Min nye harddisk;
Fra : Jan Eliasen

Dato : 02-05-01 20:18

Fra : Joakim Recht

Dato : 02-05-01 20:28

Jan Eliasen <eliasen@cs.auc.dk> writes:

> [...]
>
> MEN, se her;
>

> # hdparm -t /dev/hda
>
> /dev/hda:
> Timing buffered disk reads: 64 MB in 33.43 seconds = 1.91 MB/sec
>

> Og, hvis jeg kører hdparm -c1 /dev/hda for at slå 32bit til, så får jeg;
>
> # hdparm -t /dev/hda
>
> /dev/hda:
> Timing buffered disk reads: 64 MB in 26.57 seconds = 2.41 MB/sec
>

> Altså ikke NÆR så meget som 8 MB/sec jeg kan få på min gamle P200MX med en
> gammel disk - hvad går der mon galt?
>
> Det er en Redhat 7.0, hvor jeg intet har opgraderet... ikke noget jeg

hdparm -c1d1 /dev/hda
evt
hdparm -c1d1X66 /dev/hda for at slå udma2 til

--
Joakim Recht
Tlf. 20 85 54 77

Fra : Jan Eliasen

Dato : 03-05-01 11:24

Fra : Rasmus Ory Nielsen

Dato : 03-05-01 17:42

Joakim Recht wrote:
> hdparm -c1d1 /dev/hda

Jeg takker også. Min nye harddisk ændrede hastigheden dramatisk, se
nedenstående.
Men hvordan undgår jeg at skulle skrive hdparm hver gang jeg har
rebootet? Er det evt. en tilføjelse i lilo.conf?

På forhånd tak.

----------

[root@rasmuson /root]# hdparm -t /dev/hdb

/dev/hdb:
Timing buffered disk reads: 64 MB in 17.64 seconds = 3.63 MB/sec
[root@rasmuson /root]# hdparm -d1 /dev/hdb

/dev/hdb:
setting using_dma to 1 (on)
using_dma = 1 (on)
[root@rasmuson /root]# hdparm -t /dev/hdb

/dev/hdb:
Timing buffered disk reads: 64 MB in 2.02 seconds = 31.68 MB/sec

----------

Rasmus Ory Nielsen
*** ron@ron.dk ***

Fra : Jan Eliasen

Dato : 03-05-01 18:34

Fra : Rasmus Ory Nielsen

Dato : 03-05-01 19:04

Jan Eliasen wrote:
> /etc/sysconfig/harddisks på en redhat 7.0 mener jeg. Fjerne havelågen (#)
> i linien med;
> USE_DMA=1
Der virker perfekt. Mange tak.

Rasmus Ory Nielsen
*** ron@ron.dk ***

Fra : Jesper Krogh

Dato : 02-05-01 20:28

In article <Pine.GSO.4.32.010-100000@borg.cs.auc.dk>, Jan Eliasen wrote:
> [...]
> Timing buffered disk reads: 64 MB in 26.57 seconds = 2.41 MB/sec
> Altså ikke NÆR så meget som 8 MB/sec jeg kan få på min gamle P200MX med en

Du har garanteret ikke slået UDMA til prøv:
[root@luke /root]# hdparm -d0c0 /dev/hda
/dev/hda:
setting 32-bit I/O support flag to 0
setting using_dma to 0 (off)
I/O support = 0 (default 16-bit)
using_dma = 0 (off)
[root@luke /root]# hdparm -t /dev/hda
/dev/hda:
Timing buffered disk reads: 64 MB in 18.64 seconds = 3.43 MB/sec
[root@luke /root]# hdparm -d1c3 /dev/hda
/dev/hda:
setting 32-bit I/O support flag to 3
setting using_dma to 1 (on)
I/O support = 3 (32-bit w/sync)
using_dma = 1 (on)
[root@luke /root]# hdparm -t /dev/hda
/dev/hda:
Timing buffered disk reads: 64 MB in 2.72 seconds = 23.53 MB/sec

Så mon ikke det er det?

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk

Fra : Kasper Baas

Dato : 03-05-01 10:35

Hvad skal der til for at køre i u dma. disken understøtter det maskinen er
en 233mmx pentium.

Fik nedenstående besked da jeg prøvede: hdparm -d1c3 /dev/hda

/dev/hda:
setting 32-bit I/O support flag to 3
setting using_dma to 1 (on)
HDIO_SET_DMA failed: Operation not permitted
I/O support = 3 (32-bit w/sync)
using_dma = 0 (off)

mvh. Kasper

Fra : frank damgaard

Dato : 03-05-01 12:43

Kasper Baas <baas@post1.tele.dk> wrote:
> Hvad skal der til for at køre i u dma. disken understøtter det maskinen er
> en 233mmx pentium.

En linux driver der understøtter UDMA med den IDE controller du anvender.
Ellers er UDMA eller blot DMA ikke muligt.

--
Frank Damgaard

Fra : Jan Eliasen

Dato : 03-05-01 13:53

Fra : frank damgaard

Dato : 03-05-01 15:18

Jan Eliasen <eliasen@cs.auc.dk> wrote:

> Findes der et eller andet sted, hvor man kan finde sådanne drivere? Hvis
> jeg nu gerne vil have en driver der netop er skrevet til mit bundkort?

Du kunne jo se i kernekildteksten, eller blot selv oversætte en kerne.
Med "make xconfig" kan du under "block devices" se hvilke drivere der er.

Ellers i kildetekst er driverne /usr/src/linux/drivers/block/
og man kan se i /usr/src/linux/Dokumentation//Configure.help

Og hvis dit bundkort ikke er med i nyeste kerne, og da du anvender 233mmxPent
så er det måske et gammelt bundkort hvor der ikke er DMA driver ?

Eller anvender du et nyt UDMA IDE controller kort ?
--
Frank Damgaard

Fra : Jan Eliasen

Dato : 03-05-01 16:00

Fra : Morten Bo Johansen

Dato : 03-05-01 14:04

On Wed, 2 May 2001 21:17:54 +0200, Jan Eliasen wrote:
> [...]
> et Chaintech 7AJA2 motherboard, og en Maxtor 60GB disk, der kører ATA/100.

Jeg så flg. announcement på freshmeat som måske kunne
interessere dig:

hdparm 4.1 (Default)
by iarenaza (http://freshmeat.net/users/iarenaza/)
Saturday, March 10th 2001 20:02

hdparm is a shell utility to access/tune ioctl features of the Linux hard
disk and (E)IDE drivers for kernel 1.3.61+. Its primary use is for enabling
irq-unmasking and IDE multiplemode.

Changes: This release supports the latest 2.4.x kernels and the newest
drives and transfer modes, including udma5 (ata100). Nearly all newer
systems can receive a huge performance boost with this combination of
options applied to each hard drive: hdparm -d1 -u1 -m8 -c3 -W1 -A1.

Så det var måske en ide at hente den seneste version af hdparm
og så prøve med de nævnte options.

vh.

Morten

Fra : Rasmus Bøg Hansen