Hvorfor kan vi danskere ikke lave noget li~
Fra : Erik R.N.

Dato : 01-06-04 23:54

Fandt dette i et svar for nogle dage siden:

http://www.ddss.nu/

(Tak til Kim Andersen)

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Steven

Dato : 05-06-04 13:05

> Fandt dette i et svar for nogle dage siden:
>
> http://www.ddss.nu/
>
> (Tak til Kim Andersen)
>
> --
> Erik Reinert Nielsen
> www.nogn.dk

Sikkert nok fordi de er lidt fiksere i udlandet til at lave den slags ting!

Men, det ville da være en glimrende idé at få stablet en sådan side på
benene. Måske kunne hr. Lundin (GEDCOMP) overveje om ikke det kunne laves
som en udvidelse af hans hjemmeside.

m.v.h.

Steven

Fra : Hugh Watkins

Dato : 05-06-04 20:56

"Steven" <ccc98484@vip.cybercity.dk> wrote in message news:40c1b732$0$496$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
>
> Men, det ville da være en glimrende idé at få stablet en sådan side på
> benene. Måske kunne hr. Lundin (GEDCOMP) overveje om ikke det kunne laves

because you are too Danish
ellers forgammeldags

den here er et hønsegaard eller skolegaard
alle skal hakke på hinanden i sted for samarbejde
DIS danmark kan heller ikke find ud av engelsk til forsiden
http://www.dis-danmark.dk/index.asp

http://www.google.com/search?q=site:www.dis-danmark.dk+english&num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&newwindow=1&safe=off&filter=0

lige som WinKip afslutning i intern politik

Hugh W

--
Welsh genealogy - Merionethshire
http://www.rootsweb.com/~wlsmer/index.html

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-06-04 22:51

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@msn.com> skrev Sat, 5 Jun 2004 19:55:57
-0000

>because you are too Danish
>ellers forgammeldags
>
>den here er et hønsegaard eller skolegaard
>alle skal hakke på hinanden i sted for samarbejde

Jammen så er det da heldigt at du slet ikke er sådan.

>DIS danmark kan heller ikke find ud av engelsk til forsiden

Mon ikke du skulle tage dit eget danske op til revision - før du
kritiserer andre for deres engelske.?

(Mig bekendt har Hugh boet og arbejdet her i landet i 10 - 15 år)

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : aafe

Dato : 05-06-04 23:34

On Sat, 05 Jun 2004 23:50:54 +0200, Arne Feldborg wrote:

>Jammen så er det da heldigt at du slet ikke er sådan.

Og hvorfor i alverden opfylder de herrer dog ikke selv deres egne
ønsker ?

med venlig hilsen
Arne

Fra : Hugh Watkins

Dato : 06-06-04 00:11

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message news:f2f4c0lod9g94jmavlnj772shloo29n09c@news2.tele.dk...
> [...]
> kritiserer andre for deres engelske.?
>
> (Mig bekendt har Hugh boet og arbejdet her i landet i 10 - 15 år)

that is irrelevant

>DIS danmark kan heller ikke find ud av engelsk til forsiden

there is NO english page on the site
the member who used to make it has left
http://dis-danmark.dk/indexuk.htm

is a broken link

det er precis det type av argument Arne jeg mene
ingen sammearbejde

jeg hold meget av http://www.haunstrup.dk/
what we call a one place study in England
http://www.wirksworth.org.uk/oneplace.htm

eg http://www.wirksworth.org.uk/

http://www.wirksworth.org.uk/frontpag.htm

be inspired

Hugh W

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-06-04 00:57

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@msn.com> skrev Sat, 5 Jun 2004 23:10:32
-0000

>Arne
>that is irrelevant

Nej, det ve' da' gu' ikke er!

Du har selv valgt at bo og arbejde her i landet igennem mange år.

Alligevel kritisererer du i tide og (især i utide) alt hvad der er dansk
og alt hvad der er skabt af danskere.

Du har selv offentligt udtalt at du "gider ikke lære dansk" - idet du
finder det for besværligt.!

Alligevel fortsætter du med at angribe danske institutioner og danske
foreninger, for ikke at skrive et korrekt engelsk i rene danske
anliggender.!

Fra : Kai Eskildsen Møller

Dato : 06-06-04 08:11

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Alligevel fortsætter du med at angribe danske institutioner og danske
> foreninger, for ikke at skrive et korrekt engelsk i rene danske

Men var det ikke lige netop ovenstående Hugh mente da han skrev
citat:
"den here er et hønsegaard eller skolegaard
alle skal hakke på hinanden i sted for samarbejde"
???

Det er muligt du har ret Arne, men det grænser til mudderkastning og har
ikke ret meget med genealogi at gøre. - Og ja, jeg ved godt at ved at have
en anden mening får jeg ørerne i maskinen, men sådan er det somme tider i
denne gruppe. Måske det er det netop dét der ind imellem gør den sjov - og
irriterende. Men vi kan jo ikke lade være, kan vi?

Kai
www.canzone.dk
www.dk-kem.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-06-04 10:23

"Kai Eskildsen Møller" <kem@dk-kem.dk> skrev Sun, 6 Jun 2004 09:11:14
+0200

>Det er muligt du har ret Arne, men det grænser til mudderkastning

Hvis det grænser til mudderkastning at svare en mand i samme tone som
han selv har lagt ud i - så har du nok ret.

>og har
>ikke ret meget med genealogi at gøre

Enig.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-06-04 10:51

Den Sun, 6 Jun 2004 09:11:14 +0200, skrev Kai Eskildsen Møller:

> [...]
>citat:
>"den here er et hønsegaard eller skolegaard
>alle skal hakke på hinanden i sted for samarbejde"

He, he, så er der overtryk i kedlen igen

Denne gang vil jeg blot læne mig tilbage og nyde slagsmålet ))

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk
"Jeg ønsker at sove stille ind, ligesom min bedstefar
- ikke skrige i panik, ligesom de passagerer han kørte med!"

Fra : Hugh Watkins

Dato : 06-06-04 18:15

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote in message news:n1q5c0d4qkpp1hr15tg6cfr2ds9h5t46cu@4ax.com...

> [...]
> "Jeg ønsker at sove stille ind, ligesom min bedstefar
> - ikke skrige i panik, ligesom de passagerer han kørte med!"

jeg er ud og køre taxi 4 x 35 i aften
det er kun SKRIVELIGT DANSK at driller
jeg har ikke tid til et Cand Mag som 68 åringer
og mindre an et Cand Mag i Dansk er ikke godt nok

På Københavns universitet må man godt skriver opgaver på engelsk
som jeg gjørt i filosofi

Humanoria ÅU jeg læssede English Literature, filosofi og ethnicitet

Som EX-PAT englander i Danmark vi elske at driller danske

don't feed the trolls

LOL

Hugh W

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 06-06-04 11:30

"Kai Eskildsen Møller" <kem@dk-kem.dk> skrev i en meddelelse

> Det er muligt du har ret Arne,

Det har han - Hugh træder, måsket utilsigtet og uvidende om sin brøde,
godt og grundigt rundt i det nationale rosenbed og bilder sig ind, at
hensigten helliger midlet. Men sådan kan man altså ikke ustraffet
opfører sig som "gæst"! - En rolle Hugh jo fastholder i sin fremtræden.

> Måske det er det netop dét der ind imellem gør den sjov - og
> irriterende.

Jo, fremmede islæt kan fint accepteres - men hvis "gæsterne" forsøger
at _missionere_ for egen kultur og sprog - så stejler vel de fleste
uanset nationalitet.

Hugh skriver et til tider helt uforståeligt dansk, hvor alle havde været
bedre tjent med det sprog han måtte forventes at beherske. At udtrykke
ligegyldighed over for nationalsproget i det land man har taget ophold
er ganske enkelt ikke acceptabelt.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Peter Weis

Dato : 06-06-04 08:45

> Jammen så er det da heldigt at du slet ikke er sådan.

Du bekræfter dermed (på trods af smiley) fint Hugh's udsagn.

mvh
Peter

Fra : Steven

Dato : 08-06-04 01:49

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> Du bekræfter dermed (på trods af smiley) fint Hugh's udsagn.
>
> mvh
> Peter
-------------
Dette var vist hvad denne tråd startede med:

-------------------
[...]

--------------------

I virkeligheden handler dette ikke så meget - hvis overhovedet (!) - om
sprog, om man taler eller skriver et korrekt dansk eller ej.

Det tråden startede med, var en kommentar, om hvorfor vi dog ikke i Danmark
kunne stable en lignende effektiv hjemmeside på benene, som den der blev
henvist til.

Det var det jeg kommenterede, og det var også det Hugh gjorde i sit indlæg.
Hugh gjorde det måske i lidt mere kontante vendinger end jeg, men essensen
er dog den samme!

Realiteten er, at de fleste steder i udlandet har man langt mere effektive
hjemmesider og værktøjer, end det vi ser her i Danmark. Det betyder i
realiteten at dansk slægtsforskning, på trods af landets lidenhed, ligger
langt bag efter andre lande hvad angår effektive udvekslinger af oplysninger
til fælles gavn for eksisterende slægtsforskere, og de nye som gerne skulle
komme til.

Jeg har tidligere deltaget i dette forum, men har i lang tid holdt mig væk
herfra, da skænderier og tilrettevisninger fra de "gamle" efterhånden var/er
blevet dagens orden!

Nye deltagere i dette forum skal på det nærmeste komme krybende ind og stå
med hatten i hånden, og bede pænt om forlov til at deltage. Man skal komme
"nedefra" og se op til alle de "gamle" og behandle dem som de vise mænd! Og
endelig huske at spørge særdeles pænt og i de rigtige vendinger. Ellers
falder der brænde ned - og det aldeles omgående. Det er denne tråd et
særdeles godt eksempel på!

Jeg vil give Hugh fuldstændig ret - og jeg har haft lyst til at sige det
meget længe. Så nu gør jeg det.

Til jer "gamle" og uden tvivl ret erfarne slægtsforskere, vil jeg sige: Det
er altså ikke jeres personlige forum, eller ejendom, og I har ikke mere ret
her, end andre! I har i tidens løb skræmt så mange mennesker væk, at I burde
være meget flove over den opførsel I har lagt for dagen. Hvad så den dag I
ikke er her længere, og de fremtidige slægtsforskere er gået andre veje -
alene på grund af jer og jeres opførsel? Så vil I givetvis få ret i, at man
ikke udelukkende kan lave slægtsforskning på internettet, da kilderne skal
undersøges og kontrolleres først, men når nu de unge ikke kan holde ud at
være her, på grund af jeres evindelige skænderier og bedrevidende opførsel!
Så har I jo i virkeligheden selv været skyld i, at det fremover vil foregå
på en anden måde, og måske også med ikke så gennemprøvede data som
resultater!

I taler om hvorledes Hugh udtrykker sig på skrift. Kunne I forestille jer,
at han sagtens kan føre en helt almindelig konversation på dansk,
naturligvis med sin engelske accent - uden problemer? Hvor mange af jer kan
forstå vendelbomål, eller hvorledes morsingboerne taler, eller en ægte
sønderjyde? I har jo hele tiden så uendelig travls med netikette. Hvis nu
Hugh havde heddet Hassan og havde været fra Tyrkiet og muslim - havde I så
også været så pokkers frimodige?

Der er danske slægtsforskere, som har lavet nogle rigtig gode hjemmesider -
ingen tvivl om det! Men, hvorfor skal det være så svært, at få en fælles
hjemmeside op at stå her i Danmark? Det findes jo i alle de øvrige
vesteuropæiske lande! Hvorfor ikke her?

Det har måske, som Hugh hårfint antyder, noget med den danske mentalitet at
gøre.

Jeg giver i hvert fald Hugh ret i hans anbringender, og til jer andre vil
jeg blot sige: tænk jer meget grundigt om, inden I kommer til at sidde
mutters alene her, med jeres netikette og fasttømrede holdninger.

Med venlig hilsen - og en særlig hilsen til dig - Hugh

Steven

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 08-06-04 10:39

"Steven" <ccc98484@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> I virkeligheden handler dette ikke så meget - hvis
> overhovedet (!) - om sprog, om man taler eller
> skriver et korrekt dansk eller ej.

Det har du helt ret i - og dem der tror sådan har ikke fattet en brik af
hvad der er skrevet.

Det er en uskrevet regel, at man ikke kommentere skribentens manglende
skrivekundskaber, men blot forholder sig til indholdet.
Men, her er indholdet netop sagen!

Hugh føler sig ofte kaldet til at kommenterer danskerne og den danske
andegaard i vendinger, der i min terminologi er nedladende - og i øvrigt
ikke har noget med slægtsforskningen at gøre. Hugh har sin fulde ret til
de meninger han udtrykker, men når man træder på folkets ømme tær,
så må man altså også regne med at få en på tuden!

> Det tråden startede ....
> ... en lignende effektiv hjemmeside ....

Det har Hugh for så vidt ret i, at vi her i Danmark har en noget tåbelig
hakkeorden, der forhindre et frugtbart samarbejde og dræber initiativer,
der ellers ligger lige for. Men Hugh er med sin udtrykte negative
holdning til danskerne måske ikke lige den rette til at pege fingre - og
slet ikke i det kontante sprog, som mange jo ikke bryder sig om at
deltage i ...

> Jeg har tidligere deltaget i dette forum, ....

.... som du hermed udtrykker. Tidligere tiders krigeriske debatter syntes
jeg nu er afløst af langt mere sobre og seriøse indlæg, hvilket vel ikke
mindst skyldes den selvjustits der ofte misforstås af den tilretteviste.
Det handler om at opfører sig - ikke om underdanighed. Skriver man med
rundsav, så skal man nok regne med et sår i ny og næ

> er altså ikke jeres personlige forum, eller ejendom, ...

Nej, men det er VORES - dit og mit - og derfor har alle lov til at
påvirke indholdet, gamle som nye. Det er som i et hvert andet
demokratisk fora. Vi har alle været nye og alle fået vor bekomst og
blevet rettet til af dem der var her da vi kom. Det er der ikke noget
enestående i her i gruppen, sådan er det i alle forsamlinger, der jo
kontinuerligt er i forandring.

> I taler om hvorledes Hugh udtrykker sig på skrift. ...

Nej! Der er tale om Hughs udtrykte foragt for at lære at skrive
ordentlig dansk, hvilket er noget ganske og aldelses andet!

> Det har måske, som Hugh hårfint antyder, noget med den
> danske mentalitet at gøre.

Hårfint er måske ikke lige det jeg vil kalde det )
Men, uanset om det er rigtigt, så er netop han ikke den rette kritiker.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-06-04 15:38

"Steven" <ccc98484@vip.cybercity.dk> skrev Tue, 8 Jun 2004 02:48:44
+0200

>I taler om hvorledes Hugh udtrykker sig på skrift. Kunne I forestille jer,
>at han sagtens kan føre en helt almindelig konversation på dansk,

Du har åbenbart fuldstændig missed pointen.

Pointen var dels at Hughs indlæg var direkte uforskammet over for
danskere i al almindelighed - dels at han selv gjorde lige præcist de
samme ting som han klandrede alle andre for.

Fra : Ole Munk

Dato : 08-06-04 18:17

"Steven":
> [...]
oplysninger
> til fælles gavn for eksisterende slægtsforskere, og de nye som gerne

Du har muligvis ret, men jeg kan altså ikke lige komme i tanke om et
værktøj, der er mere effektiv med hensyn til at skabe kontakt mellem
slægtsforskere end GEDCOMP. Hvis alle danske slægtsforskere indsendte deres
gedcomfiler til GEDCOMP, så tror jeg faktisk vi ville have verdens bedste
bedste base for at finde andre slægtsforskere, der forsker i samme personer.

mvh Ole Munk
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Steven

Dato : 08-06-04 19:23

"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gedcomfiler til GEDCOMP, så tror jeg faktisk vi ville have verdens bedste
> bedste base for at finde andre slægtsforskere, der forsker i samme

-------------

Jeg giver dig fuldstændig ret hvad angår Lars. Kr. Lundins GEDCOMP. Har selv
indsendt ged. filer til GEDCOMP og fået kontakt til andre der forskede i
samme slægter og personer. Det har jeg haft nytte af.

Hvis så blot de øvrige databaser var lige så effektive og brugervenlige
kunne man komme langt

Har du nogen idé om hvor mange slægtsforskere, der indsender deres
gedcom.filer til GEDCOMP? Det kan vel næppe være alle, eftersom jeg har mødt
de første 4 personer, som ikke gjorde det. De anede intet om eksistensen af
denne service!

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Ole Munk

Dato : 08-06-04 20:53

> [...]
mødt
> de første 4 personer, som ikke gjorde det. De anede intet om eksistensen

Ifølge http://www.lklundin.dk/gedcomp/gedstat.php indeholder GEDCOMP 1742
filer - ifølge formandens beretning er der p.t. over 4.000 medlemmer i
DIS-Danmark - hvor mange slægtsforskere er der så i Danmark? Da det sikkert
er langt fra alle, der er medlem af DIS-Danmark er et konservativt gæt
sikkert 20.000 slægtsforskere i Danmark og hvor mange bruger så et
slægtsforskningsprogram? Men du må have ret - det er langt fra alle, der
indsender deres filer til GEDCOMP. Vi der er glade for GEDCOMP, må gøre lidt
mere for at markedsføre det.

I samme forbindelse er det også spændende hvordan det kommer til at gå med
DIS-Danmarks nye tiltag DIS-Træf. Er det lige så brugervenligt og matcher
det lige så effektivt som GEDCOMP? Hvor stor udbredelse får det?

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Steven

Dato : 08-06-04 21:52

> [...]
> DIS-Danmarks nye tiltag DIS-Træf. Er det lige så brugervenligt og matcher
> det lige så effektivt som GEDCOMP? Hvor stor udbredelse får det?

--------------

Du har nok ret i, at der i hvert fald er 20.000 slægtsforskere her i
Danmark. Den udsendelse DR-TV havde om slægtsforskning blev set af rigtig
mange mennesker, og aviser og blade skrev også en hel del om det
efterfølgende. Så antallet er nok øget efter udsendelsen ligesom der nok er
blevet en del flere interesserede.
Jeg troede nu at Lars havde en del flere i sin database, end de 1742 filer
du nævner.
Du har ret - der må gøres noget mere ved markedsføringen af denne database.

m.v.h.

Steven

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 09-06-04 15:11

Tue, 08 Jun 2004 22:51:51 +0200 skrev Steven:

> [...]

> flere i sin database, end de 1742 filer du nævner.
> Du har ret - der må gøres noget mere ved markedsføringen af denne

Gad vide, hvor mange der bliver fornærmede, hvis jeg fremturer
med påstanden om at svaret på spørgsmålet, der åbnede tråden,
gives ud fra størstedelen af trådens indhold - nemlig at dette
forum efterhånden kun kan finde sammen om at mundhugges ?

På den konkrete forespørgsel må jeg desværre sige, at
indsamling, arkivering og distribution af digitaliserede
historiske kilder har jeg ingen interesse i/fritid til.

Ang. markedsføringen af GEDCOMP, så er det sandt at hvis jeg
beherskede markedsføring lige så godt som software-udvikling,
så kunne jeg for længe siden have trukket mig tilbage som
globetrotter og hobby-programmør/genealog.

Efter at GEDCOMP blev omtalt i den elektroniske udgave af
New York Times, kommer en væsentlig del af GEDCOM-filerne
nu fra udlandet.

Derfor er ca. 1500 ud af de godt 1700 brugere af GEDCOMP fra
Danmark.

Der er ingen tekniske vanskeligheder ved en flerdobling af
antallet af filer i GEDCOMP, og eftersom en sådan forøgelse
givetvis vil forbedre projektet, så hører jeg gerne om ideer
til udbredelse af kendskabet til GEDCOMP.

Med venlig hilsen,
-Lars Lundin.
--
GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med
interesse i Danmark: http://www.lklundin.dk/gedcomp/

Fra : Steven

Dato : 09-06-04 19:45

"Lars Kr. Lundin" <news-gi-30@lklundin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> -Lars Lundin.
> --
> GEDCOMP: En omfattende og gratis database for slægtsforskere med

Hej Lars,

Der findes andre debatfora, som ikke lige beskæftiger sig med
slægtsforskning specielt, men spørgsmålet kommer da op af og til. Siden
spørgsmålet om markedsføringen af GEDCOMP er blevet bragt op, har jeg lavet
to henvisninger til din side i to forskellige debatfora. Desuden er dit link
blevet placeret på en anden side hvor der snart forventes en del trafik.
Jeg vil sende nogle mails til diverse blade, som af og til har rubrikker med
nyttige informationer vedr. internettet o.l. til deres læsere.
Desværre er dit ovenstående link ikke særlig mundret, ellers kunne det have
været en idé at få det placeret som bagrudestreamer i en masse bagruder i
biler
Lyder måske banalt, men det virker altså!
Vil lige gå lidt i tænkeboks og se hvad jeg kan komme op med af idéer.
Sender dig en mail.

m.v.h.

Steven

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-06-04 01:12

Den Wed, 09 Jun 2004 16:11:25 +0200, skrev Lars Kr. Lundin:

> [...]
>gives ud fra størstedelen af trådens indhold - nemlig at dette
>forum efterhånden kun kan finde sammen om at mundhugges ?

Jeg bliver ikke fornærmet, men jeg undrer mig over at også du hyler
med i koret. Der er næsten flere indlæg der påstår at denne gruppe kun
består af ævl og kævl, end der er ævl-og-kævl-indlæg.

Før du og andre slynger sådan noget ud, så gør Jer i det mindste den
ulejlighed at foretage en summarisk optælling, så I har noget konkret
statistik at bygge på

Fra : aafe

Dato : 10-06-04 01:30

On Thu, 10 Jun 2004 02:11:48 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
>Før du og andre slynger sådan noget ud, så gør Jer i det mindste den
>ulejlighed at foretage en summarisk optælling, så I har noget konkret

Tak for det præcise, koncise og saglige indlæg, Kurt!

>"Jeg ønsker at sove stille ind, ligesom min bedstefar
>- ikke skrige i panik, ligesom de passagerer han kørte med!"

hmm, den punch line er godt nok lidt barsk )

med venlig hilsen
Arne

Fra : Lars Kr. Lundin

Dato : 15-06-04 17:23

Tue, 08 Jun 2004 21:52:59 +0200 skrev Ole Munk:

> [...]
> fra alle, der indsender deres filer til GEDCOMP. Vi der er glade for
> GEDCOMP, må gøre lidt mere for at markedsføre det.

Det er ikke nødvendigvis kun manglende kendskab til GEDCOMP,
der gør at antallet af danske brugere er 1500 ud af de formodede
20.000 danske slægtsforskere.

Brug af GEDCOMP forudsætter nemlig at slægtsforskeren
1) Har indtastet sine oplysninger i et slægtsforskningsprogram,
der kan danne en GEDCOM-fil.
2) Kan danne en sådan fil, og afsende den via email.
3) Tror på at en vildt fremmed person (nemlig undertegnede) vil
holde sit løfte[*] om ikke at misbruge det ofte store arbejde
som GEDCOM-filen repræsenterer.
4) Har lyst til at udveksle oplysninger med andre slægtsforskere.

[*] http://www.lklundin.dk/gedcomp/hold.php

Kategori 1) og 2) omfatter formentlig ganske mange slægstforskere
udover den selvskrevne andel, der ikke har EDB med Internet.
Jeg modtager i hvert fald mange emails fra folk, der skriver at de
søger oplysninger om deres ane XYZ, som boede i byen ABC.

Så jeg ved ikke hvor mange brugere GEDCOMP realistisk set kan opnå.

Jeg har ikke den fjerneste illusion om at GEDCOMP skulle have et
kommercielt potentiale. Men dette fremgår ikke rigtigt af GEDCOMPs
web-sted, så gad vide om der er slægtsforskere, der afholder sig fra
at indsende deres arbejde af frygt for at det senere skal blive
misbrugt kommercielt?
(Jeg mener, at loven om ophavsret forbyder at man sælger oplysninger
fra andre slægtsforskeres GEDCOM-filer, men jeg ved også at nogen
tager sig netop den ret).

Jeg gad også vide om flere slægtsforskere kan samle modet til
at indsende deres GEDCOM-fil, hvis jeg oplyser at ingen af mine
slægtninge hedder Peter ?

Mvh,
-Lars Lundin.

Fra : sew222

Dato : 29-06-04 22:47

Jamen hvordan finder man ud af om man har nogen der passer sammen? Ved og
indsende en gedcom?
huk

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 29-06-04 23:20

Ja, se på http://www.lklundin.dk/gedcomp/brug.php

- Jesper (http://familien-holgersen.dk/)

Fra : Morten Møller Hansen

Dato : 10-07-04 21:22

Ja! - og det kan varmt anbefales. Udover at programmet kan finde stribevis
af fejl eller mulige fejl, som man ikke anede man havde i databasen, så er
det et fantastisk værktøj til at finde frem til andre forskere, som har
nogen af de samme personer i deres database. Programmet checker fx.
sandsynligheden for, om en mandsperson mon kan hedde fx. Hansi (=tastefejl)
istf. Hans, hvis den finder en række kvinder i databasen, der hedder
Hansine. Andre eksempler er aldersangivelser ifm. fødsler, dåb,
konfirmationer, vielser m.v. og en masse andre nyttige check, som de fleste
(hvis ikke alle?) programmer ikke er udstyret med.

Når programmet "har tygget lidt på sagen" i nogle dage, får man automatisk
besked om evt. bingoer hos andre forskere. Det sker selvfølgelig også på et
senere tidspunkt, hvis en ny gedcom-fil er indsendt og med held er
sammenlignet med din fil. Blandt de henved 70 "bingoer", som jeg efterhånden
har fået med andre indsendte filer, har antallet af fælles personer i
databasen varieret mellem 1 og 150 personer, og så er det bare at gå igang
med at finde ud af, om man fx. er beslægtet gennem fælles aner - samt at
studere de ekstra oplysninger, som medforskeren måtte være i besiddelse af.
Normalt har Lundins program ret, når det fortæller, at person x i din
database sandsynligvis er lig med person y hos en anden forsker, som har
indsendt sin gedcom.

Kort sagt: skynd jeg at sende jeres gedcom-filer ind til Lundin. Det er
nemt, og det fås ikke bedre!

Morten M. Hansen

Jesper Holgersen <holgersen@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:40e1eb00$0$3068$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...