Få asp til at gemme oplysninger
Fra : casper heissel peter~

Dato : 02-06-04 11:07

Jeg har et problem og det er:
Jeg kan godt lave et script til f.eks. en gæstebog, men problemet
er at når man udfylder sit navn osv. og trykker submit som kommer
det rigtigt frem, hvor det skal og det hele, men det gemmer sig
jo ikke ligefrem, så når man forlader siden og kommer tilbage
igen er det hele tomt (ikke så underligt), men hvordan kan jeg få
det til at blive der? Jeg har læst hele asp tutorialen igennem,
men forstår ikke helt det sidste afsnit med QSL osv, så hvis
nogen vil forklare mig hvordan man skal gøre (gerne på en
letforståelig måde), så ville jeg blive mere end glad.

mvh chp :)
chpnet.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-06-04 12:04

casper heissel petersen skrev:

> Jeg kan godt lave et script til f.eks. en gæstebog,

Hvordan har du gjort? Har du brugt en skabelon fra html.dk eller
andre steder?

> når man udfylder sit navn osv. og trykker submit som kommer
> det rigtigt frem, hvor det skal og det hele, men det gemmer sig
> jo ikke ligefrem,

Har du et link til siden? Hvis jeg forstår dig korrekt, så har du
en side hvor man kan indtaste navn mv. og en side der viser disse
oplysninger - men du vil gerne have dem gemt så de kan vises igen.
Er det korrekt forstået?

> Jeg har læst hele asp tutorialen igennem, men forstår ikke helt
> det sidste afsnit med QSL osv,

Hvad er det du ikke forstår? Du skal have fat i databaselektionerne
(17 og frem) - specielt den der handler om at indsætte i en
database. Har du prøvet de eksempler der er gennemgået i
tutorialen?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : casper heissel peter~

Dato : 02-06-04 13:45

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Hvordan har du gjort? Har du brugt en skabelon fra html.dk eller
> andre steder?

Jeg har fulgt nogle af de lektioner der står under tutorials.

> [...]
> en side hvor man kan indtaste navn mv. og en side der viser disse
> oplysninger - men du vil gerne have dem gemt så de kan vises igen.

Ja! præcis.. :D Har lavet et eksempel;
http://chpnet.dk/gbog/gbog_default.asp

og siden der modtager oplysninger:
> [...]

> (17 og frem) - specielt den der handler om at indsætte i en
> database. Har du prøvet de eksempler der er gennemgået i

Det er specielt ved lektion 18 og frem, jeg kom ud af kurs.
Jeg er ikke helt med på hvad SQL er, men når jeg kommer hjem fra
arbejde vil jeg lige prøve at lege lidt med de der øvelser..
men vil gerne have forklaret noget om den der hedder "I hvilken
folder skal databasen ligge?" og noget om "DSN-Less, forklar lidt
nermere hvis muligt." og lidt om "SQL, skal man have programmer
eller noget eller hvordan fungere det?"! :)

Så er der lidt at arbejde med!
Er helt nyt på det her område så det kan godt være jeg spørger dumt,
men et forum er til for at blive brugt ;)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-06-04 14:48

casper heissel petersen skrev:

> Det er specielt ved lektion 18 og frem, jeg kom ud af kurs.
> Jeg er ikke helt med på hvad SQL er,

SQL er et sprog der bruges til at kommunikere med databaser. Den
grundlæggende syntaks er fælles for en lang række databaser - det
gør det let at skifte mellem forskellige systemer.

> men vil gerne have forklaret noget om den der hedder
> "I hvilken folder skal databasen ligge?"

Hvad forstår du ikke?

> og noget om "DSN-Less, forklar lidt nermere hvis muligt."

Prøv eksemplerne fra tutorialen. Det er ikke nødvendigt at forstå
hvad DSN/DSN-less forbindelser dækker over for at komme i gang -
bare brug den metode der er vist i tutorialen.

> skal man have programmer eller noget eller hvordan fungere

Du skal primært have adgang til at lægge databaser på din
hjemmeside. Tjek i første omgang om du har det med din udbyder (det
at du har adgang til asp medfører ikke automatisk at du også kan
bruge databaser på sitet). Du skal også undersøge hvilke databaser
der er understøttet. HTML.dk's tutorial er bygget om over en
Access-database, og det vil også normalt være Access der er lettest
at starte med. Det er særdeles praktisk hvis du selv har Access på
din computer (man kan godt klare sig uden, men det er besværligt).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : casper heissel peter~

Dato : 02-06-04 16:07

> Hvad forstår du ikke?

Hvis man ligger databasen i hvilken som helst mappe kan man så ikke
ændre den ligesom man ændrer sine andre sider ved at overskrive den
gamle eller hvordan fungere det siden man skal have
skriverettigheder?

> [...]
> at du har adgang til asp medfører ikke automatisk at du også kan
> bruge databaser på sitet). Du skal også undersøge hvilke databaser

På b-one.dk som er der hvor jeg har købt mit webhotel
, står der:
***ASP er en forkortelse for Active Server Pages, hvilket er et
programmeringssprog for dynamiske websider, der giver mulighed for
at udvikle, vedligeholde og designe avancerede websites. B-one
benytter en ASP-fortolker fra Sun Microsystems, for yderligere
teknisk information se: http://wwws.sun.com/software/chilisoft/

PHP4 er et programmeringssprog for dynamiske websider, hvilket giver
mulighed for at udvikle, vedligeholde og designe avancerede
websites.

MySQL er en SQL-database som giver mulighed for opbevaring af data,
med henblik på hurtig afvikling af dynamiske websider. MySQL er en
af de mest stabile databaser på markedet.***

Er det godt nok eller?! :)

Hvis man kigger nærmere under support, står der:
***Understøttes der ikke Microsoft Access-databaser?
Nej, vi tilbyder desværre ikke Microsoft Access. Hvis der ønskes en
database løsning da kan vi tilbyde MySQL, hvilket er en hurtigere og
mere effektiv database. ***

dvs. jeg nok ikke kan bruge jeres tutorial eller?

> [...]
> at starte med. Det er særdeles praktisk hvis du selv har Access på
> din computer (man kan godt klare sig uden, men det er besværligt).

Har Access, men har aldrig prøvet at bruge det, andet end i jeres
tutorial...

Fra : casper heissel peter~

Dato : 02-06-04 14:12

Tilføjning!!

vil lige tilføje at den gæstebog jeg har linket til ikke er det
færdige resultat, der mangler stadig en masse scripts, såsom
fejlmeddelse hvis man ikke har skrevet navn og sådan nogle småting,
men regner ikke med at det er nødvendigt at have de ting med...

Fra : casper heissel peter~

Dato : 02-06-04 19:14

Nu har jeg installeret MySQL, men hvordan og hvor skal de forskellige
databaser skrives..

Hjælp please.. :) ellers lærer jeg aldrig asp...

Fra : casper heissel peter~

Dato : 02-06-04 19:31

Hvis ikke man kan bruge Access, hva skal man så bruge?! og hvordan
finder man lige ud af det?! :( fatter ikke en brik af QSL
forløbig...

Fra : casper heissel peter~

Dato : 02-06-04 21:02

Hvad er myODBC

og hvad betyder denne sætning:

Set objConn = Server.CreateObject( "ADODB.Connection" )
objConn.ConnectionString = "Driver={mySQL};Server=<MIN
SERVER>;Port=3306;Database=<NAVN PÅ
DATABASE>;uid=<BRUGERNAVN>;Password=<PASSWORD>;"

er jeg på rette spor? :P