Andet telekom.
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
Støj på telefonlinie ved PC-tilslutn ing
Fra : Ukendt

Dato : 02-06-04 20:32

Hej NG.

Jeg har sløjfet alle mine telefonstik, på nær 1, som jeg så har lavet en
slags fordeler til, så det ene stik bliver fordelt i en boks og bliver til
4 RJ45 stik, som jeg herefter kan patche videre i et krydsfelt, hvorved
jeg kan tilslutte telefoner vi mine netstik.
Men det er tanken at det ene stik, skal føres til computerens lyd-indgang,
og her ved brug af noget software lave telefon-svarer / optager.
Men når jeg tilslutter til computerens lydindgang giver det rigtig meget
støj på telefonerne, der ellers fungerer upåklageligt.

Kan man få et specielt jack-stik med en slags filter, eller noget andet
som kan dæmpe den støj.

Mvh. Leif.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-06-04 20:59

On Wed, 02 Jun 2004 21:32:29 +0200, Leif <Leif> wrote:

> [...]
>støj på telefonerne, der ellers fungerer upåklageligt.
>
>Kan man få et specielt jack-stik med en slags filter, eller noget andet

Du kan da ikke køre telefonlinien ind i et lydkort. Du sisikere at
brænde noget af... dit lydkort, telefonerne og Telefoncentralen.

Du skal have et modem, hvis du vil have lyden ind på computeren

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 06-06-04 03:49

On Wed, 02 Jun 2004 21:59:11 +0200, Bjarke Hansen
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

>Du kan da ikke køre telefonlinien ind i et lydkort. Du sisikere at
>brænde noget af... dit lydkort, telefonerne og Telefoncentralen.

Det er ret overdrevet. Det er kun hans lydkort han kan brænde af.
Centralen er bygget til at blive "kortsluttet" men line-in eller
mic-in på lydkortet har nok ikke godt af de 48 volt der vil rende for
slet ikke at tale om de 110 volt der vil rende når telefonerne ringer,
men det kan jo også være slemt nok

>Du skal have et modem, hvis du vil have lyden ind på computeren

Man kan rent faktisk få et filter. Enhver velassoteret
elektronikforretning, burde ligge inde med eet. JEg har f.eks. set dem
hos Brinck Elektronik Hvis du bor på sjhælland.
Würts radio ved søerne har dem også.

Du må under ingen omstændigheder forbinde telefonlinjen direkte til
din computer. Du fiser reet sikkert din lydindgang af.
Du SKAL have filteret tilsluttet mellem telefonstikket og lydkort.

Steven

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-06-04 15:44

On Sun, 06 Jun 2004 04:49:03 +0200, Steven Nybo Andersen
<ingen@mail.tak> wrote:

> [...]
>mic-in på lydkortet har nok ikke godt af de 48 volt der vil rende for
>slet ikke at tale om de 110 volt der vil rende når telefonerne ringer,

Jeg ved godt at telefoncentralen er sikret mod kortslutning, da der jo
ligger en modstand i enden der betyder at strømmen ikke vil være
særlig høj ved kortslutning. Men det jeg tænkte på når man tilslutter
til computeren, er at det ene ben går til computerens stel, og hvis
denne ikke er jordet, vil der være 115V der nu bliver sat over på
telefonledningen. og det er sikkert grundenb til at de andre telefoner
støjer meget, når den kobles til computerens stel.

>Man kan rent faktisk få et filter. Enhver velassoteret
>elektronikforretning, burde ligge inde med eet. JEg har f.eks. set dem
>hos Brinck Elektronik Hvis du bor på sjhælland.

Aha., men hvad skulle dette filter gøre?

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 06-06-04 21:49

On Sun, 06 Jun 2004 16:43:33 +0200, Bjarke Hansen
> [...]

>telefonledningen. og det er sikkert grundenb til at de andre telefoner
>støjer meget, når den kobles til computerens stel.

Det tror jeg også de er beskyttet mod. MAn kan jo forestille sig at
mange apparater kunne finde på at forbinde internt til stel
Tror dog heller ikke at lydkortet er glad for dennne strøm som du har
ret i er tilstede.

Der sidder enda sikringer på centralerne der skal sikre den hvis noget
udstyr skulle gå i stykker hos kunden og sende 230 volts netspænding
ud på linjen.

Så ville det også være smart for TDC at have lynsikring på centralerne
hvis (eller rettere når) lynet skulle slå ned. Dette ved jeg dog ikke
helt med sikkerhed men jeg ville havde svært ved at tro at de ikke
skulle have det.

>Aha., men hvad skulle dette filter gøre?

Filteret består bl.a. af en transformer og nogle andre komponenter.
Transformeren er i virkeligheden på den ene side forbundet med
telefonlinjen og på den anden side dit lydkort.
Derved er computeren og telefoncentralen galvanisk adskildt fra
hinanden (de 115 volt vil ikke kunne løbe igennem hverken computer
eller central). Samtidig vil de 48 volt som konstant er overlejret
signalet på en telefonlinje blive sorteret fra så det kun er selve
signalet der kommer ind i lydkortet. FIlteret sørger også for at
ringesignalet ikke kan ødelægge indgangen ved at filtrere det fra.

Steven