editere en fil på en linuxbox med noget ph~
Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 03-06-04 13:28

Hej NG

Jeg har mig en redhat box, hvor jeg har noget postfix med spamassassin
kørende.

Det jeg er på udkig efter, det er et php script, der kan gå ned og editere
local.cf filen til spamassassin hvor man kan black eller whiteliste en
mailadresse.

Altså så jeg kan gå ind på en webside, og så tilføje en mailadresse til
filen local.cf eller fjerne en for den sags skyld.

Nogen der ved hvordan det kan bikses sammen ?

Det skal lige siges at jeg ikke ved ret meget om PHP, andet end at det kan
køre på min apache.

Jacob

Fra : Michael Christensen

Dato : 03-06-04 13:52

> [...]
>
> Altså så jeg kan gå ind på en webside, og så tilføje en mailadresse til
> filen local.cf eller fjerne en for den sags skyld.

Du skal benytte fwrite, se dokumentationen + eksempler her:
http://www.php.net/manual/en/function.fwrite.php

Det forudsættes at PHP har skriveadgang til filsystemet.

mvh
Michael F. S. Christensen

Fra : Dennis Newel

Dato : 03-06-04 14:07

Jacob d'Andrade wrote:
> [...]
>
> Altså så jeg kan gå ind på en webside, og så tilføje en mailadresse til
> filen local.cf eller fjerne en for den sags skyld.

Hej Jacob

Nu var det vist mig selv der fik dig herover, så burde jeg vel også give
et lidt mere uddybende svar :)

Det gør det ikke så nemt, at du ikke selv har erfaring med php, men hvis
du har erfaring med at kode, burde det ikke være så svært for dig at
bikse noget sammen selv. http://dk.php.net/manual/en/ er uundværlig når
man ikke helt ved hvad man kan med php, men ved hvad man vil gøre i sin
kode.

Du skal nok kigge på http://dk.php.net/manual/en/function.file.php den
henter en fil, og splitter den op i en array af linier. Derefter kan de
loop'e gennem arrayet(se eks. på siden) og evt. præsentere de enkelte
linier i input/textarea felter. Afhængig af hvilke muligheder du vil
have for at rette. Når su submitter din form, er det et spørgsmål om at
skrive hele skidtet tilbage til filen (sørg for at webserver-brugeren
har læse og skriverettigheder til local.cf).

Når du skal skrive til filen, skal du igennem lidt mere mumbo-jumbo: kig
http://dk.php.net/manual/en/function.fopen.php og
http://dk.php.net/manual/en/function.fwrite.php

Der er masser af eksempler i kommentarerne, så dem burde du også kunne
få god inspiration af :)

Håber du kan bruge det...

./Dennis

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 03-06-04 14:21

"Jacob d'Andrade" <thezub@ANTISPAMthezub.dk> wrote in message
> [...]
>
> Nogen der ved hvordan det kan bikses sammen ?
>
> Det skal lige siges at jeg ikke ved ret meget om PHP, andet end at det kan

Takker begge to, jeg kigger på det, og måske jeg skulle læse lidt på det der
PHP så

Jacob