Tæger
Fra : Ukendt

Dato : 30-05-04 19:44

Hej!

Et spørgsmål:

I tilfælde af tæger, skal de fjernes med tægetang eller skal de selv falde
af?

Hilsen Camilla

Fra : Anet

Dato : 30-05-04 20:24

"M&M" <milla snabela jyde punktum dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Et spørgsmål:
>
> I tilfælde af tæger, skal de fjernes med tægetang eller skal de selv falde

(klip)

De skal fjernes så hurtigt som muligt pga. infektion med borelia.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Mette

Dato : 30-05-04 20:28

Og hvis man fodrer med hvidløg, kan man undgå dem i hvert fald til en vis
grad.

Sidste sommer red jeg en islænder, som fik hvidløg som den eneste på folden.
De andre havde nærmest kager af tæger ind i mellem, og jeg så ikke en eneste
på ham.

Der er lavet en undersøgelse af det på skovarbejdere, hvor det også virkede
rigtigt godt, så jeg tager selv hvidløg om sommeren - når jeg husker det -
da rytteren jo også får tæger på skovture og folden.

Mvh,
Mette

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-04 08:07

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtigt godt, så jeg tager selv hvidløg om sommeren - når jeg husker det -
> da rytteren jo også får tæger på skovture og folden.

Hej!

Hvordan mener du med hvidløg? Kan jeg bare stikke dem et fed hver, eller ?
De er på døgn-fold nu..

Og hvad med mig selv? Er det nok med hvidløg i maden, eller skal man også
kvæle et fed ? Hvad med hvidløgstabelletter?

Hilsen Camilla
-hvis skovarbejdermand er vældig interesseret i svarene

Fra : Mette

Dato : 31-05-04 09:35

Hej

> Hvordan mener du med hvidløg? Kan jeg bare stikke dem et fed hver, eller ?
> De er på døgn-fold nu..

Giv det i en håndfuld foder eller lignende, med mindre hestene bare vil
spise det rent - man kan købe hvidløg, hvor man køber foder. Nu er jeg selv
part, ikke ejer, så det er ikke mig, der indkøber foderet, men jeg har
forstået det sådan, at man køber det samme sted. Et fed vil være for stærkt
for de fleste heste, men det, der er lavet klar til dem, er vist ikke så
stærkt. Nogle kan ikke lide det, andre spiser det med velbehag, men sådan er
mennesker jo også.

> Og hvad med mig selv? Er det nok med hvidløg i maden, eller skal man også
> kvæle et fed ? Hvad med hvidløgstabelletter?

Hvidløgstabletter var det, de testede i den undersøgelse, så det er det, jeg
spiser. Man kan nok ikke spise nok hvidløg i maden uden at komme til at
stinke så meget, at man ikke er til at være sammen med, tror jeg ikke. Om
det er bestemte hvidløgstabletter, er jo ikke til at sige på baggrund af en
enkelt undersøgelse, men man kan prøve sig frem også med dosis. Det hjælper
i hvert fald, så hvis det ikke gør, skal man sætte dosis op eller prøve et
andet mærke. Jeg hørte først om det, da sæsonen var næsten overstået sidste
år, så det er først i år, jeg skal prøve at finde et godt mærke og den
rigtige dosis.

> -hvis skovarbejdermand er vældig interesseret i svarene

Det kan jeg godt forstå!

Mvh,
Mette

Fra : Anet

Dato : 31-05-04 10:52

> Hej

> Giv det i en håndfuld foder eller lignende, med mindre hestene bare vil
> spise det rent - man kan købe hvidløg, hvor man køber foder.

(klip)

Hvidløg kan købes i enten pulver eller flager. De findes som regel i 1,
eller 2,5 kg eller i 5 kg spande. Det er faktisk det bedste at bruge fordi
at det er koncentreret helt ned. Hvis du skal give friske hvidløg så skal du
give rigtig mange for at opnå den samme effekt som du vil opnå ved at give
hvidløg i pulver eller i flageform. Det er ikke ret dyrt og det er drøjt i
brug. Du skal bare sørge for at opbevare det fugtfrit for ellers bliver det
klumpet og klistret.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Heidi Falch

Dato : 31-05-04 11:06

On Mon, 31 May 2004 11:51:30 +0200, "Anet" <aneteng
FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

<snip>
> [...]
>hvidløg i pulver eller i flageform. Det er ikke ret dyrt og det er drøjt i

Et fed pr. 100 kg hest efter hvad min dyrlæge siger.

<snap>

--
Knus

Trolden

Fra : Anet

Dato : 31-05-04 14:04

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 31 May 2004 11:51:30 +0200, "Anet" <aneteng
> FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:
>
> <snip>
>
> Et fed pr. 100 kg hest efter hvad min dyrlæge siger.

(klip)

Ja, men det er nu nemmere at dosere fra en spand af end at skulle stå og
pille hvidløg hver gang man skal fodre i stalden.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Mette

Dato : 31-05-04 14:23

> Ja, men det er nu nemmere at dosere fra en spand af end at skulle stå og
> pille hvidløg hver gang man skal fodre i stalden.

Årh, ens fingre kommer da til at dufte så lifligt af det.

Mvh,
Mette

Fra : Anet

Dato : 31-05-04 22:35

> Årh, ens fingre kommer da til at dufte så lifligt af det.

(klip)

Bavadrrrr..... *griner* det er nu nemmere at give fra en spand af især
hvis der er flere heste i stalden.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Heidi Falch

Dato : 31-05-04 10:05

On Mon, 31 May 2004 09:06:51 +0200, "M&M" <milla snabela jyde punktum
dk> wrote:

<snip>

>Hvordan mener du med hvidløg? Kan jeg bare stikke dem et fed hver, eller ?
>De er på døgn-fold nu..

Hvis hesten vil æde hele (eller halve fed) så ja - min islænder villle
gerne have halve fed sidste år - jeg har ikke prøvet i år.

<snap>

>Hilsen Camilla
>-hvis skovarbejdermand er vældig interesseret i svarene

Er du ikke sød at prøve at skrive under det du svarer på, og klippe
det væk, der ikke behøves?

Ligesom jeg har gjort her og som Mette har gjort i det tidligere
indlæg.

--
Knus

Trolden

Fra : Marlene

Dato : 31-05-04 11:33

"M&M" <milla snabela jyde punktum dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Hvordan mener du med hvidløg? Kan jeg bare stikke dem et fed hver, eller ?
> De er på døgn-fold nu..

Mine to heste får hvidløgspulver i maden, og det har de egentlig vænnet sig
hurtigt til. De har dog stadig tæger på sig. Jeg har aldrig oplevet så mange
tæger før. Der, hvor vi boede før (syd for Århus), oplevede jeg aldrig tæger
på min fjordhest, men her på Fyn er de overalt i vores nærområde. Det virker
dog som om, det er ved at "stilne lidt af" nu. Jeg købte en tægetang (70
kr.), men det var da virkelig penge ud af vinduet. Den er bare dårlig. Så nu
er jeg blevet så øvet, at jeg tager dem med fingrene i et snuptag - og det
hele kommer med!

Venlig hilsen

Marlene.

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 31-05-04 12:46

> De skal fjernes så hurtigt som muligt pga. infektion med borelia.

Min daværende pony løb for 5 år siden væk fra en fold med en flok
andre heste og var væk i 30 timer. Hun blev fundet i en skov, og dagen
efter kunne man se 100vis af små buler over hele kroppen pga. tæger.
Jeg gik pænt i gang med tægetangen, selvom det var et temmelig
uoverskueligt arbejde.
Vi spurgte dyrlægen, om der var risiko for borelia hos heste, men det
havde han aldrig hørt noget om. Der skete da heldigvis ikke noget, men nu
er borelia også knapt så udbredt i Danmark som f.eks. i Sverige.
Men en anden ting er så, at det kan være en god idé at fjerne (og koge)
de små kryb, så de ikke formerer sig yderligere.

- Lene
www.HesteChatten.dk

Fra : Mette

Dato : 31-05-04 13:12

> Vi spurgte dyrlægen, om der var risiko for borelia hos heste, men det
> havde han aldrig hørt noget om.

Det burde han måske have hørt om, eller også er det nyere resultater, men
der ER risiko for borrelia hos heste efter tægebid.

Mvh,
Mette

Fra : Nina Svanholm

Dato : 22-06-04 11:23

"M&M" <milla snabela jyde punktum dk> skrev i en meddelelse

> I tilfælde af tæger, skal de fjernes med tægetang eller skal de selv falde
> af?

Jeg har købt noget Aloe Vera noget, som man skal sprøjte på sin hest, og så
skulle tægerne falde af af sig selv -altså de skulle ikke få en chance til
at nå at bide sig fast. Jeg har dog endnu ikke fået afprøvet det. Det skulle
være både til hest, hund og kat.

Venlig hilsen Nina Svanholm.