newbie program findes ikke
Fra : Christian Epstein

Dato : 31-05-04 18:17

ok er lige startet på at lære c++ fordi jeg skal skrive en dc client til
linux... har arbejdet med et par andre programmerings sprog før, men det
er år og dag siden... først lidt baggrund om mit system det er en
toshiba s1800 (notebook) der kører Debian Linux (kernel 2.6.6 / 2.4.x)
prøver at lave et c++ program (du ved det sædvanlige Hello world!, men
enten skriver den ikke noget, eller også siger den: "bash: hello:
command not found"

//source test.cpp

#include <iostream.h>

int main ()
{
cout << "Hello World!";
return 0;
}

------- end

//compile command

g++ test.cpp -o test

------- end

//run command

test

------- end

der efter sker der bare det at den køre programet men det er ligesom om
den ikke skriver noget output (kommer heller ikke med fejlmeddelser,
hvis jeg prøver at compile til fx hello istedet siger den så den der
command not found fejl

Hvad er det lige jeg gør galt??? :S

/Christian

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 31-05-04 16:36

Christian Epstein <epstein_NOSPAM_@sol.dk> writes:

> //run command
>
> test

Du hvis biblioteket ikke er i din PATH, så skal du angive stien.

Det bibliotek du er i hedder .

Så du kan køre programmet ./test

It's a feature :)

Fra : Christian Epstein

Dato : 31-05-04 19:17

Christoffer Olsen wrote:

> Du hvis biblioteket ikke er i din PATH, så skal du angive stien.
>
> Det bibliotek du er i hedder .
>
> Så du kan køre programmet ./test
>
> It's a feature :)

D'oh hvis man bare husker at execute filen... :S hvor dum har man log at
være

/Christian

Fra : Michael

Dato : 10-06-04 17:20

Christian Epstein wrote:

> D'oh hvis man bare husker at execute filen... :S hvor dum har man log at
> være
>
> /Christian

Hehe, vi alle begår fejl!
Jeg har selv gjort noget lign.
Jeg er slem til at bruge reserverede navne!
Det kan godt være svært at se selv!
God fornøjelse med det!

--
Michael The Sane!

Fra : Byrial Jensen

Dato : 31-05-04 16:36

Christian Epstein wrote:
> //compile command
>
> g++ test.cpp -o test
>
> ------- end
>
> //run command
>
> test
>
> ------- end

Det du overser, er at det aktuelle katalog ikke er din programsøgesti
(PATH). Du udfører ikke dit program, men i stedet en indbygget kommando
i din shell med navnet test.

Udfør dit program med "./test".

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-04 16:41

"Christian Epstein" <epstein_NOSPAM_@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> prøver at lave et c++ program (du ved det sædvanlige Hello world!, men
> enten skriver den ikke noget, eller også siger den: "bash: hello:

prøv med printf("Hello World") eller std::cout << "Hello World"; i stedet
for

> ------- end
>
> //compile command
>
> g++ test.cpp -o test
>
> ------- end
>
> //run command
>
> test

husk at du skal skrive ./ foran dine execute kommandoer, altså ./test

Fra : Kent Friis

Dato : 31-05-04 17:24

Den Mon, 31 May 2004 17:17:23 +0000 skrev Christian Epstein:

> //run command
>
> test

Lad være med at bruge navnet test, det er der en indbygget kommando
i shell'en der hedder, og det giver bare mere forvirring.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-04 20:05

Hej Christian.

> [...]
> den ikke skriver noget output (kommer heller ikke med fejlmeddelser,
> hvis jeg prøver at compile til fx hello istedet siger den så den der

Måske er det fornuftigt ikke at bruge et programnavn der svarer til en built
in funktion i bash.

Kald programmet hello eller noget sådant, så skulle der ikke være noget
problem.
(sørg for at have path til current directory ellers skal du skrive ./hello
for at aktivere dit program).

Mvh Jesper

Fra : Michael

Dato : 08-06-04 18:59

Christian Epstein wrote:

> [...]
> den ikke skriver noget output (kommer heller ikke med fejlmeddelser,
> hvis jeg prøver at compile til fx hello istedet siger den så den der

Jeg synes lige jeg vil starte med slutningen.
Filen som du inkluderer iostream.h bruges ikke længere.

Dit program burde se ud som følger:

#include <iostream> /* Den nye header i STL */

using namespace std;

int main()
{
cout << "Hello world" << endl; /* Med linieskift så din bash ikke
overskriver teksten */
return 0;
}

Dette skal compiles med "g++ ./hello.cpp -o ./hellp" og eksekveres med
"./hello"

--
Michael The Sane!