Datediff problem
Fra : Henrik Nygaard

Dato : 01-06-04 10:30

Problem.

Jeg har 2 forskellige doc som indsætter dato i 2 forskellige
tabeller i samme database. Begge tabeller og datofelter er ens,
men indholder forskellige data.
Jeg har 1 htm side som indsætter datoen korrekt i den ene tabel.
Jeg har desuden 1 asp side som ikke indsætter datoen korrekt i
den anden tabel selvom koden omkring dato er den samme i begge
dokumenter. Mit problem er åbenbart dato i asp dokumenter.

Jeg har så prøvet med artiklen
http://asp-faq.dk/article/?id=98

Jeg har lavet lavet min 1 asp side om til 2. Den første som
indholder form og en som sender til databasen. formen ser sådan
ud
..
size="15">&nbsp;&nbsp;dd-mm-åååå</td>

Det går fint.

Når jeg trykker på opdater og den skal hentes siden som opdatere
skriver den følgende:

Microsoft VBScript runtime (0x800A000D)
Type mismatch: '[string: " & Dag & "]'
/tidupdate.asp, line 47

Teksten omkring line 47 er:

if Request.form("startdato") <> "" THEN
(line 47) strSQL = strSQL & ", " & DateSerial(" & Aar & ", " &
Maaned & ", " & Dag & ")
Else
End if

Nogen som har en ide til have der er galt?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-06-04 10:51

Henrik Nygaard skrev:

> [...]
> men indholder forskellige data.
> Jeg har 1 htm side som indsætter datoen korrekt i den ene tabel.

Hm - en htm-side kan ikke indsætte noget i en database.

> size="15">&nbsp;&nbsp;dd-mm-åååå</td>

Der findes ikke nogen type="date" for input-felter - brug
type="text" i stedet.

> [...]
>
> Teksten omkring line 47 er:
>
> if Request.form("startdato") <> "" THEN
> (line 47) strSQL = strSQL & ", " & DateSerial(" & Aar & ", " &

Du har placeret DateSerial forkert i forhold til anførselstegnene.
DateSerial skal sendes som en funktion til databasen - ikke
behandles af asp-parseren. Prøv med følgene ændring:

If Request.form("startdato") <> "" THEN
   strSQL = strSQL & ", DateSerial(" & Aar & ", " &
Maaned & ", " & Dag & ")

Det er dog ikke sikkert at det er nok til at få dit program til at
køre. Her er et par opfølgende spørgsmål:

a) Hvordan lægger du data i variablene Aar, Maaned og Dag?

b) Husker du at tilpasse feltlisten efter om der er indhold i
startdato? (du er nødt til at have en ekstra If-linje tidligere i
opbygningen af sql-strengen).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Nygaard

Dato : 01-06-04 11:26

Hej Jens,

Tak for hurtigt svar.

> Hm - en htm-side kan ikke indsætte noget i en database.

Min htm's form sender til en asp side.

> Der findes ikke nogen type="date" for input-felter - brug
> type="text" i stedet.

Retter den lige med det vums...

> If Request.form("startdato") <> "" THEN
>    strSQL = strSQL & ", DateSerial(" & Aar & ", " &
> Maaned & ", " & Dag & ")

Det hjalp desværre ikke noget.

> a) Hvordan lægger du data i variablene Aar, Maaned og Dag?

'Opsætning af startdato
Dag = Day(Request.form("startdato"))
Maaned = Month(Request.form("startdato"))
Aar = Year(Request.form("startdato"))

> b) Husker du at tilpasse feltlisten efter om der er indhold i
> startdato? (du er nødt til at have en ekstra If-linje tidligere i
> opbygningen af sql-strengen).

Jeg har If sætningerne med, så den kontrollere på om den er tom
eller ej.

Det virker desværre ikke endnu.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-06-04 11:42

Henrik Nygaard skrev:

> Min htm's form sender til en asp side.

O.k. - men det er så stadig asp-siden der indsætter datoen.

> Det hjalp desværre ikke noget.

Nej, men det fører dig alligvel lidt nærmere målet.

> 'Opsætning af startdato
> Dag = Day(Request.form("startdato"))
> Maaned = Month(Request.form("startdato"))
> Aar = Year(Request.form("startdato"))

Det er usikkert - fordi du her forlader dig på at asp's håndtering
af din startdatoværdi er den samme som du forventer. På denne måde
vinder du faktisk intet ved at bruge dateserial, du har blot
flyttet usikkerheden ved datoformatet fra selve sql-sætningen til
din opbygning af dateserial.

Hvis du bruger et fast datoformat (fx dd-mm-yyyy), så brug
tekstfunktioner til at trække de tre datoled ud herfra og læg så
bagefter værdierne ind i DateSerial.

Eksempel:

' Hent startdato:
Dim sdato
sdato = Request.Form("startdato")

' Find de enkelte dele
Dim sdatoArray
sdatoArray = Split(sdato, "-")

If Ubound(sdatoArray) = 2 Then
   ' Tre elementer i datoen, fortsæt behandlingen
   Dag = sdatoArray(0)
   Maaned = sdatoArray(1)
   Aar = sdatoArray(2)
Else
   ' Forkert dato - udskriv fejlmeddelelse
End If
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Nygaard

Dato : 01-06-04 13:01

Får stadig fejlen:

Microsoft VBScript runtime (0x800A000D)
Type mismatch: '[string: " & Aar & "]'
/marrigeupdate.asp, line 63

De data jeg overføre fra min form side er f.eks 01-01-1991. Kan det
betyde noget at der er - i når jeg bruger Ubound?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-06-04 13:16

Henrik Nygaard skrev:

> Microsoft VBScript runtime (0x800A000D)
> Type mismatch: '[string: " & Aar & "]'
> /marrigeupdate.asp, line 63

Og linje 63 er?

> De data jeg overføre fra min form side er f.eks 01-01-1991.
> Kan det betyde noget at der er - i når jeg bruger Ubound?

Nej - men det betyder noget om du bruger Split korrekt.

Helt generelt - udskriv variable til skærmen hvis de volder
problemer. Se hvordan her: <http://asp-faq.dk/article/?id=41>.

NB: Læs gerne min signatur. Det er svært at se hvad du svarer på
når du ikke citerer noget.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Nygaard

Dato : 01-06-04 13:24

> Og linje 63 er?

Her er linie 63. Beklager.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-06-04 13:33

Henrik Nygaard skrev:

> Her er linie 63. Beklager.
>
> strSQL = strSQL & ", DateSerial(" & Aar & ", " & Maaned & ", " &
> Dag & ") "

Måske brokker parseren sig fordi Aar er et tal. Du kan eksplicit
caste det som en streng med funktionen Cstr:

strSQL = strSQL & ", DateSerial(" & _
   Cstr(Aar) & ", " & _
   Cstr(Maaned) & ", " & _
   Cstr(Dag) & ") "

Men det er stadig en god ide at udskrive variable der volder
problemer.

Prøv fx med følgende:

Response.write "Datoværdier: År: " & Cstr(aar) & _
       ", Måned: " & Cstr(maaned) & _
       ", Dag: " & Cstr(Dag)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Nygaard

Dato : 01-06-04 13:48

Så virker det bare. Tak for hjælpen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-06-04 14:30

Henrik Nygaard skrev:

> Så virker det bare. Tak for hjælpen.

Velbekomme.

NB: Selv om du bare siger tak, er det stadig en god ide at citere
en smule, så man kan se hvilken tråd det hører til.
--
Jens Gyldenkærne Clausen