ADVARSEL HJERTE-LUNGE-ORM ADVAR~
Fra : LORDWOF

Dato : 03-06-04 11:45

Bare en lille advarsel

H-L-Ormen er på Sjælland. der er flere dødstilfælde i Hillerød og enkelte i
Farum.

Saml nu hundens efterladenskaber op, så vi få lidt bugt med denne frygtlige
sygdom, der kan slå vores kære (hunde) ihjel.

Symptomer: der er ingen entlige symptomer....

Hvordan smittes : 1. Hund har afføring
2. Snegl kommer til afføring, og afsætter
""ORM""
3. Din hund snuser til afføring, og kan derved
få ""ORMEN"".

Smittebærer : SNEGLE.

Det er ikke et skræk senarie jeg vil sprede, bare vær opmærksom på
problemet.

Det var bare det jeg ville sige

HEJ

Fra : John

Dato : 03-06-04 12:24

"LORDWOF" <fow@wormos.dk> skrev i en meddelelse:

Ja, det er noget fælt noget.

Læs evt. mere her:

http://www.nethundeguiden.dk/artikel.php?id=190

Vh
John

Fra : Vicki

Dato : 04-06-04 10:39

"John" <teameasyon@lol.dl> wrote in message news:<40bf0a66$0$484$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> "LORDWOF" <fow@wormos.dk> skrev i en meddelelse:

> [...]

der står altså smitten sker via hunden æder sneglen

Citat"
Smitten spredes til hunde ved optagelse af forskellige snegle
indeholdende L3-larvestadiet. Dette sker ved, at hunden æder sneglen
eller slikker sneglens slim-sekret i sig(?), herpå vil L3-larverne
vandre gennem hundens tarmvæg, og invadere blodkarrene. På denne måde
kan de hurtigt nå hjerte og lunge. I lungen lægger ormene æg, som
udklækkes til L1-larver. Disse bliver hostet op af hunden, som synker
dem for slutteligt at kvittere dem via afføringen

citat slut"

Fra : JSC

Dato : 04-06-04 11:31

"Vicki" <vicksen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
Dette sker ved, at hunden æder sneglen
> eller slikker sneglens slim-sekret i sig(?),

Det er sandsynligvis det der sker, når de æder græs....

/Jørgen

Fra : Henrik Hansen

Dato : 03-06-04 15:23

ENIG - min hund, border-banditten Mille har i en periode på ca. 6
mdr. været smittet med hjerte lungeorm - men er nu rask. HUSK det
der bliver skrevet, der behøves ikke at være symptomer - hunden
kan godt være smittet alligevel.

Jeg kan kun tilslutte mig opfordringen om at samle op - ikke kun
af sundshedsmæssige hensyn, men ligeledes for at vise at der er
tale om en ansvarlig hundeføre.

mange hilsner

Henrik

Fra : JSC

Dato : 04-06-04 07:32

> [...]
frygtlige
> sygdom, der kan slå vores kære (hunde) ihjel.
>
> Symptomer: der er ingen entlige symptomer....

Hej Alle

Som boende i Ballerup har vores hund inden for de sidste 6 mdr. haft
lungeorm 2 gange - Begge gange er det blevet opdaget ved lidt hosten. Når de
hoste minder det meget om at de f.eks. har fået lidt græs i halsen. Så hold
øje med det og få straks lavet en afføringsprøve!!

Mvh.
Jørgen

Fra : Vicki

Dato : 04-06-04 22:00

"JSC" <JSC@nospam.dk> wrote in message news:<40c0173d$0$227$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> hoste minder det meget om at de f.eks. har fået lidt græs i halsen. Så hold
> øje med det og få straks lavet en afføringsprøve!!

hmmm så skal jeg vist holde øje da jeg bor i byen lige ved siden af...

Fra : Vicki

Dato : 04-06-04 22:01

Fra : Pwh

Dato : 04-06-04 08:28

LORDWOF wrote:
> [...]
>
> Symptomer: der er ingen entlige symptomer....
>
> Hvordan smittes : 1. Hund har afføring
> 2. Snegl kommer til afføring, og afsætter

Øhh, hvor har du det fra, jeg har da ikke kunnet læse andet end
at hunden skal æde en snegl med orm for at blive smittet.
Ligefrem at blive smittet af at lugte til en hundelort er vist at male fanden på væggen.

/Jens

Fra : JSC

Dato : 04-06-04 10:26

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at hunden skal æde en snegl med orm for at blive smittet.
> Ligefrem at blive smittet af at lugte til en hundelort er vist at male

Det behøver ikke være synlige snegle de skal ædet, det skulle være
tilstrækkeligt at de æder græs, om det så er efterladenskaber eller snegle i
græsset der giver orm skal jeg ikke kunne sige.

Jeg ved blot at vores flatcoat ikke interessere sig for snegle, men han
spiser græs i store mængder....

/Jørgen

Fra : MM

Dato : 05-06-04 05:07

> [...]
> få ""ORMEN"".
>
> Smittebærer : SNEGLE.
>
> Det er ikke et skræk senarie jeg vil sprede, bare vær opmærksom på

Nu hører man mest om Københavnsområdet, på grund af de mange ræve, og nu
også om Sjælland i det hele taget. Ved I om der har været tilfælde i
Sønderjylland også ?
Vi har jo ekstremt mange snegle i haven, og i moseområdet hvor vi går tur,
og Bosco bider jo gerne i hvad som helst....

/Maja

Fra : Karina.

Dato : 05-06-04 09:20

"LORDWOF" <fow@wormos.dk> wrote in message news:<40bf0145$0$3053$14726298@news.sunsite.dk>...
> [...]
> få ""ORMEN"".
>
> Smittebærer : SNEGLE.
>
> Det er ikke et skræk senarie jeg vil sprede, bare vær opmærksom på

HEJ alle.

Hej jeg er ny herinde så tilgiv hvis jeg laver "tryk-fejl"

Jeg vil blot informere om at jeg ved fra dyrelæger i Ballerup og
Herlev + hundeejere fra Ledøje-smørum, Ballerup, Bagsværd, Herlev og
Skovlunde, at der er og har været tilfælde af inficeret hunde med
hjerte-lunge orm (fransk lunge orm) og en heldel med dødelig udgang.
Andre med hunde der har mere eller mindre nedsat hjerte-lunge
kapasitet og derved aktivtet (som sagt nogle så meget at hunden er
blevet aflivet pga. stærkt nedsat livs kvalitet) og som er på
livsvarig medicinering.

www.netvet.net er der artikler om ormen og dens cyklus, på
www.dyrenesdoktor.dk er der også info. under menuen sygdomme - fransk
hjerte orm (er den samme orm). På www.netdyredoktor.dk -
hundesektionen - sygdomme - fransk hjerte orm.

Pt. samler jeg selv 1X3 afføringer fra min dejlige unghund der elsker
at spise græs, især de helt friske, saftige strå og man skulle tro hun
var en drøvtygger for det forgår på hver en gå-tur og det er tydeligt
hun vælger strå med omhu og stor fornøjelse..*S*.. Jeg skal indlever
poserne mandag morgen og prisen er kun et par hunderede kroner,
tilgengæld får jeg vished og forhåbentligt en sund og rask hund sommer
efter sommer efter sommer...

Vh. Karina.

- Der hellere vil vide sig sikker end græde over det hun skulle have
gjordt, set i bakspejlet *S*

ps. Der skal testes 2- 3 gange over sommeren lige indtil frosten tager
alle sneglene...