Dug i instrument
Fra : Henrik Prange

Dato : 29-05-04 22:02

Hej!

Min AP GPS repeater (der er monteret i cockpittet) er blevet ret så dugget
på indersiden af glasset. Ud over duggen, fungerer den normalt - bortset
fra, at den for det meste tror der er trykket på MOB knappen. Det er sikkert
en kortslutning pga. alt vandet.

Er der nogen der ligger inde med gode råd til, hvordan man slipper af med
alt vandet?

Hilsen Henrik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-05-04 22:07

Uheldigvis faldt Henrik Prange over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
> knappen. Det er sikkert en kortslutning pga. alt vandet.
> Er der nogen der ligger inde med gode råd til, hvordan man slipper

Det er svært at undgå dug, navnlig når instrumenter både udsættes for
sol og skiftende temperaturer.

Jeg plejede at gemme de små antifugtposer, som ligger i indpakningen
til forskellige elektriske apparater, og så lagde jeg dem i de
instrumenter, som duggede mest.

Man kan naturligvis også lave disse selv med en smule
affugtningsmiddel og så pakke det ind i en stump kaffefilter.

Claus

Fra : Olau

Dato : 29-05-04 22:30

"Henrik Prange" <Henrik.Prange_vilikkehavenogetstøjiminmailbox_@image.dk>
skrev i en meddelelse news:40b8f918$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> en kortslutning pga. alt vandet.
>
> Er der nogen der ligger inde med gode råd til, hvordan man slipper af med

Prøv at lade den stå tændt i et par dage, så plejer duggen at forsvinde.
Hilsen Olau

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-05-04 22:47

Uheldigvis faldt Olau over tastaturet og skrev derved følgende:

> Prøv at lade den stå tændt i et par dage, så plejer duggen at
> forsvinde. Hilsen Olau

Problemet er bare, at det sandsynligvis vil opstå igen...

Det er især et problem med de instrumenter, som indeholder elektronik,
der producerer varme, eksempelvis digital elektronik med
microprocessorer osv.

Når den indvendige del af apparatet er varmt, og udenoms temperaturen
er lavere, så opstår der kondens på indersiden - akkurat som vi kender
det fra vore stuevinduer..

Nogle fabrikanter løser det ved at lave gasfyldte kabinetter, andre
med under- eller overtryk (ved ikke lige præcist, hvad det er) men
hvis pakningerne eller nogle af stikkene er defekte, så er skaden
sket..

Min egen gamle garmin GPS var konstant tildukket uanset hvad jeg
gjorde.

Claus

Fra : Olau

Dato : 30-05-04 10:37

> [...]
> sket..
>
> Min egen gamle garmin GPS var konstant tildukket uanset hvad jeg

Det er rigtigt at problemet vil opstå igen, om man så kan leve med det er en
anden sag.

Den mest elegante løsning jeg har set, var i de ældre B&G instrumenter, hvor
tørrebrikken var gemt bag et skruedæksel med skueglas.
Når brikken så skiftede farve, skruede man den af og opvarmede den i ovnen,
indtil farven skiftede tilbage igen.

Med andre ord, din løsning er rigtig god og bliver også brugt.

Og så lige en påmindelse til de andre, brug Silikagel som tørre middel og
*aldrig* Calciumklorid i instrumenterne.

Calciumklorid giver tæring !

Hilsen Olau

Fra : Carsten Holck

Dato : 31-05-04 18:35

Heldigvis faldt Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> over tastaturet
og skrev i news:c9b0ck$2qbb$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> med under- eller overtryk (ved ikke lige præcist, hvad det er) men
> hvis pakningerne eller nogle af stikkene er defekte, så er skaden
Det skal være overtryk, og så skal apparatet fyldes med en luft hvis
dugpunkt er lavere end den temperatur det vil blive udsat for, det er den
dyre udgave. Den billige er at lave æsken vandtæt od så bore et hul så
vandet kan komme ud sagt på en anden måde *ventilation* er løsningen,
min. 4mm hul på et sted hvor man kontrollere omgivelserne så vandet ikke
bliver sprøjtet ind, det plejer at hjælpe. Der findes filtre af sintret
bronce til netop dette formål.
Et alternativ et også at sørge for at apparatet altid er tændt - så der er
varmere inde i apparatet end dugpunktet for den luft der udveksles med
omgivelserne, så kondenserer det ikke - men hvis der er en kold flade vil
det selvfølgeligt kondensere der, og displayet er en klar kandidat, da et
LCD ikke varmer ret meget.

/carsten

Fra : Henrik Prange

Dato : 31-05-04 22:06

> Prøv at lade den stå tændt i et par dage, så plejer duggen at forsvinde.
> Hilsen Olau

Efter en Pinse med strøm på er det blevet noget bedre.
I mellemtiden har jeg fundet en gammel monterings anvisning. Haraf fremgår
det, at der er noget tørremiddel i instrumentet der kan tages ud og tørres.

Det prøver vi så - nærmere rapporter fra drivhuset følger.

Hilsen Henrik