Østrig - hjælp til en førstegangs kør-selv~
Fra : Jan

Dato : 01-06-04 06:53

Hejsa

Vi har fået den pludselig indskydelse, at vi vil køre til Østrig i uge 29 og
kigger lige nu på nettet efter en lejlighed hvor der er plads til 2 voksne
og 2 børn (4 og 7 år).

Men da vi aldrig har prøvet sådan en kør-selv-ferie før, vil vi nu lige høre
lidt om hvor mange penge man skal sætte af til benzin, færge osv...
Hvilke ting der er vigtige at tage højde for inden sådan en ferie, hvilke
ting vil være godt for børnene til sådan en lang tur osv...
Vil det være nødvendigt med 1 overnatning for at køre til Østrig.
Vi har kigget lidt på noget i Wagrain - ja vi kender ikke så meget til det
men er blevet anbefalet noget i Salzburgerland!

Ja som i kan høre vil jeg gerne modtage alle gode råd omkring sådan en
kør-selv-ferie så det bliver en super ferie vi alle vil huske længe.

Mvh

Jan

Fra : phk

Dato : 01-06-04 07:22

"Jan" <jan@soerensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
høre
> lidt om hvor mange penge man skal sætte af til benzin,

Hvilken bil kører I i? Hvor hurtig har I tænkt jer at køre?

> færge osv...

Hvor bor I?

> Hvilke ting der er vigtige at tage højde for inden sådan en ferie,

At børnene er beskæftigede på bagsædet. Ved små børn kør om natten!

> Vil det være nødvendigt med 1 overnatning for at køre til Østrig.

Kommer an paa hvor I starter fra

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan

Dato : 01-06-04 08:11

Vi har en Ford Escort St.car 1,8 fra 1998 og har vel tænkt os at tage over
Rødby-Puttgarden.

Vi vil ikke ligge og race afsted men vel ligge på omkring 110-120 hele vejen
vil jeg gætte på.

Vi kommer fra Glostrup

Jan

Fra : phk

Dato : 01-06-04 09:18

> [...]
> Rødby-Puttgarden.

> Vi vil ikke ligge og race afsted men vel ligge på omkring 110-120 hele

Ved den hastighed vil jeg tro I kommer til at køre 13-16 km på literen.

> Vi kommer fra Glostrup

Færger ved jeg ikke meget om :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 01-06-04 10:01

phk wrote:

> Færger ved jeg ikke meget om :)

Helt ot begynd f.eks på
http://www.maritimelinks.dk/

--
Hilsen Sten
http://www.justkidding.dk/audio/diverse01/e_001.mp3

Fra : Sten Bo

Dato : 01-06-04 08:41

Jan wrote:

> uge 29 og kigger lige nu på nettet efter en lejlighed hvor der er
> plads til 2 voksne og 2 børn (4 og 7 år).

Ikke fordi det skramler for meget, men det er altså en gal gr. Jeg ser
at du allerede har postet i news:dk.fritid.rejse og er på rette spor.
Sådan bare for prinsipipets skyld God tur.
Hilsen Sten Bo

Fra : Steen Larsen

Dato : 01-06-04 09:36

> [...]
>
> Ja som i kan høre vil jeg gerne modtage alle gode råd omkring sådan en
> kør-selv-ferie så det bliver en super ferie vi alle vil huske længe.

Hej Jan

færgebileten koster 710,00kr retur.

Benzinudgift ca 100-110 liter hver vej + udflugter.

Jeg vil kraftigt anbefale at tage en overnatning undervejs når i har
børn med det er trodsalt ca 15 timers kørsel + pauser og eventuelt kø.

http://krak.dk/scripts/europlan/ruteplan_rutebeskrivelse_e.asp

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Jan

Dato : 01-06-04 09:47

Har i nogle gode forslag til hvor man kan overnatte til en rimelig penge og
få lidt mad osv..
Hvad koster sådan en overnatning ???

Jan

Fra : Fiaskoen

Dato : 01-06-04 19:51

Hej

Hvis i kun skal være afsted i uge 29 så glem det der med enkelt overnatning
i bruge jo den halve ferie med dem...jeg køre selv til italien i uge 28 - 30
med 3 børn 3 - 6 og 9 år.....køre med campingvogn og havde faktisk ikke
tænkt mig at overnatte og det kan man sagtens.........til alle dem der nu
vil komme med det går ikke.jo det gør var sidste år på nordkap og da var
børnene da 1 år yngre det gik også godt starter altid med at køre om
natten...når det så bliver lyst og jeg bliver lidt træt tager jeg lige en
halv time på øjet.

venlig hilsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-06-04 22:32

Nu har du jo forvildet dig ind i en campinggruppe, så jeg kunne foreslå en
kombination, som kunne være til stor glæde for børnene.
Der findes f.eks.
http://www.woferlgut.at/
en af Østrigs Topcamp pladser, som også udlejer campingvogne, mobilhomes og
ferielejligheder på pladsen.
Det giver den kæmpefordel for Jer selv og især Jeres børn, at der er mange
andre børn. Der er stor legeplads, mindre swimmingpool, badesø og meget mere
til rådighed.
Det er en fortræffelig plads, hvor vi har været et par gange og ikke mindst
til glæde for børnene.
Dernæst synes vi, at den ligger et perfekt sted for oplevelser. Første gang
vi var der, kørte vi kun 300 km på en uge, og vi var ude og opleve noget
hver dag. Den ligger i Bruck 5 km fra Zell Am See.
Af oplevelser kan bl.a. nævnes:
Grossglocknerstrasse starter i Bruck.
Zell Am See (både byen og søen). Fra Zell Am See er der flere lifte til
bjerget Schmittenhöhe, hvorfra der i klart vejr er en helt fantasktisk
udsigt 360 grader rundt. Man kan se ind i Tyskland i retning mod
Berchtesgarten, og mod vest langt ind i Schweitz. Hvis man har gode øjne
(eller en god kikkert) skulle man angiveligt kunne se Matterhorn i Frankrig.
Mod syd kan man se Kitzsteinhorn, hvor der kan løbes på ski hele året (10 km
fra campingpladsen).
Kaprun (7 km - lej cykler på pladsen) hvor der er vandkraftværk og en
såkaldt Klamm (en slugt ind i bjergene) som bare er så flot en tur, hvor man
ender ved en mindre dæmning.
50 km væk er Europas største vandfald i Krimml.
Ca. 10 km mod syd er der en bobslædebane på flere kilometers længde.
Campingpladsen arrangerer gratis vandringer og cykelture i omegnen.
Et helt fantastisk område, hvor der er mange flere ting at opleve.
Turen derned? Jeg vil foreslå, at I tager via Gedser-Rostock. Det er 150 km
kortere end via Puttgarten.
Nu er det nogle år siden, at vi sidst var dernede, men det var vores helt
klare indtryk ved at tale med andre campister, som var kørt via Hamburg, at
vi havde haft en meget lettere tur med mindre trafik og ingen køer, hvilket
der havde været meget af den anden vej.
Vejene via Rostock-Berlin-Munchen er nu også repareret og for en stor dels
vedkommende nyanlagt, så det er/var kun ganske få strækninger, som var af
den gamle østtyske kvalitet.
God tur.

Kurt

Fra : Per Posselt

Dato : 02-06-04 11:48

Er I til sol og varme så tag til Kaernten området omkring Villach. Der er
masser af pladser f.eks Ossiacher See.
Terrassen Camping er et godt bud på en plads med aktiviteter for både voksne
og børn.
Kør ind på en autohof og overnat. De ligger som regel lidt fra motorvejen så
der ikke er så megen støj.
Vær opmærksom på at det beløb man betaler for overnatningen får man
morgenmad for næste morgen.
Brug god tid inden turen til at forklare børnene at de skal køre langt så de
ved at der går 2 døgn med at komme derned. Husk legetøj og læsestof til dem,
så skal det nok gå fint.
God ferie
mvh Per

Fra : Beach

Dato : 03-06-04 03:57

Jan skrev:

> Vil det være nødvendigt med 1 overnatning for at køre til Østrig.
> Vi har kigget lidt på noget i Wagrain -

Der har altid været rigtig meget skriveri frem og tilbag omkring det at
overnatte på en tur af X - antal km.

Til det så har jeg kun en enkelt og meget kort løsning som vil virke på
alle bilister der kan finde ud af at køre ansvarligt:

Føler du dig træt eller på anden måde tænker på at det måske er på tide
at tanke, tisse, eller..... for lige at få en pause----> Så skift
chauffør hvis det er muligt. Er det ikke muligt, så smut ind på nærmeste
resteplads og snup en powernap på min. 45 min. Er du stadig ikke frisk
så overnat på nærmeste mulige plads!!!

Ovennævnte opskrift har vi selv brugt i rigtig rigtig mange år mod
Alperne, uden en eneste gang at lave skader. Har vi været for trætte og
ikke ment at chaufføren / co-driver(ne) har været frisk nok til at
fortsætte turen på forsvarlig vis, tja... Så tager man jo bare og gør
det man skal gøre, tager en hurtig tur til drømmeland.

Har man børn med er det er kæmpe fordel at køre om natten, da de helt
automatisk sover på disse tidspunkter. Laver man et stop for at tanke
eller lade vandet (af naturlige grunde) så vækker man dem lige kort og
hører om de skal på wc. Uanset om de skal eller ikke skal så går der
ikke mange min. fra man kører videre, til de højlydt snorker videre

Andre store fordele ved natkørsel er bla. at der aldrig er problemer med
at folk vågner pga. varme/kulde pga. sol og så det også meget sjælent at
der er kø på motorvejene i Tyskland imellem 23:00 og 07:00!

-------------->
Der er altid grunde der kan modsige mine råd, og kan selv komme på nogle
stykker, men hvis man er fornuftig og ansvarlig billist så er man ved at
være godt kørende ved at lugte lidt til en der har kørt turen DK-AU ca.
600 gange frem og 600 gange tilbage igen *S*

En lille sidste ting som i ikke bare skal være opmærksomme på, men sgu
fandenme og alle andre fy fy -ord SKAL overholde når i kører i
tyskland----->>>>>
Hold til højre når i kører på en motorvej. Skal i forbi en bil så check
bak og sidespejle flere gange inden i trække ud i næste vognbane. Der
kører (spec. om natten) biler i tyskland med en motor der er mange gange
kraftigere end det vi kender under danske forhold. De kører tit måske
180-220 km/t. Og tro mig, du kikker i bakspejlet, tænker på at bruge den
højre for at komme uden om. Uden videre er der nu mange der bare trækker
ud for at overhale. Hvis man selv kører måske 130 km/t og der kommer en
lille bil med 220 km/t så ser man det måske for sent. Er ret sikker på
at en forskel på 90 km/t siger bang
Så check, check igen, blink ud, check igen og så.... *S*

Håber i kan bruge bruge (og bruger) bare lidt af ovenstående og ønsker
jer ellers en rigtig god tur.

Mht. Wagrain så kender jeg ganske fint området fra start jan. til slut
maj da jeg er (var) mere til sne end sol og sommer. Staldtips til at
finde vej frem og tilbag imellem vejene kan jeg hjælpe med hvis i støder
på noget...

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 03-06-04 07:43

Jeg menr det er en forkert måde at køre på.

Mit temperament er mere til, at starte tidligt, køre i MAX 9. timer, og med
et hvil hver ca. 200 km. til at strække benene.
Nok skal vi hurtigst muligt til et bestemmelsessted, men??

Sidste år kørte vi til Prag, men første dag gik til Ayensee camping, det er
et sted mellem 6oo og 700 km. og det er et godt træk, uden man bliver så
træt, at man ikke kan fortsætte tidligt næste dag.
At sove på en rasteplads, så skal man i alle tilfælde ind på en rasteplads,
hvor der er tank/kiosk, samt masse af lastbiler.
Principielt sover jeg ikke på rastepladser, de bliver kun brugt til korte
hvil.

Fra : Beach

Dato : 04-06-04 02:14

Karl-Heinz Hansen skrev:

> Jeg menr det er en forkert måde at køre på.
>
> Mit temperament er mere til, at starte tidligt, køre i MAX 9. timer, og med
> et hvil hver ca. 200 km. til at strække benene.

Det hele handler jo i bund og grund om, hvor meget man kan klare. Er ret
sikker på en en knægt på 18 eller en gammel gut på 80 ikke bør køre dine
MAX 9 timer da de ikke ser de samme signaler på træthed som en xx på
30-40 år. At strække ben hver gang man har kørt 200 km har igen lidt med
alder at gøre tror jeg, men i lige så høj grad hvilken bil og hvilke
sæder (læs: komfort?) man har. Sidder man med bøjet nakke og knæene oppe
i maven så har du sikkert ret. Men sidder man godt kan jeg ikke se
hvorfor man skal stoppe Så der er rigtig mange ting der spiller ind
her, derfor skrev jeg også dette:

Citat--->
Føler du dig træt eller på anden måde tænker på at det måske er på tide
at tanke, tisse, eller..... for lige at få en pause----> Så skift
chauffør hvis det er muligt.<---Citat slut

Et eks. på vores sidste tur:
Jeg vælger at arb. nat dagen før og kommer derfor først hjem ca. 03:30
Smutter hjem og pakker kufferter/bil/box så alt er klar til turen. Tror
jeg går i seng omkring 06:30. De sidste formaliteter inden turen fikser
konen og min gamle far der også skulle med denne gang.
Efter ca. 12 timers søvn står jeg op 18:30 og tager bad, fornuftigt
køretøj mm. på og får brygget 30-40 litter kaffe. Henter farmand og tror
den er omkring 20:00 da vi stille og roligt triller mod Rødby (Fra
Roskilde). Knægten som her rundet 7 år er træt, men får lov til at
knalde helt ud i det lille legehjørne der er på færgen, men når at gå
død på bagsædet inden vi kører igennem den gamle kontrol i Putgarden.
Jeg kørere stille og roligt ned gennem Tyskland med måske 130-140 km/t
da jeg har motorvejen helt for mig selv. Alle andre der har været på job
dagen før snorker højlydt Solen står op og vi er kommet ganske tæt på
grænseovergangen ved ULM da jeg er ved at trænge til en smøg og en
friskbrygget kop kaffe. Den gamle mener han har sovet godt (tak, det har
jeg hørt *S*) og spør om han skal overtage. Jeg syntes jeg har kørt
langt og vil være glad for et par timer inden vi er fremme, så han får
rettet i hånden mens jeg powernapper de sidste timer inden vi er fremme.
Vi er fremme i Sølden omkring 08:00 og får nøglerne til værelserne. Da
klokken slår 11:00 står jeg i 3249 meters højde med ski på fusserne

Det skal så også lige siges at vi tog ned fra bjerget omkring 15:00 og
jeg fik lige et blackout p ået par timer inden vi skulle ud og spise
noget mad *S*

Jeg har vel kørt i omkring 10 timer uden stop, men har på intet
tidspunkt haft tanker om træthed. Derfor syntes jeg ikke at det er en
"forkert" måde at køre på. Vi kommer relativt hurtigt frem, får en hel
dag mere på ski og det er vel i bund og grund det det handler om

Men som du er lidt inde på, så er det hele et spørgsmål om temperament!
Nogle kan køre fornuftigt på en måde, andre på en anden. Så mit til alle
tider bedste råd kan ikke slå fejl:
Citat--->
> [...]
chauffør hvis det er muligt.<---Citat slut

> Nok skal vi hurtigst muligt til et bestemmelsessted, men??

Ti hi, jeg vil ikke bruge mere tid i min korte ferie på transport end
højest nødvendigt

> [...]
> hvor der er tank/kiosk, samt masse af lastbiler.
> Principielt sover jeg ikke på rastepladser, de bliver kun brugt til korte

Jeg har også læst med mht. alle de skrækhistorier der kommer frem på
forsiderne. Men tager det lidt på samme måde som når EB skriver at det
er dødsens farligt at køre på cykkel i Kbh eller køre i bil på en
motorvej uden 80 airbags og styrthjelm i en monster sikret bil....

Husk på hvor mange 100-tusinder af mennesker der hvert år "overnatter"
på en resteplads i Tyskland, men som man aldrig hører en brik om. Det er
jo altid kun når det går galt at det kommer frem! Mener kun jeg i år har
hørt om 3 tilfælde hvor de er blevet røvet/bestjålet! Jeg er da enig et
langt stykke af vejen når man snakker om at sikre det man kan, men der
er altså stadig rigtig langt imellem er det rent faktisk går galt. Jeg
kører stadig på cykkel i kbh. og min lille røde bil har altså kun 7
airbags og er bygget af en franskmand. Røgalarm, gasalarm, tyverialarm,
videoovervågning, panserede døre, skudsikre væste mm. har jeg stadig
ikke brugt en øre på. Måske er jeg bare hældig, det ved jeg ikke. Men
har ikke tænkt mig at bruge fem flade øre på det så længe der ikke er
nogle myndighedder der rent faktisk går ind og siger det er mere eller
mindre påkrævet.

Jeg håber alle kan læse imellem linierne at det "kun" er min måde at
gøre tingene på, min alder, min bil, mine erfaringer osv. Kan andre lære
eller bruge noget af det så vil det kun glæde mig. ->Om<- man kan bruge
det til noget er igen helt op til den der sidder med rettet og en
fornuftig bevisthed

--
->Yours Faithfully<-
//Beach