettere skeptisk chef, som bad mig
evaluere vaerdien af produktet. Resultatet var, at Gigasoft ikke solgte
noget den dag.

Den slags maa vaere lige til en erstatningssag.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Alex Holst

Dato : 03-06-04 23:48

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> Ja, hvis min arbejdsgiver holdes ude af beskrivelsen.

Done.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-06-04 23:48

> [...]
>
> Min arbejdsgiver, en kommunal virksomhed, har afvist overfor Gigasoft at
> der er grund til at rejse en personalesag imod mig.

Hvilken forbindelse ser de mellem indlæget og din
arbejdsgiver? Jeg har kigget grundigt på det, og jeg har
endnu ikke kunnet gennemskue hvem din arbejdsgiver er.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-06-04 00:19

Kasper Dupont wrote:

> Hvilken forbindelse ser de mellem indlæget og din
> arbejdsgiver?

Det var jo egentlig et tåbeligt spørgsmål. Bare
glem det igen.

> Jeg har kigget grundigt på det, og jeg har
> endnu ikke kunnet gennemskue hvem din arbejdsgiver er.

Tror nok jeg har fundet ud af det, men det er
der ingen grund til at grave mere i.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 04-06-04 06:36

Kasper Dupont skrev:

> Hvilken forbindelse ser de mellem indlæget og din arbejdsgiver?

Bortset fra at jeg ved 2 lejligheder har rådet andre personer hos min
arbejdsgiver om ikke at indkøbe produktet, kan jeg ikke selv helt få øje
på forbindelsen.

Så skulle det da lige være, at jeg har videregivet oplysninger jeg har
opnået kendskab til via mit arbejde:

- første gang, var vistnok noget med hvornår PC Finder blev omtalt i et
eller andet TV2-program, det fortalte en sælger første gang produktet blev
forsøgt solgt til os.

- anden gang, var da jeg fortalte at jeg havde fået at vide at Bjarne
Østergård ikke arbejdede for Gigasoft mere, det fortalte en sælger anden
gang de forsøgte at sælge produktet (efter indkøbet blev afvist med
henvisning til Bjarnes ytringer om programmet i denne gruppe).

- tredie gang, nu hvor jeg har skrevet om Gigasofts henvendelse til min
arbejdsgiver.

> Jeg har kigget grundigt på det, og jeg har endnu ikke kunnet
> gennemskue hvem din arbejdsgiver er.

Side 4 hvis man søger via google.com/ google.dk, jeg har skrevet det et
par gange på usenet i forskellige debatgrupper.