West epoxy eller High Protect
Fra : Allan

Dato : 02-06-04 07:16

Hej eksperter

Jeg har lavet en glasfiber reparation på et glasfiberskog. Reparationen er
placeret under overfladen.

Inden bundmaling skal den nye glasfiber dækkes af noget vandtæt. Hvad er
bedst til dette formål - High Protect fra Hempel eller Epoxy fra f.eks. West
system? Jeg er ikke ekspert i dette, så det skal være rimeligt at arbejde
med.

Det er en ældre båd og der er flere stedder hvor gelcoaten er meget tynd
(nærmest slebet væk) og der er en del ridser helt ind til glasfiberen. Jeg
har spartlet de værste ridser op med 2-komponent filler, men der er
selvfølgelig risiko for at jeg har overset nogle ridser/skader. Vil I
anbefale at jeg giver hele bunden en gang high protect, og i givet fald hvor
mange lag?

Jeg har indkøbt til to lag af hhv. lightprimer og blød bundmaling som de
yderste lag.

Mvh. og på forhånd tak
Allan

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 02-06-04 07:21

Hej Allan.

> Inden bundmaling skal den nye glasfiber dækkes af noget vandtæt. Hvad
> er bedst til dette formål - High Protect fra Hempel eller Epoxy fra
> f.eks. West system?

Jeg ville bruge følgende metode:

1 lag LightPrimer (for maximal hæfteevne)
1 eller 2 lag High Protect (det er det vandtætte lag)
1 lag LightPrimer (for maximalt hæfteevne)

....og derefter din bundmaling.

/Svend

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-06-04 12:18

Uheldigvis faldt Svend Brandt Jensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Jeg ville bruge følgende metode:
>
> 1 lag LightPrimer (for maximal hæfteevne)
> 1 eller 2 lag High Protect (det er det vandtætte lag)
> 1 lag LightPrimer (for maximalt hæfteevne)

High Protect er epoxy uden opløsningsmiddel og er 30% tættere end
Lightprimer. Lightprimer indeholder 49% opløsningsmiddel, og der er
ingen ide i at smøre ren epoxy på en maling indeholdende
opløsningsmidler. Så kan man lige så godt forstætte med lightprimer.

High Protect har jo de mindste molekyler og dermed også den bedste
indtrængningsevne.

Hvis man vil komme noget på før High Protect, så skal det være Sealer
599, men der en specielle anvendelses begrænsninger, så kig på dåsen.

Claus

Fra : Allan

Dato : 02-06-04 12:47

> [...]
>
> Hvis man vil komme noget på før High Protect, så skal det være Sealer
> 599, men der en specielle anvendelses begrænsninger, så kig på dåsen.

Ok, altså først High Protect på de stedder uden gelcoat og derefter
lightprimer på hele skroget.

Jeg mangler stadig svar på om det er bedre/billigere/nemmere at anvende
f.eks West 105/206?

Mvh. Allan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-06-04 13:00

Uheldigvis faldt Allan over tastaturet og skrev derved følgende:

> Ok, altså først High Protect på de stedder uden gelcoat og derefter
> lightprimer på hele skroget.

Ja, sådan kunne du gøre det.

> Jeg mangler stadig svar på om det er bedre/billigere/nemmere at
> anvende f.eks West 105/206?

Jeg aner ikke, hvad du skal give for HP eller WE, så det er svært at
svare på, hvad der er billigst. Men et kort svar er, at WE er bedre og
nemmere, de særlige betingelser for Hp taget i betragtning.

Men hvis di ikke har nogen erfaring med påføring af epoxy, så er det
måske bedre at du holder dig til LightPrimer og så bare giver flere
lag.

Hvis du kun skal plet beskytte, så er der faktisk ingen grund til at
gå i gang med WE eller HP, fordi forarbejdet skal gøre grundigt.
Ellers er det spild af penge.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-06-04 22:13

Jeg har jo lige behandlet min køl. 3 gange west epoxy, 5 gange lightprimer
og til sidst en gang yachtprimer. Den sidste gang yachtprimer skal på, da
bundmaling binder skidt på epoxybaserede materialer.

Anyway, jeg synes faktisk at west epoxy var *nemmere* at arbejde med end
ligtprimer. West pumper gør at man kan blande mange små portioner, hvilket
man ikke orker at gøre med LP. Jeg synes også west sætter sig på en mere
tydelig måde, hvor LP begynder at trække tråde meget tidligt.

Vedr. "tætheden". Claus, jeg forstår dit "ren epoxy" argument, men hvis det
var helt tæt, hvorfor laver west så et additiv som "øger tætheden
væsentligt". Jeg havde tolket det således, at uden dette additiv, så var ren
west epoxy mindre tæt end LP og HP, som jeg ville formode havde sådan et
additiv tilsat. Hvordan hænger det sammen ??

Jeg har ladet mig fortælle, at der ikke er opløsningsmidler i LP. Jeg ved
ikke med HP

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-06-04 12:42

> [...]

> protect, og i givet fald hvor mange lag?
> Jeg har indkøbt til to lag af hhv. lightprimer og blød bundmaling

High Protect er en epoxy uden opløsningsmiddel. Den er tæt, men for at
det skal hjælpe noget, så skal der på *ren* glasfiber påføres ca. 350
mym. Det er ca tre lag påført med en langhåret rulle. Der skal
*mindst* påføres 100 mym, ellers er det spild af penge. Derefter kan
du forstsætte med 2-4 gange Lightprimer.

Men bemærk de særlige betingelser for påføring af Higt Protect. Dels
må temperaturen ikke komme under 10 grader på noget tidspunkt, og der
må ikke være mulighed for dug eller kondens. Samtidig skal selve
malingen helst være over 15 gr. når den påføres. Det er ret vigtigt at
disse forholdsregler overholdes, fordi det er et følsomt produkt at
arbejde med, og resultater afhænger meget af påføringen.

West Epoxy er tættere og det er nok nemmere at arbejde med, når man
først har fundet fidusen. Sikkerhedsreglerne er de samme som High
Protect. West er ikke så temperaturfølsom som HP og det er i det hele
taget noget mere taknemmeligt at arbejde med. Men bøttetiden er ikke
nær så lang som HP, så du skal blande mindre portioner.

Men hvis din bund ikke er slebet helt ren for gammel primer over det
hele, så er der ikke den store gevinst ved at bruger hverken HP eller
WE. Så kan du lige så godt bare give den 6-8 gange LP. Det er nok både
billigere og bedre.

Husk at læse informationen for Weat Epoxy og High Protect grundigt,
inden du går i gang.

Claus