Nedskæringer
Fra : Kim2000

Dato : 03-06-04 13:50

Er jeg den eneste, der synes det er utrolig sent at vi idag fik at vide at
alle os tre nyankommende lærere ikke skulle forvente fastansættelse næste
år, i betragtningen af at, jeg i hvert fald, så sent som i marts fik at vide
at fastansættelsen var en formsag (derfor har jeg jo heller ikke søgt andre
stillinger).

Det virker på mig helt skørt at arbejde i et år i børnehaveklassen med
henblik på klasselærerfunktion næste år, kun for at få at vide at jeg ikke
skal være der næste år. Det taber ungerne da på. At jeg samtidig først får
beskeden 3/6 er da helt forunderligt, og det stiller mig (og mine to
kollegaer) i en rigtig dårlig position i forhold til at finde nyt job inden
skolestarten. Det må kunne gøres bedre.

Min ene kollega fik endda at vide at hun blev afskedigt pga inkompent
undervisning og hun derfor var fritstillet fra næste fredag(!), det var da
en ligeledes mærkværdig ledelsesmetode! Man kan da ikke sige til en at hun
er dårlig til at undervise, men iøvrigt skal du fortsætte undervisning 6
arbejdsdage mere, det virker da helt gakgak.

Er jeg den eneste, der har oplevet noget ligende, det ligner da enorm dårlig
planlægning, det kan vel (?) ikke passe at man i marts ikke har vidst, der
skulle skæres 3 lærere væk??

mvh
Kim (der føler sig røvrendt)

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-06-04 13:51

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dårlig
> planlægning, det kan vel (?) ikke passe at man i marts ikke har vidst, der

Tja, Kim - det er vældig surt at man på Hellerup skole anvender den slags
fremgangsmåder, især da det er en skole, du jo om nogen har brændt for at
forsvare -både den kommunale politik (sådan som jeg tolker det) og den
interne: jf. pornofiltre - men jeg undrer mig over, hvor fagforeningen er
henne i den sag, for det er vel ikke sådan at du ikke er medlem af
fagforeningen? I så fald står du rigtig dårligt -

Men tag en snak med tillidsmanden og forvis jer om at aller regler er
overholdt, snak med foreningen, hvis der kan være den mindste tvivl om at
det er sket efter reglerne -

Og er du ikke medlem af fagforeningen, så bliv det hurtigst muilgt - det er
i sådanne sager man blandt andet står svagt, hvis man ikke har en forening i
ryggen, og det er jo desværre en kendsgerning at mange unge lærere ikke
ønsker at være med i foreningen fordi de ikke mener at de får noget for
pengene, at de så sandelig selv kan forhandle løn og arbejdsvilkår m.v.

Din kollega, der er afskediget diskretionært, har et virkelig alvorligt
problem - ikke blot på den skole, men fremover - så det skal hun sørge for
at klare via foreningen ellers kan det være vanskeligt for hende nogensinde
at få job på en skole igen.

--
ahw

Fra : Rømer

Dato : 04-06-04 14:15

> [...]
> problem - ikke blot på den skole, men fremover - så det skal hun sørge for
> at klare via foreningen ellers kan det være vanskeligt for hende

Præcist - og jeg synes i grunden også ledelsen har et forklaringsproblem,
hvis den mener sig i stand til på et sagligt grundlag at afskedige en lærer
på grund af inkompetence ved sommerferiens begyndelse....er det
eksamenskaraktererne, der står som eneste grund?
Jeg kunne nu godt gå hen og få en alvorlig mavepine eller et hold i ryggen.

Dermed ikke være sagt, at det ikke er korrekt, at hun er inkompetent - men
hvad så, hvis hun er?
Så hjælp hende dog til en anden stilling, hvor ledelsen har tilstrækkelig
røv i bukserne til at sikre en ordentlig vejledning og hjælp til at blive
bedre.

Jeg tror jeres TM har en overordentlig travl sommer foran sig!

Fra : Kim2000

Dato : 04-06-04 14:49

> Jeg tror jeres TM har en overordentlig travl sommer foran sig!

Åbenbart er det ikke første gang at inspektøren "viser ledelsesstyrke" ved
at sparke nogle nye ud. Efter hvad hun selv siger, så har hun ikke haft
samtaler omkring undervisningen og undervisningen blev sidst overværet i
november (hvor det ikke gik særlig godt), men det kan jo rent logisk set
ikke ligge til grund for noget som helst. Men okay, ifølge TM er sagen vist
ret oplagt.

mvh
Kim

Fra : Kim2000

Dato : 04-06-04 14:40

> Men tag en snak med tillidsmanden og forvis jer om at aller regler er
> overholdt, snak med foreningen, hvis der kan være den mindste tvivl om at
> det er sket efter reglerne -

Medlem af fagforeningen og a-kasse er jeg nu, den der med "ingen"
arbejdsløshed holder jo nok ikke evigt. Jeg har snakket med tillidsmanden,
der umiddelbart mener reglerne er overholdt i mit tilfælde, hvor den korte
historie er at jeg blev ansat på en tidsbestemt kontrakt for skoleåret
2003/2004, at man for såvidt ikke ønsker at fortsætte denne ansættelse er
sådan set også okay, men det virker utrolig tamt og uprofessionelt, at man
ikke kunne oplyse dette i marts, da jeg direkte kontaktede ledelsen på
stedet for at høre, om jeg skulle regne med fastansættelse eller jeg skulle
til at lede efter noget andet.

Svaret lød dengang, at de klart forventede at jeg ønskede at blive på
skolen, og at man forventede jeg førte min børnehaveklasse frem til 6.
klasse, hvor man skifter klasselærer. Desuden udtrykte inspektøren
tilfredshed med mit arbejde generelt og at forældrene og børnene var glade
for mit arbejde med klassen. Efter hvad han sagde handlede det udelukkende
om nedskæringer, men det kan da ikke passe, at sådanne ting kommer som en
overraskelse for skolens ledelse(?). Det må man vide i marts(?) eller i de
mindste have en mistanke om.

Lige nu står jeg så i den dumme situation at rigtig mange jobs allerede er
besat og jeg formentlig ender med at måtte tage hvad der er, og måske ikke
det passer bedst til mit temperament. TM mener dog, at reglerne måske kan
gøre at jeg står til 3 måneders løn, men det var en af de ting, han skulle
have undersøgt.

> Din kollega, der er afskediget diskretionært, har et virkelig alvorligt
> problem - ikke blot på den skole, men fremover - så det skal hun sørge for

Der er fagforeningen allerede blevet indblandet, det blev den med det samme,
det er vist specielt den del med at hun skulle undervise en uge mere (efter
at være fyret for inkompetance) og at hun ikke er blevet gjort opmærksom på
at man var utilfreds med undervisningen.

mvh
Kim

Fra : Anita

Dato : 04-06-04 14:45

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev

> [...]
> problem - ikke blot på den skole, men fremover - så det skal hun sørge for
> at klare via foreningen ellers kan det være vanskeligt for hende

Vil du være rar at forklare mig hvorfor?

Min erfaring er nemlig, at man kan være præcis så inkompetent og uduelig man
vil. Når det så bliver opdaget, så skifter man da bare skole. Hvor man så
begynder forfra med at gøre livet surt for nogle andre børn.

Venligst Anita

Fra : Zeki

Dato : 07-06-04 22:17

> Tja, Kim - det er vældig surt at man på Hellerup skole anvender den slags
> fremgangsmåder, især da det er en skole, du jo om nogen har brændt for at
> forsvare

Har han da givet udtryk for at han arbejder der? Hvis dette er tilfældet så
burde han da vide at skolen har en mandlig - og ikke en kvindelig -
skoleinspektør (som han skriver længere nede.)

Mvh Zeki

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 07-06-04 23:27

"Zeki" <zeki@nospam.dk> wrote in message

> Har han da givet udtryk for at han arbejder der? Hvis dette er tilfældet

> burde han da vide at skolen har en mandlig - og ikke en kvindelig -
> skoleinspektør (som han skriver længere nede.)

Det skriver han nu ikke.

Jeg klipper lige ind fra et tidligere indlæg:

<citat>
Desuden udtrykte inspektøren
tilfredshed med mit arbejde generelt og at forældrene og børnene var glade
for mit arbejde med klassen. Efter hvad han sagde handlede det udelukkende
om nedskæringer, men det kan da ikke passe, at sådanne...<citat slut>

Det du tænkte på er nok følgende citat

<citat>
[...]
ikke ligge til grund for noget som helst.<citat slut>

Men "hun" i denne sammenhæng er kollegaen.

Om så Kim arbejder på Hellerup skole ved jeg ikke, omend det foresvæver mig
at han (eller måske var det en anden Kim) har nævnt det i en tidligere tråd

vh
Peter Hindsgaul

Fra : Kim2000

Dato : 07-06-04 23:34

> Har han da givet udtryk for at han arbejder der? Hvis dette er tilfældet

> burde han da vide at skolen har en mandlig - og ikke en kvindelig -
> skoleinspektør (som han skriver længere nede.)

Jeg arbejder ikke i Hellerup men i Århus, men fandt det blot irrelevant for
debatten og ønskede ikke fokus sat på hvilken kommune der er god eller
dårlig, derfor undlod jeg at kommentere den del.

mvh
Kim

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-06-04 18:57

> Jeg arbejder ikke i Hellerup men i Århus, men fandt det blot
irrelevant for
> debatten og ønskede ikke fokus sat på hvilken kommune der er god eller
> dårlig, derfor undlod jeg at kommentere den del.

Pardon - jeg mente det var Hellerup - men jeg tog fejl. Mén at det
skulle være irrelevant for debatten, mener jeg ikke du har ret i - det
er da vældig relevant for evt. unge kolleger, der vil søge et job, at de
undgår kommuner med en dårlig personalepolitik.

--
ahw