IP-telefoni?
Fra : hp

Dato : 30-05-04 22:20

Jeg ved ikke ret meget om ip-telefoni, men har overvejet at skifte til eller
supplere med ip-telefoni, da vi har en del udlandstelefoni. (mindre firma)

Har i dag følgende...

- bredbånds internetforbindelse
- et fastnet telefonnummer hos tdc som skal bibeholdes (altså
telefonnummeret), pga. firmatlf.nummer
- "Elmeg" telefon med telefonsvarer, viderestilling og diverse andre
funktioner
- meget dyre udlandstakster gennem tdc...

ønsker følgende...
- billige takster til primært Sydafrika, Kenya, Tanzania og andre lande i
området
- god kvalitet, især på indland skal det være 100% i orden (kunder der
ringer)
- at bevare det nuværende telefonnummer udadtil
- telefonsvarer
- voicemail og mulighed for forskellige svar afhængig af tidspunkt, fx.
efter lukketid en anden besked m.v.
- evt. mulighed for udbygning med kø-system senere hen
- hvis optaget, da mulighed for at vente med ventemusik eller taste sig
videre og lægge en besked på telefonsvarer
- viderestilling til mobil
- viderestilling til et andet fastnetnummer, der evt. også skal ændres til
ip-telefoni
- mulighed for at tage nummeret med (eller et lokalnummer), fx. ved
udlandsrejse (på bærbar pc)

Er der nogle der kan hjælpe med gode råd modtages de med kyshånd.

Hvis man skifter til ip-telefon skifter man så helt væk fra analog eller kan
man kombinere for optimal kvalitet. Evt. kun ip-telefoni til udgående
udlandssamtaler?
Hvordan er kvaliteten? Afhænger det af ens bredbåndsforbindelse? Og er den
god nok til firmabrug?
Hvilken telefon skal man vælge, hvis ovenstående funktioner skal kunne lade
sig gøre? Er det nok med en telefon eller skal man have et decideret
omstillingsanlæg?
Kan det lade sig gøre uden det koster en herregård?
Mit budget for ombygning er max kr. 10.000,-
Har kigget på Musini, hvilket tiltaler mig meget. Lyder simpelt, billigt og
ligetil. Vil helst undgå tdc.

Fra : Pongo

Dato : 31-05-04 13:30

hp wrote:
> [...]
<SNIP>
> ønsker følgende...
> - billige takster til primært Sydafrika, Kenya, Tanzania og andre

Hvis IP-telefoni skal være rigtigt billigt (dvs næsten gratis) kræver
det at du kan benytte IP hele vejen. Uden at være sikker, er min
fornemmelse at udbredelsen af bredbåndsforbindelser i Kenya og Tanzania
endnu er ret begrænset. Hvis du ønsker at ringe til disse lande bliver
det sansynligvis kun delvist over IP. Der kan dog spares en del ved at
skifte teleoperatør på dine udlandsopkald alene, eller ved at tilmelde
dig flere steder, så du har nogle alternativer ved brug af
10xx-forvalgskoder.

> - god kvalitet, især på indland skal det være 100% i orden (kunder der
> ringer)
> - at bevare det nuværende telefonnummer udadtil

Siden dit firma er afhængig af din ville jeg nok anbefale at vente lidt
med at droppe din indgående telefonlinie fuldstændigt. IP-telefoni
fungerer udemærket, men kvaliteten kan svinge lidt afhængig af
belastningen på Internettet. Hvis der er megen trafik (f.eks pga. større
virus-angreb i nettet) kan lydkvaliteten blive forringet, ligesom der
altid vil påføres en smule forsinkelse der kan medføre ekko-problemer.

> [...]
> ændres til ip-telefoni
> - mulighed for at tage nummeret med (eller et lokalnummer), fx. ved

Måske kan man sætte et eller andet kreativt op, så du kan viderestiller
til et IP-nummer og derved få nogle af de muligheder du efterlyser mht.
telefonsvarer og flytning af nummeret.

> [...]
>
> Hvis man skifter til ip-telefon skifter man så helt væk fra analog
> eller kan man kombinere for optimal kvalitet. Evt. kun ip-telefoni

Du kan sagtens have et IP-telefonnummer til at ringe ud fra. Så skal du
blot have flere telefoner stående på dit skrivebord.

> Hvordan er kvaliteten? Afhænger det af ens bredbåndsforbindelse? Og
> er den god nok til firmabrug?

Kvaliteten på IP-telefoni afhænger i høj grad af det terminaludstyr du
anskaffer samt af hvor megen bredbåndskapacitet der er til rådighed på
Internettet. Flaskehalsen behøver ikke at være din egen
bredbåndsforbinedelse, selv om det oftest er tilfældet. Deler du
IP-forbindelse med andre eller benytter du den samtidig til f.eks
udveksling af filer eller multimedia-streaming, kan disse aktiviteter
tage båndbredde fra din telefon-forbindelse. Ganske vist kan man finde
løsninger på sådanne problemer, men så bliver din budgetramme nok
overskredet.

> Hvilken telefon skal man vælge, hvis ovenstående funktioner skal
> kunne lade sig gøre? Er det nok med en telefon eller skal man have et
> decideret omstillingsanlæg?

Du kan sikkert købe et traditionelt omstillingsanlæg der kan opfylde
dine ønsker på dit nuværende system, men det meste kan nok også løses
som gør-det-selv-tjenester via en IP-operatør.

> Kan det lade sig gøre uden det koster en herregård?
> Mit budget for ombygning er max kr. 10.000,-
> Har kigget på Musini, hvilket tiltaler mig meget. Lyder simpelt,
> billigt og ligetil. Vil helst undgå tdc.

Mit råd vil være at prøve IP-telefonien af, og skaffe dine egne
erfaringer. Når du føler dig tryg ved IP-telefonien, kan du jo droppe
din nuværende løsning. Man kan sagtens komme igang for en meget lille
investering. Bag overfladen er IP-telefoni dog noget mere kompliceret
end traditionel telefoni, og der er mange ting der kan drille fra tid
til anden. Hvis det er af væsentlig betydning for dit firma, ville jeg
nok tøve med at udskifte det kendte med det ukendte.

/Klaus

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 31-05-04 18:45

De har nok set fx: https://musimi.dk/index.php/rates/

> - god kvalitet, især på indland skal det være 100% i orden (kunder der
> ringer)

Jeg synes den er i orden medmindre man belaster sin egen forbindelse meget
og ikke bruger traffic shaping el. lign.

> - at bevare det nuværende telefonnummer udadtil

Hos Musimi koster det 300 kr at få overført sit gamle nummer.

> - telefonsvarer
Musimis er rigtig god. Fx kan den sende email med bedskeder som wav-filer.

> - voicemail og mulighed for forskellige svar afhængig af tidspunkt, fx.
> efter lukketid en anden besked m.v.

Musimi har et samtalefiltersystem, der kan give forskellige beskeder efter
hvem der kalder. Det med tidspunkter er noget der de arbejder på.

> - evt. mulighed for udbygning med kø-system senere hen
> - hvis optaget, da mulighed for at vente med ventemusik eller taste sig
> videre og lægge en besked på telefonsvarer
Ikke endnu.

> - viderestilling til mobil
Ja.
> - viderestilling til et andet fastnetnummer, der evt. også skal ændres til
> ip-telefoni

Ja.
> - mulighed for at tage nummeret med (eller et lokalnummer), fx. ved
> udlandsrejse (på bærbar pc)

Ja, det gør jeg selv.

> [...]
> kan man kombinere for optimal kvalitet. Evt. kun ip-telefoni til udgående

Du kan naturligvis have flere telefoner.

Med fx SipPhones Call-in-one http://sipphone.com/callinone/, kan du bruge de
samme telefoner og trykke # før udlandophold.

Hvis det skal være helt automatisk, skal du nok sætte din egen Asterisk
telefoncentral op og lave din egen call-plan. Du kan bruge din eget
Asterisk telefoncentral med fx Musimi.

> Hvordan er kvaliteten? Afhænger det af ens bredbåndsforbindelse?
Det kræver ikke meget båndbredde, men forbindelsen skal nok være stabil.

> Og er den
> god nok til firmabrug?

Den er ikke god nok til en Fax.

> [...]
> Mit budget for ombygning er max kr. 10.000,-
> Har kigget på Musini, hvilket tiltaler mig meget. Lyder simpelt, billigt

Du kan jo få et Musimi abonnement og en Handytone adaptor. Det koster 100 i
oprettelse + 550 ink forsendelse for adaptoren (og lidt forudbetalt
taletid) og så kan du selv vurdere kvaliteten.

De 650 kr har du alligevel hurtigt tjent ind hvis du ringer meget til
Afrika.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : hp

Dato : 31-05-04 21:02

1000 tak for udførlige svar!

Tror jeg foreløbig venter et par måneder og prøver at kombinere med
ip-telefoni til udgående telefoni.