Vælge værdi i en dropdown boks
Fra : Jesper Hansen

Dato : 02-06-04 00:02

Hejsa

Jeg har en dropdown boks hvor der kan vælges nogle værdier og den
starter som standard op på den første option - kan det sættes til fx
at være den 4. option der vælges som standard?

<select name="stoerrelse]" size="1">
<option value="1">1</option>
<option value="2">2</option>
<option value="3">3</option>
<option value="4">4</option>
<option value="5">5</option>
<option value="6">6</option>
<option value="7">7</option>
<option value="8">8</option>
</select>

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-06-04 00:39

Jesper Hansen wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har en dropdown boks hvor der kan vælges nogle værdier og den
> starter som standard op på den første option - kan det sættes til fx
> at være den 4. option der vælges som standard?

Jeg har aldrig prøvet, men prøv selv:

<select name="stoerrelse]" size="1">
<option value="1">1</option>
<option value="2">2</option>
<option value="3">3</option>
<option value="4" selected="selected">4</option>
<option value="5">5</option>
<option value="6">6</option>
<option value="7">7</option>
<option value="8">8</option>
</select>

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-06-04 00:56

Erik Ginnerskov skrev:

>Jeg har aldrig prøvet, men prøv selv:

><option value="4" selected="selected">4</option>

Det skal bare være:

<option value="4" selected>4</option>

--
Bertel

Fra : Jesper Hansen

Dato : 02-06-04 09:05

On Wed, 02 Jun 2004 01:56:18 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Det skal bare være:
>
><option value="4" selected>4</option>

Tak for det....

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-06-04 09:52

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det skal bare være:
>
> <option value="4" selected>4</option>

Eller blot

   <option selected>4</option>

Der er ingen grund til at bruge value-parameteren hvis den viste
værdi er den samme som den man vil submitte.

NB: Eriks eksempel (med selected="selected") er xhtml-syntaks.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-06-04 10:46

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>    <option selected>4</option>

>Der er ingen grund til at bruge value-parameteren hvis den viste
>værdi er den samme som den man vil submitte.

Waw. Det vidste jeg ikke.

>NB: Eriks eksempel (med selected="selected") er xhtml-syntaks.

Okay. Kan man i så fald skrive andet end "selected" som værdi,
f.eks. "true"?

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-06-04 12:27

Bertel Lund Hansen skrev:

> Okay. Kan man i så fald skrive andet end "selected" som værdi,
> f.eks. "true"?

Nej - det skal være samme værdi som parameteren selv. Faktisk
stammer den lange form fra html - så den lange form validerer også
i et html-dokument. Det bemærkes dog i nedenstående artikel at
nogle browsere kun understøtter den korte form. Den bemærkning skal
dog nok sættes i forhold til artiklens alder (Last modified: 25.
december 1999 00:25:38)

<http://www.w3.org/TR/REC-html40/intro/sgmltut.html#h-3.3.4.2>
--
Jens Gyldenkærne Clausen