Æ, Ø, Å i ms Access?
Fra : Anders Aalykke

Dato : 03-06-04 11:16

Jeg er igang med en hjemmeside, hvor jeg arbejder lidt med ms
access. En af tabellerne i databasen, indeholder oplysninger om
medlemmer. Nogle af dem har danske bogstaver(æ, ø, å) i deres
navne og nogle af adresserne har det også. Umiddelbart virker det
fint, men pludselig en dag begyndte databasen at lave om på det
der stod i den, sådan at f.eks. Septembervænget blev til
Septembervæ♦Ë☺¿´(og alle mulige andre tegn). Det
samme skete med nogle af navnene(også dem uden danske bogstaver)
og nogle af telefonnumrene begyndte også på det.
Selvom jeg så rettede det, kom det igen, uden jeg havde gjort
noget.. Hvad er det der sker???

Mvh.
Anders Aalykke

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-06-04 11:33

Anders Aalykke skrev:

> Selvom jeg så rettede det, kom det igen, uden jeg havde gjort
> noget.. Hvad er det der sker???

Godt spørgsmål. Har du et link til din side?

Du kan prøve at bruge Server.HTMLencode når du udskriver data fra
databasen.

Hvis du fx har

<%= rs("Navn") %>

- skal du bare erstatte med

<%= Server.HTMLencode(rs("Navn")) %>

Det kan også skyldes at der er forskel på det tegnsæt du bruger på
siden og det tegnsæt du angiver at du bruger (eller det tegnsæt
browseren gætter på at du bruger).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Aalykke

Dato : 03-06-04 21:32

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Du kan prøve at bruge Server.HTMLencode når du udskriver data fra
> databasen.
Det er ikke problemet. Problemet er hvis jeg f.eks. skriver noget i
databasen og jeg så skifter til noget andet(alt+tab), f.eks.
browseren. Når jeg så skifter fokus tilbage på databasen, har den
ændret teksten, inde i selve tabellen og kollonerne...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-06-04 21:47

Anders Aalykke skrev:

> Det er ikke problemet. Problemet er hvis jeg f.eks. skriver
> noget i databasen

Altså direkte i Access?

> og jeg så skifter til noget andet(alt+tab),
> f.eks. browseren. Når jeg så skifter fokus tilbage på
> databasen, har den ændret teksten, inde i selve tabellen og
> kollonerne...

I givet fald er det ikke et asp-problem. Du kan prøve at spørge i
access-gruppen: <news:dk.edb.database.ms-access> eller evt. i en
windowsgruppe.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Aalykke

Dato : 04-06-04 15:18

Jens GyldenkærneClausen wrote
> I givet fald er det ikke et asp-problem. Du kan prøve at spørge i
> access-gruppen: <news:dk.edb.database.ms-access> eller evt. i en
> windowsgruppe.

Ok. Tak for hjælpen..