Drug test
Fra : Jonah Hex

Dato : 03-06-04 19:32

hej

Da drugs er et stort problem idag i vores samfund, ville lige høre om
gruppen er positiv eller negativ vedr. en drug test af alle lærer og
pædagoger.
Har selv ved flere forskellige legeligheder set lærer og pædagoger ryge
hash. Bla ved sidste Christiania demo.
På festivaler har jeg da også oplevet, at lærestuderene gir den hele armen
med forskellige drugs feks Hash, kokain og Extasy plus masser af sprut.
Her på Nørrebro fortæller de unge mig om, hvordan pædagogen konfisker
deres joint, for derefter at ryge den selv, foran de unge!.
Dette forbrug af stoffer blandt lærer og pædagoger er efter min mening helt
uacceptabelt . Da de er rolle modeller for de unge idag

Mvh

Jonah

Fra : Rømer

Dato : 04-06-04 07:46

Selv hej...

Dit spørgsmål rejser flere problemstillinger.
Man indfører altså ikke bare forskellige kliniske undersøgelser på personale
på en arbejdsplads.
Med hvilken ret skulle en arbejdsgiver kunne udbede sig spyt, blod eller
urin fra en ansat?Og hvordan vil du sikre at prøvematerialet stammer fra den
rigtige person - jeg skal i hvert fald ikke have en kollega med på
toilettet! Hvem skulle udtage en blodprøve - man kan ikke bare rende rundt
og prikke huller i folk. Og hvis man som ansat nægter er man så "skyldig"?

Dernæst er der den rent praktiske udførelse af testen.
Hvem skulle stå for den? Hvilken type test skal anvendes - og hvad skal man
i det hele taget teste for?
Mange af disse tests krydsreagerer med fuldt acceptable lægemidler - en
kodimagnyl indeholder små mængder kodein, som er et opioid.
Hvis en ansat af en eller anden grund får en behandling med et præparat -
skal man så gå til sin chef for at berette om sygdom, som måske er
ansættelsen fuldstændigt uvedkommende? Og på hvilken baggrund skulle en chef
kunne vurdere relevansen af den medicinske behandling - og dermed være i
stand til at vurdere konsekvensen af et positivt svar i en "drug test"?

Hvad vil du teste for - vi har konstateret at flere fuldt lovlige og
acceptable former for medicin fanges i disse testsystemer - men der er også
midler, der ikke fanges. Du nævner hash som et misbrugsprodukt, der kunne
testes for - men i samme åndedrag nævner du alkohol.
Det kunne være interessant at høre hvilket panel, du ville teste.

Hvor tit skal man teste? Cannabinol holder sig længe i kroppen, men andre
præparater har en meget kortere halveringstid.

Hvem skal teste? Hvordan vil du sikre dig, at en test, hvis svar vil få
ganske vidtrækkende konsekvenser, udføres korrekt? Hvordan vil du sikre dig,
at et positivt svar rent faktisk er positivt?
Når man skal vurdere disse tests er der masser af fejlmuligheder - dels skal
testens følsomhed vurderes - det skal vurderes hvor god den er til at dømme
positivt, når svaret rent faktisk er positivt - og negativt, hvis det er
negativt. I praksis findes der ikke tests hvor både sensitivitet og
specificitet er 100%. Der er altså en del tilfælde, hvor der sker fejl -
fejl kan aldrig undgås.
Hvordan ville du have det med at få navn og rygte ødelagt, fordi en
tilfældig klamphugger skulle stå og fumle med dit urin på en test en eller
anden kineser havde strikket sammen i en bræddehytte under stærkt kritisable
forhold, men som til gengæld havde været billigst, da der skulle afgives
tilbud - og indkøberen vurderede, at denne test var "bedst til prisen"?

Og hvorfor egentlig begrænse sig til lærere og pædagoger - hvorfor skal
vores syge og ældre plejes af personer med misbrugsproblemer?
I grunden burde vel alle offentligt ansatte testes - hvorfor skla mine
skattekroner gå til at understøtte folks misbrug? - det var måske også en
vej til at få fjernet alle rygerne?
Jeg synes forslaget er grotesk. Jeg lugter et politisk mediestunt af de
værste - men jeg er ikke i tvivl om, at man kunne få noget politisk
profilering - og jeg har også en klar fornemmelse af, hvor i salen man kunne
finde opbakning.
Det holder simpelthen ikke ...

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 04-06-04 08:13

"Rømer" <fupkonto@hotmail.dk> wrote in message
> Dit spørgsmål rejser flere problemstillinger.

Ud over alt det andet du skrev, og som jeg er helt enig i, kan tilføjes:

Hvad skal det gøre godt for? Er der en opfattelse af at lærere og pædagoger
render fulde eller skæve rundt når de er på arbejde? At en der har fået
konfiskeret noget pot bagefter siger at pædagogen røg det op i ansigtet på
vedkommende giver jeg ikke meget for.

I øvrigt rejser det nogle andre spørgsmål. For et stykke tid siden blev et
par lærere og pædagoger nappet for besiddelse af børnepornografi. Medfører
det at alle lærere og pædagoger med jævne mellemrum skal have tjekket deres
private computere?

Det er forhåbentlig klart hvad jeg mener, men det kan måske anskueliggøre
hvad den type populistiske mediestunts kan rive op i

vh
Peter Hindsgaul

Fra : Kim2000

Dato : 04-06-04 16:51

> [...]
> pædagoger.
> Har selv ved flere forskellige legeligheder set lærer og pædagoger ryge

Jeg tvivler på at lærere og pædagoger skulle være hverken mere eller mindre
hashbrugere end så mange i samfundet. Formentlig er der nogle det samme
procenttal indenfor tømmere, sygeplejerske, sundshedsplejen osv osv. Så du
har formentlig _også_ set pædagoger og lærere ryge hash. En drugtest mener
jeg nu kun bør ske, hvis der er en konkret mistanke og som det også blev
sagt her i tråden, så skal man være varsom med disse tests, for nogle af dem
reagere på andet end forbudte stoffer. Men er der en konkret mistanke, så
kan et bud da være en test.

> På festivaler har jeg da også oplevet, at lærestuderene gir den hele armen
> med forskellige drugs feks Hash, kokain og Extasy plus masser af sprut.

Men det er næppe hverken værre eller bedre end så mange andre faggrupper,
men iøvrigt er jeg da enig i at det ikke er acceptabelt.

> Her på Nørrebro fortæller de unge mig om, hvordan pædagogen konfisker
> deres joint, for derefter at ryge den selv, foran de unge!.

Den forklaring giver jeg så ikke så meget for, og hvad faxxxx lavede de
egentlig med hash i første omgang!

> Dette forbrug af stoffer blandt lærer og pædagoger er efter min mening
helt
> uacceptabelt . Da de er rolle modeller for de unge idag

Naturligvis er forbrug af stoffer uacceptabelt, både blandt lærere,
pædagoger, politiet, sygeplejesker og alle andre faggrupper og samfundslag i
det hele taget. Men både økonomisk og moralsk synes jeg en generel
drugtestning er svær at forsvare, og begyndte man med lærere og pædagoger må
den naturlige konsekvens være at fortsætte med andre faggrupper, der også
har med mennesker at gøre.

mvh
Kim