Cramer grill
Fra : Kaj Olsen

Dato : 01-06-04 17:34

Jeg har overvejet en af disse Cramer grill, er der nogle som kan kommentere
positiv / negativ.

Overvejede først en Cadac grill, men syntes det er for dårligt en grill til
en formue, skal udstyres med et pap rør fra toilet papir, for at virke bare
nogenlunde ordentligt hvis det blæser.

Mvh
Kaj Olsen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 01-06-04 17:55

"Kaj Olsen" <morial@ØØØHHHØØØmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> en formue, skal udstyres med et pap rør fra toilet papir, for at virke

Hej Kaj.

Jeg har haft min Cramer Grill siden 1998 og har kun haft gode oplevelser med
den. Jeg har modellen med tre blus og støbte alu-sider, da jeg synes
modellen med de tynde stålsider var lidt vakkelvorn.
Et tip: køb også en original kødtang, hvor kødet kan spændes op og en
grillmotor (batteridrevet).

Vi har grillet oksemørbrade, lammekøller, hele kyllinger, culotte-stege
m.m. - det er kun fantasien der sætter begrænsninger for hvad man kan lave
på den.
Også så er den utrolig nem at holde ren.
Se f.eks. på en: Bergamo CP7064 på dette link

http://www.campingpriser.dk/acatalog/Forsiden_Gas_grill___32.html

Mvh. Tommy

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 01-06-04 19:13

Tue, 1 Jun 2004 18:55:01 +0200, skrev "Tommy Hansen"
<nospam@adresse.dk> i dk.fritid.camping:

> [...]
>m.m. - det er kun fantasien der sætter begrænsninger for hvad man kan lave

Vi købte en Cramer (inkl. kødtangen, som stadig ligger ubrugt hen)
sidste sommer, men har egentlig ikke fået den brugt så meget endnu -
andet end til de sædvanlige flade koteletter lagt på risten.
Er der mon nogle af jer garvede brugere, der har nogle gode tips
angående stegetider, placering af kødet osv. som vi måske kunne lokke
ud af jer ??
Evt. links vil også være meget velkomne !! Jeg har forsøgt på google,
men har ikke rigtig fundet noget endnu.....
Jeg havde forestillet mig, at vi kunne "lege" lidt med den herhjemme
på terassen før vi tager på ferie, så vi kan nå at "dumme os" og få
lidt erfaringer uden nogen ser det

--
mvh Gitte Sørensen news@gydda.dk

Gitte's Rodebutik: http://gydda.dk

Fra : Tommy Hansen

Dato : 01-06-04 20:51

"Gitte Sørensen" <news@gydda.dk> skrev i en meddelelse
> Vi købte en Cramer (inkl. kødtangen, som stadig ligger ubrugt hen)
> sidste sommer, men har egentlig ikke fået den brugt så meget endnu -
> andet end til de sædvanlige flade koteletter lagt på risten.

Jamen, så er det ikke for tidligt at komme igang

> Er der mon nogle af jer garvede brugere, der har nogle gode tips
> angående stegetider, placering af kødet osv. som vi måske kunne lokke
> ud af jer ??

Et par ideer:
Ribbensteg gnides godt ind i salt og spændes i kødtangen. Steges i øveste
rille roterende med motor i ca. 1,5 - 2 timer - alt efter størrelse. (hele
tangen kan udmærket i hele længden være fyldt ud med kød - gælder også
nedestående)
Efter behov kan der sænkes til nederste rille.

Oksemørbrad bevikles med sliced bacon og smides i tangen og grilles
roterende i ca. 1 time.

2 stk svinemørbrade bevikles med bacon og grilles på samme måde.

Udbenet lammekølle i tangen krydres efter behag og grilles roterende i 1 -
1,5 time.

Bøffer og lign. grilles på normal vis på risten.

Og husk så - at kartofler, grønsager, sovse og meget andet passende kan
tilberedes på blusene samtidig med grillningen, så Lillemor ikke behøves at
stå inde i vognen og svede over sovsen.

En anden vigtig ting for at få et godt resultat - er at grillmesteren har et
godt glas vin eller en god øl i hånden

Håber I får glæde af grillen. (på tysk hedder den et fritidskøkken, hvilket
ikke er helt ved siden af)

Hilsen Tommy

Fra : Hans Jørgen

Dato : 02-06-04 08:39

Åhhhh jeg kan næsten dufte det!

> [...]

> En anden vigtig ting for at få et godt resultat - er at grillmesteren
> har et godt glas vin eller en god øl i hånden

Og den sidste den køber jeg fuldt ud!

vh
Hans Jørgen
--
Masser af campingstuff på http://www.campingstuff.dk
Mailto: hjh@(slet)campingstuff.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 01-06-04 19:34

Tommy Hansen wrote:

> [...]
> vakkelvorn.
> Et tip: køb også en original kødtang, hvor kødet kan spændes op og en

Absolut enig... I Pinsen blev der grillet 3 store kyllinger samtidigt på min
Cramer, der er modellen som Tommys - men dog kun med 2 blus. Dagen efter
stod den på børnefødselsdag med tilhørende burgerparty. Her kommer Crameren
til kort og kulgrillen vinder.

> Vi har grillet oksemørbrade, lammekøller, hele kyllinger,
> culotte-stege m.m. - det er kun fantasien der sætter begrænsninger
> for hvad man kan lave på den.

Enig igen, selvom at jeg foretrækker en kulgrill til det meste, vil jeg
alligevel ikke undvære min Cramer, der fungerer som et komplet udendørs
komfur. Der kan sagtens grilles kyllinger og hele stege på den, og de bliver
helt fortrinlige. Men bøffer og mindre stege bliver stadig bedst på en
(rigtig) kul grill. Derfor har jeg også min Weber Go-Anywhere med.

Men som sagt, Crameren vil jeg altså også have til rådighed.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Søren

Dato : 02-06-04 09:08

Hvad med den nye Cobb grill er der en der har prøvet den.

Fra : Sten Bo

Dato : 02-06-04 08:11

Kaj Olsen wrote:
> [...]
> grill til en formue, skal udstyres med et pap rør fra toilet papir,
> for at virke bare nogenlunde ordentligt hvis det blæser.

Prøv også at ryge/ grille et par Laksesider. (Bedst på BTN pladser.)

Vi har "købt" en megga bærepose rygesavsmuld hos røgemanden på havnen -
en 10 er. Husk at ta en bærepose med - lægger nivoet

For eks Aldi har nogle ferskfrosne sider til 30-40 kr stk.

Med grillen klar og kullene ude i siderne, alu bakke i midten - lægges
laksesiderne på risten - drys med salt og peber. og kaster et par
håndfulde rygesmuld på kullene i hver side. Læget på. Så lukker man
topluften til småt, den underste stadig åben. Og venter 10 min.
derefteter 2 håndfulde mere og 10 min senere er fisken klar. Tilbehør må
du selv om - de æder - og bæller den gode vin der selvfølgelig skal til.

Jeg fik de 2 kulbakker der samler kullene ude i siderne - og de virker
fint - sådan at de forlænger brændetiden af kullene, men også sænker
temperaturen en anelse.

Griller man bøffer og andet over dem mens der er en bakke med tilbehør i
midten, er arealet med meget varme noget mindre. Skal det gå stærkt -
ikke en fordel.
Ellers fint.

Hilsen Sten Bo

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 02-06-04 15:02

> [...]

> Griller man bøffer og andet over dem mens der er en bakke med tilbehør i
> midten, er arealet med meget varme noget mindre. Skal det gå stærkt -

På en Cramer grill ??????????????????

Hilsen, Steen Jakobsen.

Fra : phk

Dato : 02-06-04 15:31

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev i en meddelelse

> På en Cramer grill ??????????????????

Se www.usenet.dk/netikette om hvordan du skærer det væk du ikke kommenterer
og lader det stå du kommenterer - så vi andre kan følge med i hvad du
diskuterer.

Det er aldeles umuligt at se hvad du kommenterer på!

--
Per, Esbjerg

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-06-04 15:00

> [...]
> diskuterer.
>
> Det er aldeles umuligt at se hvad du kommenterer på!

Det burde faktisk være indlysende at jeg kommenterer på det hele. At manden
taler om at ryge fisk og grille med kul på en Kramer grill. Jeg kan faktisk
ikke se at jeg kan klippe meget mere væk. Tråden handler om Kramer grill, så
var det jo jeg tænkte at de Kramer grill jeg kender er gas grill, men måske
er jeg galt informeret?

Hilsen, Steen Jakobsen og undskyld at jeg blander mig i gruppeejernes tråd.
Jeg begynder at forstå en vis persons grunde til at opføre sig som han gør.

Fra : Sten Bo

Dato : 03-06-04 18:42

Steen Jakobsen wrote:
> [...]
>
> Hilsen, Steen Jakobsen og undskyld at jeg blander mig i gruppeejernes
> tråd. Jeg begynder at forstå en vis persons grunde til at opføre sig

Min senile fejl - jeg har en Weber - Brug låget - Men også en gammel
hvid emaileret Cramer- altså.- Beklager og jeg forstår din
forbavselse - dog ikke alle tegnene.

Blander sig. Ordet er da frit og netop meningen i med bedat og
nyhedsgrupper. Alle kan deltage - hvorfor skulle man elles udveksle
oplysninger i et offentligt rum. Jeg tror, at man og jeg, blev forbavset
over alle spørgsmålstegnene der kan virke voldsomt. Megen tegnsætning
virker som at der råbes (er vel meningen?) og der er så nogle deltagere
i nyhedsgr. der simpelthen sætter filter på indlæg med lange rækker af
kapitaler eller tegnsætning sådan at man slipper for indlæg af typen.
Man gider ikke at blive tilråbt. - Men helt fint med din uddybning da
det gir lejlighed til at hente sagen ind igen, håber jeg da - Godt ord
igen

For øvrigt laver vi også røgede lammekøller, ribben og kyllingelår osv.
....På en Weber!

God sommer

Hilsen Sten

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-06-04 21:18

> Min senile fejl - jeg har en Weber - Brug låget - Men også en gammel
> hvid emaileret Cramer- altså.- Beklager og jeg forstår din
> forbavselse - dog ikke alle tegnene.

Ja jeg tænkte jo nok at det var fordi jeg holdt for længe på tasterne. Det
var der nu ikke noget alvorligt ment med.

God sommer til dig også, og forøvrigt har jeg de samme interesser med hensyn
til røgesmul og lignende, derfor forbavselsen

Mvh, Steen Jakobsen.

Fra : Sten Bo

Dato : 03-06-04 06:39

Steen Jakobsen wrote: