hvordan finde man helligdage
Fra : Ukendt

Dato : 02-06-04 22:47

Hej NG

hvordan finder man helligdagene i ASP.

Jeg skal brug det i en kalender, hvor der er storskrald om mandagen, men
ikke, hvis det er en helligdag, så er det om tirsdagen.
Det er en form for evighedskalender, så jeg ikke skal lave en ny kalender
hver halve år.

Mvh

Mette

Fra : Mikoangelo

Dato : 03-06-04 14:59

[On on, 02 jun 2004 21:47:25 GMT, "Mette" wrote (link:
> [...]
> mandagen, men ikke, hvis det er en helligdag, så er det om
> tirsdagen. Det er en form for evighedskalender, så jeg ikke skal

Hvis du kan finde ud af, hvilken ugedag 1/1 er, så kan du også regne
helligdagene ud. Og så er det bare at cykle derudaf med at lave 7
forskellige kalendre...

--
Mikoangelo - webmaster of
http://harrypotter.lk-data.net

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 03-06-04 15:30

> Hvis du kan finde ud af, hvilken ugedag 1/1 er, så kan du også regne
> helligdagene ud. Og så er det bare at cykle derudaf med at lave 7
> forskellige kalendre...

- At have tålmodighed evt?!

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 03-06-04 18:49

"Mikoangelo" <uneelcbggre@yx-qngn.qx> skrev i en meddelelse
> [On on, 02 jun 2004 21:47:25 GMT, "Mette" wrote (link:

[Snip]

> Hvis du kan finde ud af, hvilken ugedag 1/1 er, så kan du også regne
> helligdagene ud. Og så er det bare at cykle derudaf med at lave 7
> forskellige kalendre...

Gid det var så enkelt. Men helligdagenes placering bestemmes af Månen.
Nærmere bestemt af den første fuldmåne efter forårsjævndøgn. Den første
søndag efter den er 1. påskedag. Ud fra den kan man placere resten, da de
ligger fast i forhold til påsken.

Jeg kan dog ikke huske Månens nøjagtige omløbstid, men jeg mener, den ligger
i nærheden af 28 døgn.

C@rsten

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-04 16:29

Hej NG

> hvordan finder man helligdagene i ASP.

Jeg har fundet en måde at gøre det på.

Se evt her: http://www.folkekirken.dk/Leksikon/helligdag.htm

Fra : FFunky Jensen

Dato : 06-06-04 15:17

"Mette"

> hvordan finder man helligdagene i ASP.

Nu er ASP jo en teknik der både kan udføres med VBS og JVS.
Jeg har noget VBA kode som måske virker i VBS. Helligdagene
er afhængige af Påskedag i det man tæller frem og tilbage når den
først er udregnet.

<kode>
'--------------------------------------
Function BeregnPaaskedag(Aar As Integer) As Date
'--------------------------------------
' modDato
' Udregner påskedag for et givet årstal
' Beregningsmetode ifl. Gauss
' Rettet 19-03-2001
'--------------------------------------
'Skrevet af Stephen Biering-Sørensen, DTI Center for IT
'--------------------------------------
Dim a As Integer
Dim b As Integer
Dim c As Integer
Dim d As Integer
Dim e As Integer
Dim k As Integer
Dim p As Integer
Dim q As Integer
Dim m As Integer
Dim n As Integer
Dim intDay As Integer
Dim intMonth As Integer

k = Aar \ 100
p = (13 + 8 * k) \ 25
q = k \ 4
m = (15 - p + k - q) Mod 30
n = (4 + k - q) Mod 7
a = Aar Mod 19
b = Aar Mod 4
c = Aar Mod 7
d = (19 * a + m) Mod 30
e = (2 * b + 4 * c + 6 * d + n) Mod 7

If d + e <= 9 Then
intDay = 22 + d + e
intMonth = 3
ElseIf (d = 29) And (e = 6) Then
intDay = 19
intMonth = 4
ElseIf (d = 28) And (e = 6) And (a > 10) Then
intDay = 18
intMonth = 4
Else
intDay = d + e - 9
intMonth = 4
End If
BeregnPaaskedag = DateSerial(Aar, intMonth, intDay)
End Function

'--------------------------------------
Function ErHelligdag(Dato As Date) As Boolean
'--------------------------------------
' modDato
' Returnerer TRUE hvis datoen er en helligdag
' Rettet 19-03-2001
'--------------------------------------

Dim Aar As Integer
Dim Paaskedag As Date
Dim Forskel As Integer
ErHelligdag = False

Aar = Year(Dato)
Paaskedag = BeregnPaaskedag(Aar)
Forskel = DateDiff("d", Paaskedag, Dato, vbUseSystemDayOfWeek, vbUseSystem)

Select Case Forskel
Case -3: ErHelligdag = True 'Skærtorsdag
Case -2: ErHelligdag = True 'Langfredag
Case 0: ErHelligdag = True 'Påskedag *Udgangspunkt
Case 1: ErHelligdag = True '2 Påskedag
Case 26: ErHelligdag = True 'Bededag
Case 39: ErHelligdag = True 'Kristi himmelfart
Case 49: ErHelligdag = True 'Pinsedag
Case 50: ErHelligdag = True '2 Pinsedag
Case Else
If Month(Dato) = 1 And Day(Dato) = 1 Then
ErHelligdag = True ' Nytårsdag
ElseIf Month(Dato) = 5 And Day(Dato) = 1 Then
ErHelligdag = True '1 maj
ElseIf Month(Dato) = 6 And Day(Dato) = 5 Then
ErHelligdag = True 'Grundlovsdag
ElseIf Month(Dato) = 12 And Day(Dato) = 25 Then
ErHelligdag = True ' Juledag
ElseIf Month(Dato) = 12 And Day(Dato) = 26 Then
ErHelligdag = True ' 2. juledag
End If
End Select
End Function
</kode>

Jeg har ikke selv prøvet at lægge det ind i ASP, der er i hvertfald
noget syntaks der skal rettes, men jeg ved det virker i VBA.

Tom F Jensen
FFSoft
www.ffsoft.dk