Pop ups af ny type :(
Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-05-04 20:36

Jeg kører med 12ghost pop up stopper, IE6, win XP pro - og i den senere tid
er der begyndt at dukke flere og flere nye typer POP ups op, i takt med at
flere og flere bruger pop up stoppere, så søger firmaer nye veje for at
folk skal se deres reklame.

Den nye type jeg snakker om er f.eks den der sukker op hos www.edbpriser.dk
og er ikke en, der bliver fjernet af min nuværende pop up stopper.

Det er nærmest en POP up, der er en integreret del af selve vinduet, så den
popper som sådan ikke op i et nyt vindue, men lægger sig inde i det aktive
vindue - derfor bliver den ikke standset.

Ved ikke om den er der nu - men det er typisk en Dell reklame der dukker op
og lægger sig oveni i det hele i midten af skærmen:

www.edbpriser.dk
(NB den er ikke aktiv lige nu........men den lægger sig lige oveni i det
område, der er det interessante..........logisk nok)

Hvad gør i mod dette udover at acceptere det :) ?

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Calle.

Dato : 31-05-04 20:57

Dr.Ralph wrote:
> [...]
> det område, der er det interessante..........logisk nok)
>
> Hvad gør i mod dette udover at acceptere det :) ?

Mon ikke det er fordi del har puttet reklamepenge i edbpriser.dk

--
Calle.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-05-04 21:28

> Mon ikke det er fordi del har puttet reklamepenge i edbpriser.dk

Wow du regner den sørme ud, hva' :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Keld Thomassen

Dato : 31-05-04 21:07

Dr.Ralph wrote:
> [...]
> område, der er det interessante..........logisk nok)
>
> Hvad gør i mod dette udover at acceptere det :) ?

Bruger en anden browser: jeg bruger Mozilla's Firefox. Særdeles effektiv.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-05-04 21:28

> Bruger en anden browser: jeg bruger Mozilla's Firefox. Særdeles effektiv.

Jamen, kan Mozilla "dræbe" sådanne pop ups - tror så også den vil fjerne
alt andet java script på siden, og det kan IE6 gøre ligeså godt ?

Har du et link til en anmeldelse af Mozilla - hører mere og mere om
Mozilla, og det er mest af det gode ?

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-05-04 23:48

Dr.Ralph wrote:

> Jamen, kan Mozilla "dræbe" sådanne pop ups - tror så også den vil fjerne
> alt andet java script på siden, og det kan IE6 gøre ligeså godt ?

Jeg mindes ikke nogensinde at have set den slags popopper i Mozilla -
heller ikke på edbpriser.dk, og JavaScript virker fint til andre ting.
En af fordelene ved Mozilla er, at man kan slå visse funktioner i
JavaScript fra, mens det i IE er et sprøgsmål om alt eller intet.

> Har du et link til en anmeldelse af Mozilla - hører mere og mere om
> Mozilla, og det er mest af det gode ?

Installer den og prøv selv, den kan sagtens eksistere ved siden af IE.
Du kan evt. prøve Firefox, der kan hentes samme sted: http://mozilla.org

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kristian Thy

Dato : 31-05-04 21:07

Dr.Ralph uttered:
> Hvad gør i mod dette udover at acceptere det :) ?

Holder mig væk fra sådanne sider.

\\kristian
--
"The brain is a wonderful organ. It starts working the moment you get
up in the morning and does not stop until you get into the office."

Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-05-04 21:26

> Holder mig væk fra sådanne sider.

Dejligt anvendeligt svar :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kristian Thy

Dato : 31-05-04 21:33

Dr.Ralph uttered:

> Dejligt anvendeligt svar :)

Du spurgte selv hvad jeg gjorde ;)

\\kristian

Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-06-04 00:51

> Du spurgte selv hvad jeg gjorde ;)

Ja, og som man spørger i øst, så får man svar i vest, ikke sandt

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 31-05-04 21:12

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote:

> Det er nærmest en POP up, der er en integreret del af selve
> vinduet, så den popper som sådan ikke op i et nyt vindue, men
> lægger sig inde i det aktive vindue - derfor bliver den ikke
> standset.

Ja, der er formenligt tale om en omgang Javascript og CSS til at
placere et blok-element oveni sidens øvrige indhold. Det vil netop
ikke stoppes af popup-blokkere, da de jo blot hindrer uautoriseret
åbning af nye browservinduer.

[snip]

> Hvad gør i mod dette udover at acceptere det :) ?

Jeg plejer at slå Javascript og plugins fra i min browser (Firefox
med PrefButtons-extension), når jeg besøger "tungere" sider (men det
er nu mest af hensyn til min ikke helt nye computer), derved undgår
jeg al den slags. Skulle en side eller komponenter af den kræve
enten Javascript eller plugins, kan jeg snildt slå det til igen.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.thorsenholm.dk

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.thorsenholm.dk/fona/

Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-05-04 21:25

> [...]
> placere et blok-element oveni sidens øvrige indhold. Det vil netop
> ikke stoppes af popup-blokkere, da de jo blot hindrer uautoriseret

Nemlig :)

> [...]
> jeg al den slags. Skulle en side eller komponenter af den kræve
> enten Javascript eller plugins, kan jeg snildt slå det til igen.

Desværre kræver dette så, at man er opmærksom på andre nye sites, hvor
javasriptet er til gavn for besøgeren - f.eks er javascript tit menuer og
lignende essentielle ting for at kunne navigere videre på sitet.

Jeg må vel leve med det, indtil en smart programmør finder en vej udenom
det :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-05-04 21:37

Dr.Ralph skrev:

> Jeg må vel leve med det, indtil en smart programmør finder en
> vej udenom det :)

Prøv at kigge på AdBlock-udvidelsen til Mozilla eller Firefox. Den
gør det muligt at blokere alle former for grafiske reklamer på en
side - alt fra gif/jpg-billeder, flash-animationer, javascripts og
iframes.

Man kan bruge jokertegn når man blokerer - og fx blokere alt
indhold fra en given reklameserver eller vælge at blokere alle
adresser der fx indeholder "/ads/".

Udvidelsen kan hentes herfra: <http://adblock.mozdev.org/>.

Et enkelt lille men - min netbank, der ellers fungerer o.k. med
Mozilla/Firefox, virker ikke når AdBlock er lagt ind. Jeg har fået
en længere forklaring på hvorfor, og der er desværre næppe udsigt
til at det bliver ændret foreløbig (fejlen kan kun rettes i
Mozillakoden).
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 01-06-04 00:01

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
> gør det muligt at blokere alle former for grafiske reklamer på en
> side - alt fra gif/jpg-billeder, flash-animationer, javascripts og

Hvorfor har jeg ikke opdaget den udvidelse noget før? Den fungerer jo
simpelthen fremragende!

Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-06-04 00:56

> [...]
> gør det muligt at blokere alle former for grafiske reklamer på en
> side - alt fra gif/jpg-billeder, flash-animationer, javascripts og

Tak, vil prøve denne adblocker og Mozilla.
Er det let at overføre ens bogmærker fra IE6 til Mozilla ?
Jeg har vel små 5.000 bogmærker, jeg gerne vil have med over.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-06-04 02:45

> Tak, vil prøve denne adblocker og Mozilla.
> Er det let at overføre ens bogmærker fra IE6 til Mozilla ?
> Jeg har vel små 5.000 bogmærker, jeg gerne vil have med over.

Hold da helt kæft - Firefox er fadnme en god browser....wow :)

Førts hentede jeg Mozilla, og den så lidt gammeldags ud og lignede Netscape
meget (af god grund, da det ER Netscape, den er bygget på).

men Firefox er en klar videreudvikling i den gode retning - wow.....det der
[TAB] åbning af nye vinduer er skide hamrende brugbart og noget jeg har
savnet længe - jeg kører ofte med 20-30 vinduer åbne samtidig - og flere af
dem er åbnet med [SHIFT] i IE6 - nu åbner jeg dem med [TAB] i Firefox og
kan overkue dem og zappe over til dem i ro og mag......perfekt.

Tror sgu' jeg skifter over til Firefox - hvornår mon den kommer i den
endelige IKKE-beta version og hvad kan de mond gøre bedre ?

Syntes cursoren står lidt groft, når man skriver indlæg på net fora - den
er vel tyk - kan den ikke gøres mindre ?

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Martin Andersen

Dato : 01-06-04 06:43

Dr.Ralph wrote:
> [...]
Det skal ikke være noget problem at importere bookmarks.

> Tror sgu' jeg skifter over til Firefox - hvornår mon den kommer i den
> endelige IKKE-beta version og hvad kan de mond gøre bedre ?

Firefox har været en stabil og god browser temmelig længe, selv om
versionsnummeret sier noget andet. Version 0.9 skal komme op
et par uger, og den "endelige" version 1.0 om et par måneder.

Dog vil en browser aldrig være færdigudviklet, der er altid noget
der kan gøres bedre.

Martin.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-06-04 09:39

Dr.Ralph skrev:

> Førts hentede jeg Mozilla, og den så lidt gammeldags ud og
> lignede Netscape meget (af god grund, da det ER Netscape, den
> er bygget på).

2 kommentarer hertil.

A) Mozilla udsendes som standard med to temaer ("skins") - Classic
og Modern. Classic er grafisk tæt på Netscape 4-serien, mens Modern
svarer ca. til Netscape 6 og nyere. Desværre er Classic-temaet
valgt som standard. Personligt synes jeg det er en stor fejl,
eftersom browseren kommer til at ligne en forhistorisk dinosaur i
stedet for en moderne browser. Men det er ganske let at ændre (View
=> Apply Theme).

B) Det er korrekt at Netscape og Mozilla er nært beslægtede, men
det er Netscape 6+ der bygger på Mozilla-kode, ikke omvendt.
Netscape 4.x og tidligere versioner har ikke meget andet end navnet
til fælles med Mozilla (og dermed også Netscape 6/7).

> [...]
> [SHIFT] i IE6 - nu åbner jeg dem med [TAB] i Firefox og kan
> overkue dem og zappe over til dem i ro og mag......perfekt.

Har du prøvet type ahead find? Det er en anden ting der giver IE
m.fl. baghjul. Skriv en del af et link, så finder browseren det og
du kan følge det blot ved at trykke enter.

> Tror sgu' jeg skifter over til Firefox - hvornår mon den
> kommer i den endelige IKKE-beta version og hvad kan de mond
> gøre bedre ?

FireFox 0.8 er ikke en betaversion (omend versionsnummeret godt kan
antyde en ufærdig version). Der er stadig mange ting der kan
forbedres, men browseren er stabil og hurtig - så hvis du er
tilfreds med de muligheder den giver, er det bare at gå i gang.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : @-@jonasj.-.dk

Dato : 01-06-04 14:39

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> FireFox 0.8 er ikke en betaversion (omend versionsnummeret godt kan
> antyde en ufærdig version).

Firefox 0.8 er, trods dens brugbarhed, en betaversion.

Efter planen kommer Firefox 1.0 til september. (Og 0.9 sandsynligvis
inden for et par uger).

/Jonas

Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-06-04 18:53

> Har du prøvet type ahead find? Det er en anden ting der giver IE
> m.fl. baghjul. Skriv en del af et link, så finder browseren det og
> du kan følge det blot ved at trykke enter.

Jeg bruger typa ahead meget nu :)

> [...]
> forbedres, men browseren er stabil og hurtig - så hvis du er
> tilfreds med de muligheder den giver, er det bare at gå i gang.

Har dog oplevet end el problemer med javascript, der åbenbart kun e rlavet
til IE eller er fejl kodet. Firefox læser kun koden, hvis den er korrekt -
den gætter ikke om IE - dette lyder måske godt i teorien, men i praksis
giver det en del bevær.

F.eks virker javascript menuen på www.dpreview.com KUN med IE - ikke med
Firefox :(

Dette er en foto site jeg anvender meget :(

Prøv at åbne siden i både IE og Firefox - f.eks menuen forum virker ikke i
Firefox, men kun i IE, hvor der er en automatisk drop down menu, der
kommer, når man holder musen over "forum" i venstre side af sitet.

Dette oplever jeg nu gentagne steder.
En stor irritation ved Firefox - og det hjælper ikke meget at sige, at det
er fejlkodet eller det fordi det er lavet til IE alene :(
Jeg bruger siderne hver dag.

Ved godt, man kan klikke på linket og få menu indholdet på ny side, men det
gør det hele lidt besværligt.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 01-06-04 20:22

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> writes:

> Prøv at åbne siden i både IE og Firefox - f.eks menuen forum virker ikke i
> Firefox, men kun i IE, hvor der er en automatisk drop down menu, der
> kommer, når man holder musen over "forum" i venstre side af sitet.

Jeg har ikke lige set på siden, men der er 3 faktorer der spiller ind.

1. Der kan være brugt JScript, som er MS egen opfindelse som ikke er
kompatibelt med noget.

2. IE er lidt "bedre" til at forstå fejl-kode

3. Fejl i Firefox

Efter min mening er det kun det første punkt der er rigtig slemt, og
den eneste løsning er, at bade de webmasters der bruger sådan noget
gris i tjære og fjer.

Christoffer

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 01-06-04 20:34

> [...]

> den er korrekt - den gætter ikke om IE - dette lyder måske godt i
> teorien, men i praksis giver det en del bevær.

Det er rigtigt, at IE er noget mere "tilgivende" med hensyn til fejl
i koden - det er alle browsere til en vis grad. Dog er der også tale
om forskelle i de Document Object Models, de forskellige browsere
benytter/har benyttet. Det afføder så flere muligheder for
fejlbehæftet kode.

> F.eks virker javascript menuen på www.dpreview.com KUN med IE -
> ikke med Firefox :(

Jeg kan ikke finde hverken hovede eller hale i koden på det site, så
jeg bliver dig svar skyldig på, hvad der forårsager fraværet af
submenuerne.

> Dette er en foto site jeg anvender meget :(

Beklageligt. Prøv eventuelt at skrive en høfligt formuleret mail til
folkene bag websitet. Fortæl at du netop anvender deres site ofte,
men at du ikke får samme udbytte af det i andre browsere end IE.

> Dette oplever jeg nu gentagne steder.

Ofte skyldes det ren og skær dovenskab og forfejlet "marketing-
mentalitet" hos de respektive webmastere.

> En stor irritation ved Firefox - og det hjælper ikke meget at
> sige, at det er fejlkodet eller det fordi det er lavet til IE
> alene :( Jeg bruger siderne hver dag.

I så fald vil jeg anbefale dig at køre med både IE og Firefox: IE til
de sider, hvor det åbenbart er absolut nødvendigt, og så Firefox til
alt andet.

Det må jeg beklageligvis selv gøre enkelte steder; såsom min webbank
- hermed bryder jeg egentlig med mit princip med ikke at handle med
foretagender, der ikke respekterer mit browservalg. Men sådan er der
jo så meget

Besværligt?
   Måske.
Irriterende?
   Bestemt.
Nødvendigt?
   I enkelte tilfælde.
Grund til at droppe alternativerne?
   Bestemt ikke.

> Ved godt, man kan klikke på linket og få menu indholdet på ny
> side, men det gør det hele lidt besværligt.

Bestemt - det er dog en formildende omstændighed, at de trods alt har
inkluderet submenuerne på de enkelte sider. Det ses ikke så tit.

Igen: hvis du har mod på det, så kontakt så mange af de pågældende
sites som muligt: så ved de i det mindste, at det altså ikke er alle,
der bruger IE, eller har lyst til at sidde fast med den browser.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-06-04 14:28

Henrik K Hansen skrev:

[om FireFox]

> Jeg kan ikke bruge den hos Nordea og Dansk tipstjeneste.

Mærkeligt - Mozilla og Firefox virker fint med Nordea (Netbank) her
(dog skal man refreshe netbanksiden ved første load - formentlig på
grund af en gal contenttype-erklæring). Dansk Tipstjeneste har jeg
ingen erfaringer med.

NB: Som nævnt tidligere i tråden virker Nordeas Netbank - og vist
også andre former for javabaseret login - ikke hvis man benytter
udvidelsen AdBlock.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 01-06-04 18:06

On Tue, 01 Jun 2004 15:28:08 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen wrote in
dk.edb.internet.software.browser
<Xns94FB9D5C1A9FAjcdmfdk@gyrosmod.dtext.news.tele.dk>:

[...]

>Mærkeligt - Mozilla og Firefox virker fint med Nordea (Netbank) her
>(dog skal man refreshe netbanksiden ved første load - formentlig på
>grund af en gal contenttype-erklæring).

Det samme problem har jeg med Opera 7.5, mens det virkede uden denne
fejl i den tidligere version 7.23.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-06-04 22:08

Keld Thomassen skrev:

> Har ingen problemer med Nordea, blot skal den genindlæses for
> at komme ind. Det har da undret mig, men da jeg ikke selv
> skriver hjemmesider, ved jeg intet om hvorfor.

Det er webserveren der i første omgang sender siden med mime-typen
text/plain. Den mime-type bruges til almindelige tekstfiler, og en
browser bør ikke fortolke koder på sådan en side. Når
Mozilla/FireFox viser siden så man kan se html-koderne, er det
altså korrekt opførsel.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-06-04 10:18

Jacob Riis skrev:

> www.danskgolf.dk klarer sig ikke særligt godt på mozilla...

Nej det kan man vist roligt sige. Det er ligesom med Nordeas
netbank et problem med content-type - her sendes siden med mime-
typen text/xml, uagtet at siden er et gammelt HTML 3.2-dokument.

Tilsyneladende foregår der en form for browsersniffing på
serversiden - Opera (og formentlig også IE) modtager siden som
text/html.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-06-04 09:46

> Tilsyneladende foregår der en form for browsersniffing på
> serversiden - Opera (og formentlig også IE) modtager siden som
> text/html.

Men underligt, at IE så læser denne text/html korrekt, mens Firefox inet
kan gøre i nordea netbank.

Jeg har nu arbejdet med Firefox i et par dage, og opdaget, hvor mange
sider, der læses forkert ind i min firefox, mens IE gætter dem alle korrekt
(i hvert fald ser de pæne ud - har ikke hængende elller skrå menuer, der
ligger uden for kontext)

Så jeg må sige min umiddelbare begejstring for Firefox er afkølet en del.

De sider, jeg dagligt besøger er åbennbart ikke valideret korrekt eller
skrevet dårligt - men det er jeg sådan set ligeglad med - det afgørende er,
at IE i 99/100 tilfælde viser siden korrekt, men Firefox viser siden
forkert (dvs. afslører fejl i koden) i helt op til 10/100 sider - og det er
altså lidt i overkanten.
Tror jeg vil anvende firefox ind imellem af og til, mens IE ender nok op
med igen at være min foretrukne browser, når min begejstring for Firefox
har aftaget sig ved ugens udgang.

Det kan lidt sammenlignes med valget imellem 2 biler.
Den ene bil har nogle små ekstra lækre features som den anden mangler - til
gengæld formår den anen bil så at give en behageligere køretur, fordi dens
støddæmper system er bedre bygget end den første bil.

Den første bil er skabt til et vejnet med perfekte veje uden buler i
asfalten og der er derfor ikke satset meget på god affjedring. Den anden
derimod har ofret meget på affjedringen, fordi den ved, at vejnettet
absolut ikke er perfekt - den vil derfor kunne passere over buler og fejl i
asfalten uden at give passagererne gener, mens den første bil vil afsløre
vejens beskaffenhed meget præcist, hvilket vil give passageren en noget
mere ubehagelig medfart under køreturen.

Den første bil har som sagt så til gengæld nogle dejlige fordele, som er
sparet væk i den anden bil - såsom kopholdere, tonede ruder og air
condition.

Men al den luksus hjælper ikke passagererne, når de bliver rystet rundt
under køreture i bilen pga det dårlige vejnet.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 04-06-04 11:34

> Men underligt, at IE så læser denne text/html korrekt, mens Firefox inet
> kan gøre i nordea netbank.

Du kan bare trykke reload, så læser den siden ind.

> [...]
> ligger uden for kontext)
>
> Så jeg må sige min umiddelbare begejstring for Firefox er afkølet en del.

Så er der ingen grund til at bruge den.

Jeg bruger den både på Windows og Linux fordi jeg har været vandt til
den fra Linux, og slet ikke kan undvære alle dens lækkerier.

Og så lige en detalje: Det er Firefox der viser siderne "rigtigt". IE
viser sider med fejl som den tror de skal se ud. Derfor vil en side
der kun er blevet testet i IE ofte se forkert ud i andre browsere.

Christoffer

Fra : Dr.Ralph

Dato : 05-06-04 08:29

> Du kan bare trykke reload, så læser den siden ind.

Ja, men selv om jeg har slået adblock fra, så kommer den grå javaboks frem,
og så sker der ikke mere - selv om jeg venter i minutter.
Og jeg har hentet alverdens java ting - dem alle sammen, som er anbefalet
herinde og java virker på alle andre sider end nordea's.

På IE kommer den igennem øjeblikeligt til min netbank.

> Så er der ingen grund til at bruge den.

Netop.

> Jeg bruger den både på Windows og Linux fordi jeg har været vandt til
> den fra Linux, og slet ikke kan undvære alle dens lækkerier.

Jamen de lækkerier er også fine nok - men ikke for mig, da lækkerierne
klart overskygges af de kendsgerning, at åbenbart alt for mange af de
sider, jeg dagligt besøger er dårligt programmerede, så de ser herrens ud i
Firefox, men normale ud i IE.

Som sagt kan det som mig, der er bruger, være ret lige meget om grunden til
dette er, at Firefox læser koden op som den er, mens IE gætter sig frem,
hvis der er fejl - når tilfældet er, at IE åbentbart gætter korekt i 99/100
tilfælde på de sider jeg besøger.

Så er det jo kun nørder, der kan se det hensigtsmæssige i Firefox overlegne
måde at afsløre fejl på websites med. Alm. brugere vil foretrække en
browser, der nok ser fejlene på siden, emn gætter sig frem til det korrekte
resultat, som IE jo gør.

> Og så lige en detalje: Det er Firefox der viser siderne "rigtigt". IE
> viser sider med fejl som den tror de skal se ud. Derfor vil en side
> der kun er blevet testet i IE ofte se forkert ud i andre browsere.

Dette er ikke en detalje, men en vigtig kendsgerning, og efter min mening
Firefox's helt store achilleshæl - og den eneste grund til at jeg dropper
Firefox.

Hvis du læser mit indlæg, så vil du opdage, at netop dens kendsgerning er
jeg meget klar over, illustreret bedst i mit ekempel med de 2 biler.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 05-06-04 09:55

Dr.Ralph wrote:

> [...]
> gætter sig frem, hvis der er fejl - når tilfældet er, at IE åbentbart
> gætter korekt i 99/100 tilfælde på de sider jeg besøger.

Eksistensen af fx FireFox og andre browsere end IE er helt afgørende for
dig som bruger af IE - uanset om det er din eneste browser eller ej. Uden
andre browsere end IE ville udviklingen af den blive mindre (fx er IE 6 i
XP SP2 den første rigtigt store forbedring af IE siden 6.0 kom frem), og du
ville ende med et dårligere produkt. Konkurrencen fra andre browsere
_giver_ bedre produkter end et monopol ville lave alene - jeg kan i hvert
fald ikke komme på et eneste eksempel, hvor det modsatte er tilfældet :)

Du kan jo naturligvis mene, at det ikke er dit ansvar som enkeltperson [1],
men så længe andelen af internetbrugere med IE som primære browser er i
retning af 90%, så er der ikke meget incitament for at 1) Microsoft laver
sin browser meget bedre og 2) webudviklerne indser, at det er nødvendigt at
lave hjemmesiderne, så de (i det mindste) ser pæne ud i andre browsere end
IE.

[1] Hvilket jeg er dybt uenig i.

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Programmer's code comment:
//It probably makes more sense when you're stoned.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 05-06-04 12:30

> [...]
> fald ikke komme på et eneste eksempel, hvor det modsatte er tilfældet :)

Jamen jeg er helt enig - og derfor beholder jeg også Firefox, men vil så
blot bruge den på sider, hvor dens fordele træder frem - og ikke den
ulemper.

Af samme grund er jeg meget glad for at AMD laver processorer, så Intel
ikke falder i søvn.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 05-06-04 12:54

Dr.Ralph wrote:

> Jamen jeg er helt enig - og derfor beholder jeg også Firefox, men vil
> så blot bruge den på sider, hvor dens fordele træder frem - og ikke
> den ulemper.

OK - jeg har så valgt den modsatte fremgangsmåde, dvs jeg bruger FireFox
som standard og kun IE på de sider, hvor det er nødvendigt - pt. kun min
bank. Hvis sider ser "grimme" ud i FireFox, så er det stort set udelukkende
dårligt programmørarbejde, så jeg finder hurtigt et andet sted at bruge min
tid. Der skal være _meget_ gode grunde og sitet skal være _meget_ relevant
for mig, før jeg skifter til IE for at kunne bruge det pågældende site.

> Af samme grund er jeg meget glad for at AMD laver processorer, så
> Intel ikke falder i søvn.

Netop - og Microsoft og dårlige programmører falder i søvn, hvis vi ikke
stiller krav til dem ved at bruge en anden browser. Det typiske
standardsvar man får, hvis man brokker sig over en side, er at "andelen af
brugere af andre browsere end IE på vores site er så lille, så vi vil ikke
bruge penge på at lave det om" ... hvilket jo er et klassisk "catch-22"-
argument [1], da andelen af fx FireFox-brugere er så lavt, da siderne er
møggrimme i alt andet end IE.

[1] Findes der et dansk ord for dette?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-06-04 13:12

Dr.Ralph wrote:

> Jamen jeg er helt enig - og derfor beholder jeg også Firefox, men vil så
> blot bruge den på sider, hvor dens fordele træder frem - og ikke den
> ulemper.

Der findes forøvrigt en udvidelse, der gør det nemt at skifte til samme
side i IE, hvis den ikke virker i Firefox:
http://texturizer.net/firefox/extensions/#ieview
Du får et nyt menupunkt på højrekliksmenuen, der hedder: "View page in
Internet Explorer". Klik, og siden åbnes i IE.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-06-04 09:47

> [...]
> Du får et nyt menupunkt på højrekliksmenuen, der hedder: "View page in
> Internet Explorer". Klik, og siden åbnes i IE.

Kanon smart - tak for linket :)

Syntes iøvrigt det er lækkert med alle disse små extra programmer/features
til Firefox - nu har jeg hentet en del af dem - håber så at de er
programmeret ordentligt, så de ikke gør Firefox ustabil

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-06-04 09:57

Dr.Ralph wrote:

> [...]
> programmer/features til Firefox - nu har jeg hentet en del af dem -
> håber så at de er programmeret ordentligt, så de ikke gør Firefox

Den eneste plugin jeg har oplevet, der gjorde FireFox ustabil var
Multizilla, hvor jeg var nødt til at afinstallere hele programmet før det
virkede igen.

I øvrigt er det totalt godnat, at der stort set ikke findes signerede
plugins til Mozilla/FireFox. Ud fra en sikkerhedsmæssig betragtning er det
dybt kritisabelt, at man vænner folk til at acceptere installation af
plugins, der ikke er signerede [1]. Dette er trods alt noget af det, der
efterhånden blevet standard i IE. Uanset at det er OpenSource, så er det
farligt, at man får folk til at installere plugins, der med rødt er
markeret "Plugin is not signed".

[1] Selv Java-plugin til Mozilla er ikke signeret.

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 05-06-04 13:39

> Dette er ikke en detalje, men en vigtig kendsgerning, og efter min mening
> Firefox's helt store achilleshæl - og den eneste grund til at jeg dropper
> Firefox.

Ja, sådan kan man så vælge at se på det. Problemet er ikke at firefox
er nævneværdig dårlig til at vise vellavede sider. Derfor er det
heller ikke i Firefox fejlen skal rettes såfremt man ønsker at bruge
et bedre produkt end IE i fremtiden.

Jeg ville ønske at der var flere der i stedet for at droppe en af de
kvalitetsbrowsere der findes, klagede til de dårlige webudviklere, så
vi kunne få noget ordentlig kode.

Jeg har selv gjort krak.dk opmærksom på et problem med Mozilla en gang
hvor jeg fik meget positiv respons. Men til gengæld har jeg også
oplevet det modsatte hos bornholmstrafikken.dk, der har en fejl i
deres javascript der gør at man skal bruge en javascript-debugger for
at bestille biletter online på ders side, i Mozilla og Firefox.

Så alt i alt er jeg udmærket klar over at det er et problem, men hvis
jeg/vi/man ikke gør noget, så er der heler ikke noget der bliver
bedre.

> Hvis du læser mit indlæg, så vil du opdage, at netop dens kendsgerning er
> jeg meget klar over, illustreret bedst i mit ekempel med de 2 biler.

Jeg har generelt ikke så meget til overs for den slags analogier, og
må indrømme at jeg stod af ret tidligt :)

Christoffer Olsen

A hacker does for love what others would not do for money.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-06-04 09:56

> Jeg ville ønske at der var flere der i stedet for at droppe en af de
> kvalitetsbrowsere der findes, klagede til de dårlige webudviklere, så
> vi kunne få noget ordentlig kode.

Det gør jeg også, men nogle webskrivere er ligeglade, andre ignorerer det -
måske fordi koden ER skrevet, og de ikke får ekstra penge for at omskrive
den.

Og indtil koden er ændret, så er jeg tvunget til at anvende IE på de
websites, der skaber problemer i Firefox.

Og råd mig venligst ikke til at undgå de sider, der er lavet i dårlig kode
:(

> Jeg har generelt ikke så meget til overs for den slags analogier, og
> må indrømme at jeg stod af ret tidligt :)

Med det uheldige resultat, at du belærer mig om noget, jeg allerede godt
vidste :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-06-04 12:16

Dr.Ralph skrev:

> Men underligt, at IE så læser denne text/html korrekt, mens
> Firefox inet kan gøre i nordea netbank.

Nej - ikke spor underligt. Når FireFox ikke modtager den samme
information om content-type som IE gør, så er det ikke overraskende
er der er forskel på visningen. Et værre eksempel på bøvl på grund
af content-type er siden her <http://www.danskgolf.dk/>. Den kan
slet ikke vises i Mozilla/Firefox fordi webserveren sender
startsiden som text/xml - og html-koden på ingen måde kan valideres
som xml.

I modsætning til html, tillader xml-parsere overhovedet ikke fejl i
koden - så når en xml-fil indeholder fejl, bliver der kun vist en
fejlmeddelelse. Det gælder også IE m.fl. - prøv fx at se hvordan
følgende, fejlbehæftede, xml-fil vises:
<http://www.w3schools.com/xml/note_error.xml>

På <http://www.danskgolf.dk/> kan man nemt få vist kildekoden til
forsiden (vis kilde), men man kan ikke få en browser til at
fortolke indholdet som html, hvis content-typen angives som
text/xml.

> De sider, jeg dagligt besøger er åbennbart ikke valideret
> korrekt eller skrevet dårligt

Det er desværre ofte tilfældet.

> - men det er jeg sådan set ligeglad med

Det er fuldt forståeligt - fra et brugersynspunkt kan det være
ligegyldigt hvorfor en side ikke virker - det afgørende er om den
virker eller ej.

> - det afgørende er, at IE i 99/100 tilfælde viser siden
> korrekt, men Firefox viser siden forkert (dvs. afslører fejl i
> koden) i helt op til 10/100 sider - og det er altså lidt i
> overkanten.

10 ud af 100 virker voldsomt - men hvis det er tilfældet forstår
jeg godt at du ikke er voldsomt begejstret for Firefox. Desværre
har det en selvforstærkende effekt. Hvis webbrugere bare accepterer
at de er nødt til at bruge IE, er det svært at overbevise
webdesignerne om at deres sider også skal virke i andre browsere.

Der er ingen tvivl om at hvis en ikke-IE-browser skal have nogen
som helst chance for at nå et større publikum, så skal den kunne
vise langt de fleste sider lige så godt som IE - uanset om det er
fejlbehæftede sider.

Jeg ved ikke om der er større undersøgelser af hvordan Firefox
eller Opera for den sags skyld klarer den test - men mit eget
indtryk er at det er noget mindre end 10 % af alle sider der volder
problemer. Men det vil givetvis også variere i forhold til hvilken
slags sider der er tale om. Sider der gør intensiv brug af
javascript vil nok oftere give problemer end andre sider.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 05-06-04 08:39

> Det er desværre ofte tilfældet.

> Det er fuldt forståeligt - fra et brugersynspunkt kan det være
> ligegyldigt hvorfor en side ikke virker - det afgørende er om den
> virker eller ej.

Du har forstået det helt, som jeg - for den almindelige bruger vil IE, som
tingene er nu, være den mest brugervenlige browser - i hvert fald vil den
vise langt flere websites korrekt end Firefox vil, pga dens indbyggede
"gætte system" der fortolkr fejlkode.

> [...]
> at de er nødt til at bruge IE, er det svært at overbevise
> webdesignerne om at deres sider også skal virke i andre browsere.

Jeg har lavet en opgørelse over de websites jeg dagligt besøger, og jeg
talte 10 klare fejl ud af 100 i Firefox - mens IE slet ikke lavede nogen
umiddelbar synlig fejl overhovedet på de 100 websites.

> [...]
> som helst chance for at nå et større publikum, så skal den kunne
> vise langt de fleste sider lige så godt som IE - uanset om det er

Det er nok rigtigt - pionererne skal altid gøre det hårde arbejde - og jeg
dropper da heller ikke firefox, men vil bruge den som backup browser til
IE- ikke omvendt.

Det kan jo ikke nytte at anvende Firefox, som browser, hvis den er med til
at ødelægge min overordnede fornøjelse ved at bruge internettet.

Og der er alt for mange grove fejl rundt omkring, som Firefox afslører -
men som IE ikke afslører - se mit eksempel i mit tidligere indlæg, hvor jeg
sammenligner de browsere med 2 biler på en bumpet vej - den ene med en
veludviklet støddæmper (IE) den anden med en meget lidt veludviklet
støddæmper (Firefox).

> [...]
> slags sider der er tale om. Sider der gør intensiv brug af
> javascript vil nok oftere give problemer end andre sider.

De sider jeg besøger gør ofte meget brug af java og java script.
Det er fotosider, nyhedssider, debatfora (skrevet af amatører - derfor
mange fejl) etc.

Oplever stadig visse sider, hvor visse typer bogstaver fremstår som ruder
tegn, selv om jeg har sat sprog til western 8859.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-06-04 11:20

Dr.Ralph skrev:

> Ja, men selv om jeg har slået adblock fra, så kommer den grå
> javaboks frem, og så sker der ikke mere

Det er ikke nok at slå adblock fra - det skal fjernes helt hvis
netbanksiden skal virke i browseren.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 05-06-04 12:29

> Det er ikke nok at slå adblock fra - det skal fjernes helt hvis
> netbanksiden skal virke i browseren.

Jamen Adblock er NETOP èn af de store grunde til at jeg overhovedet vil
bruge Firefox, så jeg må indse, at Nordea netbank ikke er brugbart for mig
med Firefox, men KUN med IE.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : John

Dato : 05-06-04 13:18

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

>Nordea netbank ikke er brugbart for mig
> med Firefox, men KUN med IE.
>
> --
> Kind Regards/Venlig hilsen
> Dr. Ralph

Hej Dr Ralph!

Tag et kig på denne browser. Den blokerer fint for pop-up, pop-under m.m, og
du kan uden problemer benytte Nordea bank m.fl. Den kan ved første øjekast
forekomme overvældende med sine mange options. Brug derfor lidt tid på
opsætningen, så er den så nem at anvende som IE6, men med alle de ting vi
savner hos IE6, and then some.

http://www.snapfiles.com/get/myiebrowser.html

God fornøjelse! John

---

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 05-06-04 13:46

> [...]

> bruge Firefox, så jeg må indse, at Nordea netbank ikke er brugbart for mig

Hvad er problmet egentlig med adblock og nordea?

Jeg bruger begge dele samtigt uden problemer.

Nogen der ved om der er lavet en speciel patch til Debian-versionen af
Firefox der gør at det virker her?

--
Mvh Christoffer

It's entirely untested, but it looks good and compiles. Ship it!
- Linus Torvalds

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-06-04 23:30

Kim Ludvigsen skrev:

> Der findes forøvrigt en udvidelse, der gør det nemt at skifte
> til samme side i IE, hvis den ikke virker i Firefox:

Man kan også benytte Henrik Gemals udvidelse Launchy - der giver
mulighed for at åbne links, rammer, rammesæt og den aktuelle side i
mange andre programmer. En del programmer finder udvidelsen selv,
og mangler der nogen, kan man selv tilføje dem i en xml-fil.

<http://gemal.dk/mozilla/launchy.html>

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-06-04 09:48

> [...]
> mange andre programmer. En del programmer finder udvidelsen selv,
> og mangler der nogen, kan man selv tilføje dem i en xml-fil.

Har nu prøvet at hente Launchy i 3 dage uden held - serveren er nede
konstant, når jeg prøver :(

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-06-04 23:43

Christoffer Olsen skrev:

> Hvad er problmet egentlig med adblock og nordea?

Adblock bruger noget content policy til at afgøre om indhold skal
blokeres eller hentes. Adblock reagerer ikke selv på java-applets,
men content policy-systemet gør, og den forsinkelse det er skyld i,
kan java-fortolkeren ikke håndtere.

> Nogen der ved om der er lavet en speciel patch til
> Debian-versionen af Firefox der gør at det virker her?

Nej, men problemet opstår så vidt jeg kan se kun på Windows.

Du kan se en lang tråd om det her:
<http://aasted.org/adblock/viewtopic.php?t=25>

Der er i øvrigt også et par indlæg der påstår at det virker fint
med Java 1.5B - jeg har endnu ikke prøvet den kombination.

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 06-06-04 09:20

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Nej, men problemet opstår så vidt jeg kan se kun på Windows.

Ahh ok, der var jeg heldig :)

> Du kan se en lang tråd om det her:
> <http://aasted.org/adblock/viewtopic.php?t=25>

Tak

> Der er i øvrigt også et par indlæg der påstår at det virker fint
> med Java 1.5B - jeg har endnu ikke prøvet den kombination.

Ok, det i hvert fald kører det godt under linux og suns j2sdk1.4 her.

Om det så er moralsk korrekt at blokere for reklamer, er en helt anden
snak. Men det er vel så længe man kun blokerer dem der er for
påtrængende :)

--
It's "Unix" if it has the "x" sound in its name - the Xbox must be Unix then.

- from a discussion on slashdot.org

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-06-04 10:07

Dr.Ralph skrev:

> Har nu prøvet at hente Launchy i 3 dage uden held - serveren
> er nede konstant, når jeg prøver :(

Det lyder meget underligt. Jeg har lige været derinde, og jeg har
også set andre sider på gemal.dk de sidste par dage uden nogen
problemer.

Jeg kan sende xpi-filerne til dig hvis du stadig ikke kan tilgå
sitet.

Fra : John

Dato : 31-05-04 21:27

> [...]

> folk skal se deres reklame.

> Hvad gør i mod dette udover at acceptere det :) ?

Hi Dr. Ralph!

Her i huset klarer vi problemet med browseren MyIE2, som kan hentes gratis
her:

http://majorgeeks.com/download.php?det=1167

Mvh John

---

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 01-06-04 13:42

Jens Gyldenkærne Clausen, du skrev:

Jeg kan ikke bruge den hos Nordea og Dansk tipstjeneste.

--
Henrik
049cd86497749ea45b9c943b06499555

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 01-06-04 14:07

Henrik K Hansen <henrik-k-hansen@despammed.com> wrote:

> Jeg kan ikke bruge den hos Nordea og Dansk tipstjeneste.

Hvilket efter al sandsynlighed skyldes, at pågældende websites kun er
udviklet med hensyn til Internet Explorer. Jeg får f.eks. en hel del
Javascript-fejl på Dansk Tipstjenestes sider. Det kan man ikke klandre
Firefox for.

Fra : Anders Lund

Dato : 01-06-04 16:00

Henrik K Hansen wrote:

> Jeg kan ikke bruge den hos Nordea og Dansk tipstjeneste.

Hvis den på Nordeas side skriver at du skal have et plugin (Java)
installeret og du allerede har installeret Java, så prøv at installere
det via http://texturizer.net/firefox/extensions/#java som fik det
installeret "korrekt" for mig.

--
Anders Lund - spam2004@andersonline.dk

Fra : Jacob Riis

Dato : 01-06-04 17:56

Henrik K Hansen wrote:

> Jeg kan ikke bruge den hos Nordea og Dansk tipstjeneste.

Jeg selv været med i at få oprettet en dansk Tech Evangelism i Mozillas
bugzilla (database til bugs). Tech Evangelism er en afdeling i bugzilla
omkring hjemmesider der ikke fungerer under mozilla.

Og her kan jeg huske at der var en problem hos tips.dk I kan se hele
listen over danske sider hvor der er problemer her:
http://tinyurl.com/2okpc Prøv fx at tage et kig på den første på listen.
www.danskgolf.dk klarer sig ikke særligt godt på mozilla...

--
Jacob
Se min blog med tips til Mozilla Firefox
http://www.livejournal.com/users/jacob666

Fra : Keld Thomassen

Dato : 01-06-04 21:19

Henrik K Hansen wrote:
> Jeg kan ikke bruge den hos Nordea og Dansk tipstjeneste.

Har ingen problemer med Nordea, blot skal den genindlæses for at komme
ind. Det har da undret mig, men da jeg ikke selv skriver hjemmesider,
ved jeg intet om hvorfor. Resten af vejen i netbank virker alt første gang.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 01-06-04 18:19

> [...]

> Mærkeligt - Mozilla og Firefox virker fint med Nordea (Netbank) her
> (dog skal man refreshe netbanksiden ved første load - formentlig på

Tak, nu virker det også her.

> Dansk Tipstjeneste har jeg ingen erfaringer med.

Når man vil bekræfte et køb, så sker der bare ikke noget, ud over
det virker den godt nok på de sider.

--
Henrik
05f694eba84ef6d2e26320645d11846f