Q: Hvis Cursor er for langsomt... Hvad så?
Fra : ///JJ

Dato : 02-06-04 12:08

Jeg har følgende tabel:

rownumber - projectnumber - subproject - valueX

Den indeholder over 100.000 rækker med data. Jeg ønsker at minipulere data
således at der for hvert "projectnumber" kun findes et "subproject" med en
værdi i "valueX". Eks:

rownumber - projectnumber - subproject - valueX
10 - 200 - TypA - 5
11 - 200 - TypA - 5
12 - 200 - TypB - 8
13 - 200 - TypB - 8

Skal laves til:

rownumber - projectnumber - subproject - valueX
10 - 200 - TypA - 0
11 - 200 - TypA - 5
12 - 200 - TypB - 0
13 - 200 - TypB - 8

Det er fulstændig ligegyldigt hvilken af "subproject"-rækkerne der får
nulstillet sin valueX.

Pt. bruger jeg en Cursor-løkke der løber tabellen igennem, men det tager alt
for lang tid (langt over en time).

Hvad kan jeg gøre i stedet? Alle råd modtages glædeligt.

PS. Jeg kan ikke lave om på måden data bliver samlet op til tabellen på.

///JJ

Fra : ///JJ

Dato : 02-06-04 12:15

///JJ wrote:

Min Cursor-løkke ser sådan ud:

DECLARE SagCursor CURSOR FOR
SELECT rownumber, type, Proj
FROM sagbehandlet

OPEN SagCursor
FETCH NEXT FROM SagCursor INTO @Rownumber, @Type, @Proj
WHILE @@FETCH_STATUS = 0
BEGIN
set @cm=(select min(x) from sagbehandlet where proj=@proj and x>0)
if not isnull(@cm,0)=0
begin
set @c =(select sum(x) from sagbehandlet s where @type=s.type and
proj=@proj)
if @c>@cm
begin
update sagbehandlet set x=0 where rownumber=@rownumber
end
end
FETCH NEXT FROM SagCursor INTO @Rownumber, @Type, @Proj
END
CLOSE SagCursor
DEALLOCATE SagCursor

Mvh
///JJ

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-06-04 20:39

"///JJ" wrote

> [...]
> således at der for hvert "projectnumber" kun findes et "subproject" med en

Update JJ_Table SET ValueX = 0 WHERE RowNumber Not IN
(Select Max(Rownumber) from JJ_Table Group by ProjectNumber, SubProject)

Ville det du?

- Peter

Fra : ///JJ

Dato : 02-06-04 21:43

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message

> "///JJ" wrote

> Update JJ_Table SET ValueX = 0 WHERE RowNumber Not IN
> (Select Max(Rownumber) from JJ_Table Group by ProjectNumber, SubProject)
>
> Ville det du?

GENIALT! Tak til både dig og Kristian!
Jeg valgte din løsning da jeg vurderede den indeholdt mindst matematik for
sql-serveren.

///JJ

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-06-04 21:55

"///JJ" wrote

> GENIALT! Tak til både dig og Kristian!

Når du fedter med databaser så glem hvad du har lært i programmering mht
iteration etc
Du skal have fat i dine gamle matematikbøger og læse lidt på mængdelæren i
stedet

- Peter

Fra : ///JJ

Dato : 03-06-04 02:15

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
> mht iteration etc
> Du skal have fat i dine gamle matematikbøger og læse lidt på

Jep - det kan jeg se - jeg tænker for meget i de vante baner.

///JJ

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 03-06-04 12:12

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message news:<40be3bd6$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
>
> GENIALT! Tak til både dig og Kristian!
> Jeg valgte din løsning da jeg vurderede den indeholdt mindst matematik for

Du skal være opmærksom på, at vore to løsninger ikke er identiske.
Peters løsning indeholder ikke noget join, og der er derfor ikke noget
sammenhæng mellem den værdi Max(rownumber) leverer og den række du
opdaterer. I min løsning er der grupperet i forhold til det
projekt/subprojekt du opdaterer.

VH
Kristian

Fra : ///JJ

Dato : 03-06-04 12:50

Kristian Damm Jensen wrote:

> [...]
> sammenhæng mellem den værdi Max(rownumber) leverer og den række du
> opdaterer. I min løsning er der grupperet i forhold til det

Der er også en group by i Peters forslag, omend den ikke bruges til at joine
med, så sørger den for at kun de deri fundne rækker opdateres. Løsningen
virker også tilfredsstillende - mener du der er risiko for fejl under
særlige omstændigheder?

///JJ

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 03-06-04 19:37

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message news:<40bf1071$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> [...]
> med, så sørger den for at kun de deri fundne rækker opdateres. Løsningen
> virker også tilfredsstillende - mener du der er risiko for fejl under

Nej.

Jeg havde misforstået hvordan Peters løsning virker.

Kristian

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-06-04 20:57

"Kristian Damm Jensen" wrote
> "///JJ" wrote

Løsningen

> Jeg havde misforstået hvordan Peters løsning virker.

Jeg må indrømme at jeg lavede nogle tests med en hel del records før jeg
turde slippe den løs

- Peter

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 02-06-04 21:14

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message news:<40bdb520$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Hvad kan jeg gøre i stedet? Alle råd modtages glædeligt.
>
> PS. Jeg kan ikke lave om på måden data bliver samlet op til tabellen på.

update T
set valueX = 0
where valuesX <
(select max(valueX)
from T T2
where T2.projectnumber = T.projectnumber
and T2.subproject = T1.subproject
group by T2.projektnumber, T2.subproject)

Med et ordentligt index, burde det ikke tage lang tid.

OBS. Afhængig af databasesystem skal self-joins i forbindelse med
updates udføres forskelligt. Jeg mener, at ovenstående overholder
ANSI-standarden; det er der til gengæld ikke ret mange
implementationer der gør.

VH
Kristian