Egenspredning luftgevær?
Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 01-06-04 07:21

Jeg købte i sidste uge mit første luftgevær, som følge af en invitation til
rågejagt. Her i pinsen har jeg så haft tid til at prøve det af, og jeg er
ikke sæligt imponeret af egenspredning, men måske forventer jeg for meget.

Hvad er jeres erfaringer - hvad kan jeg forvente af grupperning på 20 - 25
meters afstand?

Luftgeværet er et Norica Marvic Gold (5,5 mm selvfølgelig), med en Eagle Eye
4x32 kikkert. Jeg bruger RWS SuperPoint (14,5 grain/0,94 gram) hagl.

Jeg har målt udgangshastigheder fra 193 m/s - 200 m/s - og den variation i
hastigheden kan ikke give den spredning jeg ser. Det mest sandsynlige bør
vel være problemer med kikkerten/montager eller at haglene ikke passer
sammen med det gevær?

Jeg har gået montagerne grundigt igennem for at sikre mig at de er spændt
godt.

Alle tilbagemeldinger er yderst velkomne!

Mvh Steen

Fra : Karsten Soelberg

Dato : 01-06-04 11:13

du kan jo kigge her
http://www.accuratereloading.com/pellets.html eller her
http://www.accuratereloading.com/gamoar.html

jeg har brugt "jagt hagl" dem af stål med plastig kappe det er noget lort de
smælter i løbet og så smider den
først skudene så skal man hen og rense løbet før den kan skyde igen jeg har
også en Norica West man kan
lave "headshot" ude på 35 m jeg bruger hagl nr 6 fra venster og op det er
det med hulspis, de kan gå i genmen
er forskaldningsbræt på 25 m

karsten

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 01-06-04 11:17

Hej Steen,

Mine egne erfaringer med luftgeværer og kikkerter er, at hvis man ikke ejer
en decideret luftbøssekikkert (dem til 5-600 kroner), eller en Zeiss /
Swarovski, skal man helt glemme ideen med at have kikkert på luftbøssen! De
kan nemlig ikke holde pga. "rekylen"! (Gælder naturligvis ikke Co2
luftbøsser).I øvrigt kan man i de fleste tilfælde sagtens skyde over korn og
kærv på de afstande hvor luftbøssen er "effektiv" dvs. op til ca. 25 meter.

Hvad angår hagl, har jeg også oplevet problemer med egenspredningen. Det var
de korte, rundnæsede hagl i de sorte æsker med guldskrift. Husker ikke hvad
de hed, men de var godt nok håbløse. I dag bruger jeg de samme RWS hagl som
dig. Virkelig præcise.

mvh.
Kim Frederiksen (som stiller sig stærkt tvivlende overfor luftbøssers
anvendelighed til jagt og regulering).

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-04 16:19

Kim Frederiksen" <kim@FJERNthe-coffeeshop.dk> wrote in message
> [...]
og
> kærv på de afstande hvor luftbøssen er "effektiv" dvs. op til ca. 25

pladder...bare fordi en kikkert er dyr/kendt mærke behøver den ikke at
holde til luftgevær....jeg har set 2 zeiss give op på luftrifler...og hørt
om endnu flere.

man skal selvfælgelig købe en kikkert der er beregnet til luftgeværer...de
fleste kikkert fabrikanter, har som regel mindst en i deres sortiment der er
beregnet til det.

Bushnell trophy og rainguard kikkerte er velegnet, deben airmax er budget
kikkerten(kan fås meget billigt i england), simmons laver også en hel serie
i god kvalitet til luftgeværer. er riflen ikke så kraftig kan bushnell
banner serien også gå an.

> [...]
hvad
> de hed, men de var godt nok håbløse. I dag bruger jeg de samme RWS hagl

enig...køb gode bly hagl ikke noget af det fancy pansy "non lead" "non
toxic" hagl...RWS laver bla Super H point som er ok, præsisionen er dog ikek
så god som i f.eks RWS meisterkugeln, rundsnude hagl er generelt anset for
at være de mest præcise.

luftgeværer kan være ret kræsne så køb nogen forskellige og vælg den der
skyder bedst i dit gevær.

> (som stiller sig stærkt tvivlende overfor luftbøssers
> anvendelighed til jagt og regulering).

det er der ingen grund til, så længe man holder afstanden kort til
byttet(alt efter hvor kraftigt geværet er) så kan de regulere fint...de
larmer mindre...mindre sikkerhedsafstand...billige i drift...billig øvelses
ammo...

hvis man blot køber et gevær der opfylder lovkravene (5.5 mm /150 m/s) så
bør man lade være det kan ikek bruges, men langt de fleste rifler idag er
over 200 m/s (hastigheden afhænger af haglets vægt) hvilket er fint
nok...hvis man kan ramme.
og idag er det jo muligt a købe geværer på trykluft som kan producere 80
foot/pounds(nogen endda i .57 caliber med 650 foot/pounds)...som kan overgå
..22 med subsonisk ammo. præsisionen fejler intet her...grupper på under en
tomme på 50 meter er ikke ualmindeligt !

Lasse

Fra : Torben

Dato : 02-06-04 20:20

Har selv et Gamo Hunter 880.
Problemet er tit "hovedbolten". Kikkerten er jo monteret på luftpumpen, mens
løbet knækkes over bolten. Jeg har oplevet stor spredning hvis man ikke er
meget påpasselig med at lukke geværet på samme måde hver gang.! Gør man det
så bør man kunne holde den inden for 1,5 -2 cm på 20 m. - hvis ikke ca er
egenspredningen 5-10 cm!!
/Torben

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 04-06-04 07:05

Tak for de mange svar og input.

Samme dag jeg skrev mailen var jeg inde for at drøfte problemet med
forhandleren (Almas). Jeg fik straks tilbudt udskiftning af kikkerten til en
Hawke Sport-HD 4x32 AO (variabel parrallakse justering), hvilket jeg tog
imod. Dette gav en mærkbar forbedring. Efter nu at have skudt 600-700 skud,
syntes jeg at kuglerne sidder der hvor jeg forventer det.

Jeg har læst en anmeldelse af Norica'en hvor anmelderen er meget tilfreds
med præcisionen - men først efter at have skudt 500 skud - hvilket ser ud
som det samme jeg har oplevet. Der er givet vis noget mekanisk "tilkøring"
der hjælper på præcisionen, men i mit tilfælde har der vist også været en
del at hente på "tilkøring" af skytten.

I går afmonterede jeg korn og kærv. "Fiber optisk" sigtemiddel er måske
meget godt hvis der ikke bruges kikkert, men om aftenen samler de meget lys
op og giver meget rød og grønne tåger i kikkerten.

Til slut er der bare at sige at jeg er blevet meget tilfreds. Jeg skulle
bare have købt det luftgevær for lang tid siden! Der er megen træningsværdi
i det og så er det sjovt. Jeg er en 3 - 4 gange gået blødende fra
riffelskydebanen (Weatherby øje , hvilket har givet min nogle dæmoner at
slås med i forbindelse med aftrækket. Luftgeværet har allerede kureret en
stor del af min skudrædhed.

Mvh Steen