vdr: osmose
Fra : Helliganden

Dato : 03-06-04 17:53

hvor seriøst er det på mindre både ? 19" prisklasse 10-15.000 kr

hvis det er småtterier kan man så lave det selv, jeg forventer naturligvis
ikke at det bliver 100%, men kan man lave det selv uden at være udlært
skibsbygger :-] eller noget andet, jeg er alm gør det hele selv mand.

jeg tænker på er det så voldsomt som nogle beskriver, jeg forstår
naturligvis problematikken op en 300.000 kr båd, men det er vel ikke noget
der PLUDSELIG får båden til at falde til bunden af havet en dag på sundet ?
det er vel noget man vil observere at der siver, hvis man altså ikke har
nået at stoppe det ?,

og ville man så selv skære stykket ud og lime en ny glasfiber måtte på ?

jeg håber jeg han få et præcist svar :-]

Jesper 2300

Fra : Helliganden

Dato : 03-06-04 18:35

jeg har faktisk læst nøjagtigt de tråde.

det er bare svært at blive helt klog på synes jeg.

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=RN8Mb.70923%24jf4.4580055%40news000.worldonline.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dosmose%2Bings%25C3%25B8%2Bgroup:dk.fritid.sejlads%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Ddk.fritid.sejlads%26selm%3DRN8Mb.70923%2524jf4.4580055%2540news000.worldonline.dk%26rnum%3D1

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=400131da%240%2427437%24edfadb0f%40dread16.news.tele.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fq%3Dosmose%2BSteffen%2Bgroup:dk.fritid.sejlads%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Ddk.fritid.sejlads%26selm%3D400131da%25240%252427437%2524edfadb0f%2540dread16.news.tele.dk%26rnum%3D2

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 03-06-04 18:58

> jeg har faktisk læst nøjagtigt de tråde.
>
> det er bare svært at blive helt klog på synes jeg.

OK.
Summe af de råd og vejledninger, jeg har fået, vil i din situation betyde:

1) Ingen panik. Båden falder ikke fra hinanden lige med det samme!
2) Med et stemmejern fritlægger du de områder (typisk på størrelse med en
daler), hvor du har osmose
3) Rens områderne grundigt med ferskvand. Gerne med højtryksspuler og gerne
med varmt vand. Forsøg at holde områderne våde/fugtige i op til en uge, så
udvaskning af salte mv. bliver fuldstændig
4) Nu skal skidtet have lov at tørre _grundigt_
5) Udspartling/slibning
6) Grunder og bundmaling

Hvis du ikke bruger båden om vinteren, kan du evt. starte arbejdet til
efteråret, så båden kan stå og tørre hele efteråret/vinteren. Til foråret
kan du så spartle og male.

Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Helliganden

Dato : 03-06-04 19:00

Perfekt peter, det var lige sådan en "konklution" jeg manglede

du skriver spartle, hvad bruger man der ? er det glasfiber man spartler ud
med ? og det jeg banker af med stemmejern, er det et hul igennem, eller
bare en afskrabning i dybden ?

Jever

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 03-06-04 19:07

> [...]
> med ? og det jeg banker af med stemmejern, er det et hul igennem, eller

2-komponent epoxy-spartelmasse - endelig ikke fibermasse.
Og jeg ville nok ikke "banke af med stemmejern" men bruge det som en kniv -
forsigtigt.

Jeg citerer lige fra en af de tidligere tråde - også omkring rensning af
hullerne, der egentlig bare skal skrabes fri for porøst materiale "plus det
løse":

"Umiddelbart kan jeg kun give ham ret. Hvis det er som beskrevet, går du nok
lidt for meget i panik. De der 3-4 mindre osmoseblærer skal bare skrabes
rene med evt. et stemmejern, spules grundigt med ferskvand, tørre godt,
spartles med epoxy og grundes med primer.
Det var lige de der par huller.
Når du alligevel vil slibe bunden helt ned, så er der slet intet problem.
Slip til gelcoaten, spartel med epoxy, slib, massere af primer og
efterfølgende bundmaling.
Du skal selvfølgelig have renset osmosehullerne først.
Bunden bliver som en barnenumse."

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Helliganden

Dato : 03-06-04 19:14

perfekt, men jeg er stadig i tvivl om man direkte laver et hul i fiberbunden
eller man bliver laver en fordybning med stemmejernet

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 03-06-04 19:21

> perfekt, men jeg er stadig i tvivl om man direkte laver et hul i
fiberbunden
> eller man bliver laver en fordybning med stemmejernet

Du laver egt. bare den nødvendige fordybning - ikke hul hele vejen igennem.'

mvh, Peter

Fra : egk

Dato : 20-06-04 20:25

osmose er det samme som svamp i huse, osmose kommer ved der trænger vand i
glasfiberen og så må man sige sig selv at båden kommer til at lægge dybere i
vandet med tiden og sejler ikke så godt , men det er først når det blir
slem. Man skære ikke et stykke af båden og sætter et nyt ind , for har den
først osmose , så er det over det hele h. e.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-06-04 21:01

Uheldigvis faldt egk over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> først når det blir slem. Man skære ikke et stykke af båden og sætter
> et nyt ind , for har den først osmose , så er det over det hele h.

Det er da noget sludder og vrøvl!

Mon ikke, du skulle læse lidt om osmose, inden du skriver sådan
noget?

Claus