Vælge specifikke ord med MySQL
Fra : Janus Sander Schiøtt~

Dato : 02-06-04 19:17

Hej NG

Jeg har lavet en hjemmeside hvor man kan søge i en database. Det
er lavet på den måde at ASP'en vælger alt fra databasen og så
selv sortere i den.

Det fungerede fint i starten, men nu er der 2262 poster i
databasen, og for hver af dem skal der køres 87 programlinier så
det går lidt langsomt (meget faktisk).

Så var det jeg tænkte om man kunne sortere indholdet i databasen
ud fra indholdet af et søgefelt, altså:

Hvis man i søgefeltet skriver "Dylan" Så skal den tage alt hvad
der indeholder ordet "dylan", og ikke alt det andet. Men den skal
også tage det hvis der står "Dylan, Bob - Nashville Skyline" i
databasen.

Håber at nogen kan hjælpe

Mvh Janus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Mikoangelo

Dato : 02-06-04 19:23

[On on, 02 jun 2004 18:16:34 GMT, "Janus Sander Schiøtte" wrote (link:
[deletia]
> [...]
> der indeholder ordet "dylan", og ikke alt det andet. Men den skal
> også tage det hvis der står "Dylan, Bob - Nashville Skyline" i
[deletia]

Jeg vil tro, at hvis du skriver i SQL-strengen:
dem strSQL
strSQL = "SELECT * FROM Tabelnavn WHERE navn = *" & VARIABEL & "*"
' strSQL = strSQL & "Sort navn"
' Afkommentar overnstående linie for sortering oven i hatten.

Så virker det (måske).
Men pas på, for hvis VARIABEL er tom, så kommer alle posterne...

--
Mikoangelo - webmaster of
http://harrypotter.lk-data.net

Fra : Mikoangelo

Dato : 02-06-04 19:29

[On on, 02 jun 2004 18:23:12 GMT, "Mikoangelo" wrote (link:
[deletia]
> ' strSQL = strSQL & "Sort navn"
Det skulle være
' strSQL = strSQL & "ORDER BY navn"
[deletia]

Fra : Janus Sander Schiøtt~

Dato : 02-06-04 19:38

> strSQL = "SELECT * FROM Tabelnavn WHERE navn = *" & VARIABEL & "*"
> Så virker det (måske).

Det gjorde det ikke, MySQL vil ikke godtage * i den del af strengen
Andre forslag? plz

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-06-04 23:18

Mikoangelo skrev:

> strSQL = "SELECT * FROM Tabelnavn WHERE navn = *" & VARIABEL &
> "*" ' strSQL = strSQL & "Sort navn"

Der er flere fejl i ovenstående.

- Standard jokertegn i sql er % (vilkårligt antal tegn) og _ (ét
tegn). I forhold til windows-jokertegn svarer % til * og _ til ?

- Hvis jokertegnene skal have effekt, skal man benytte LIKE i
stedet for = ved søgninger.

- Tekstværdier skal være omkranset af anførselstegn

- Sortering klares med ORDER BY (som du selv har rettet i et senere
indlæg).

Prøv med

strSQL = "SELECT * FROM Tabelnavn WHERE navn LIKE '%" & _
   VARIABEL & "%'"
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikoangelo

Dato : 03-06-04 14:49

[On on, 02 jun 2004 22:18:18 GMT, "Jens Gyldenkærne Clausen" wrote
(link: <news:Xns94FD31AC4CADjcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk>)]:

> Der er flere fejl i ovenstående.
[deletia rettelser]
[deletia]

Jeg ved det godt, men jeg vidste ikke alt det der, for jeg har selv
skullet eksperimentere med SQL, eftersom jeg ikke kan finde en
ordentlig ressource til viden og opslag omkring SQL, og jeg bruger
brinkster som min server, og den kan bare IKKE køre ordentligt med
DB'er...

Beklager fejlene

Fra : Janus Sander Schiøtt~

Dato : 03-06-04 19:59

> Prøv med
>
> strSQL = "SELECT * FROM Tabelnavn WHERE navn LIKE '%" & _
>    VARIABEL & "%'"
Det virker mange tak for det.

Men hvad gør jeg hvis jeg søger efter et ord i én af to kolonner?

Jeg har prøvet med:
strSQL = "SELECT * FROM Tabelnavn WHERE navn, efternavn LIKE '%" &
VARIABEL & "%'"
strSQL = "SELECT * FROM Tabelnavn WHERE navn & efternavn LIKE '%" &
VARIABEL & "%'"
Og mange andre.

Intet ser ud til at virke. Jeg skal have kombineret de to collonner i
min SQL - sætning. Kan det lade sig gøre?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-06-04 20:48

Janus Sander Schiøtte skrev:

> Men hvad gør jeg hvis jeg søger efter et ord i én af to
> kolonner?

Du kombinerer kriterier med AND eller OR. Det du leder efter kan fx
være:

SELECT * FROM Tabelnavn
WHERE navn LIKE '%foo%'
OR efternavn LIKE '%foo%'