utæt akvarie
Fra : ivan

Dato : 03-06-04 05:28

Mit 250 l akvastabil (gammel model) sprang læk her kl 04.... HULK

Kan det svare sig at reparere, og hvordan???

Jeg ved godt at jeg først skal have fundet lækken, men det er blot en tur
på plænen med en vandslange...

HULK
ivan

Fra : Henrik K

Dato : 03-06-04 06:32

Hejsa
Du skal bare skære gammel silikone væk med hobbykniv og ny på. om du vil
finde utætheden og gøre det lokalt el. skifte det hele er en
temperamentsag...

Det sidste anbefales...det er jo surt at skulle tømme det igen hvis den
anden ende gør det samme.
god vind

Henrik

--oo(.)(.)oo--

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 03-06-04 20:23

Når du har repareret det skal du måske overveje hvorfor det sprang læk. Et
silikonelimet akvarie kan gerne holde i 50+ år. Står akvariet plant? Er der
sten der gnidder op af silikonen. Eller har du været for ivrig med
barberbladet for at fjerne alger?

Jacob

---

Fra : jan

Dato : 03-06-04 20:55

jeg er køber !

hvis vi skifter gruppe!

mvh jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-06-04 22:31

> [...]
der
> sten der gnidder op af silikonen. Eller har du været for ivrig med

Det med at et akvarie kan holde i over 50 år, er vist lidt af en påstand!
Siliconen blev opfundet engang i 60'erne, ihvertfald i den version vi
kender den.

Jeg har haft ganske mange akvarier, blandt andet et Akvastabil, som blev
brugt til mange ting gennem
de ca 25 år, det var i "tjeneste" og det uden at det blev utæt, men en
dag medens det stod helt stille
og ingen var omkring det, blev siliconen utæt. Et andet akvarie blev hele
tiden ved med at springe læk.
uanset hvor omhyggeligt jeg limede det. Nu kan man så indskyde at jeg jo
ikke er proffisionel, og der er
der større risiko for at jeg laver noget skidt. Men prøv at snakke med
en meget kendt akvariebutik i Aalborg,
han havde lavet om, og fået et større parti akvarier til sine reoler, de
sprang alle som et læk efter noget tid,
og det var fra en proffisionel akvariebygger. Så silicone er lige så
ustabilt som alt andet!

Carsten

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 04-06-04 13:49

Min reference er såmænd politikens akvariebog - en gammel udgave fra 85. Jeg
har lige slået efter og min hukommelse var ikke helt god - forfatteren
praler af at have et hjemmelimet (tæt) akvarie med ca 20 år på bagen, limet
med noget af det første silikone der kom frem. Jeg har selv en del tætte
akvarier der er ved at have denne alder, så mon ikke det er hvad der kan
forventes som minimum...

Mvh
Jacob

---

Fra : Jørgen

Dato : 05-06-04 19:21

"Carsten Gall" <xxxcgall@vip.cybercity.dkxxx> skrev i en meddelelse

> [...]
de
> sprang alle som et læk efter noget tid,
> og det var fra en proffisionel akvariebygger. Så silicone er lige så

Ang. Silicone akvariernes forskellige levetid tror jeg at brugen af
Methylenblåt har haft stor indflydelse.
Methylenblåt er igennem årene blevet brugt til bekæmpelse af fiskesygdomme.
Det indgik også i mange af de forskellige vidundermidler der igennem tiderne
er blevet solgt til os akvarister.
Jeg har personligt erfaret hvorledes Siliconen nedbrydes af Methylenblåt.
Hilsen
Jørgen

Fra : noone

Dato : 06-06-04 15:16

> [...]
> vidundermidler der igennem tiderne er blevet solgt til os akvarister.
> Jeg har personligt erfaret hvorledes Siliconen nedbrydes af

Hmmmm... i vores akvarieklub har vi gennem årene brugt en ren opløsning af
methylenblåt i forbindelse med en del forskellige sygdomsangreb og bruger
det hyppigt for at forhindre, at æg af diverse arter får svamp, når vi
sætter dem til at yngle. Jeg kan ikke huske om eller hvornår vi sidst har
haft et akvarium, der blev utæt, fordi silikonen ikke holdt.

plesner