Træde flynder
Fra : ZiwcO

Dato : 31-05-04 17:13

Hejsa NG
Jeg havde engang en morfar som fortalte at det var sjovt og træde flynder,
men nu er han her ikke mere, til og gi' mig nogle gode råd. Så jeg ville
lige høre om der er nogen af jer der har prøvet dette??? Og kan jeg (og
vennerne) gøre det i "hesteskoen"???
MVH
Henrik

P.s Tak for hjælpen.

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 31-05-04 21:41

"ZiwcO" <Htb@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG (klip)

Dines Skafte Jespersen har beskrevet det i bogen "Himmel og hav og en ø"
(kan anbefales, han skriver en hel del om fiskeri og jagt - hvis man ellers
kan tåle at det meste af lystfiskeriet dengang var med net og krogliner).
Vældig "sød" bog.
Om sommeren gik de unge ud i to rækker der så trampede mod hinanden. Når en
skræmt skrubbe så kom svømmende løftede man den ene fod lidt og skrubben
ville så gemme sig under den. Så var det bare om at træde til.
Jespersen lader ane, at noget af det sjove ved det var at pigerne hylede når
de havde "bid". På den front er der ikke sket meget siden dengang - engang
før krigen Det har sikkert været skidesjov men jeg har desværre ikke
prøvet det.

MVH Niels

Fra : Per Arleth

Dato : 01-06-04 20:12

Jeg har prøvet det syd for Esbjerg ved Darum. Som københavnerdreng under
krigen med nogle husmandssønner. Vi fik en sæk med en snor om halsen. Vi
trampede "havegange"/render i det faldende vand, mens tidevandet endnu var
over knæhøjde.
Da vandet næsten var væk gik vi i renderne og følte os for med de bare
fødder.
Det blev til en del - mest små fladfisk. Men det var de bedste. Hårdt stegte
var de lige som flæskesvære. Sprøde og lækre og blev spist uden hoved, men
med ben og finner.
Det blev betragtet som lidt af en fest på en varm sommerdag.

PAR