lejlighedskat til udekat - hvordan?
Fra : Anne

Dato : 29-05-04 21:41

Hej Alle,

Jeg er lige flytte fra lejlighed og til hus på landet. Nu har jeg
taget min dejlig kastrerede kat med (Kitty) og nu har jeg lidt
samvittigheds problemer at introducere ham for udemiljøet...

Jeg er usikker på hvordan han vil reagerer på at være ude. Det er
selvfølgelig noget han skal have lov til at prøve gradvist, men
hvordan bære jeg mig ad med det, jeg vil helst ikke miste Kitty! ;)

Han er cirka 10 mdr. gammel og som sagt kastreret. Han er meget
social, dog lidt af en pivskid, men dette mener jeg nu er pga. at han
lige flyttet til nye omgivelser og dobbelt så mange kvadratmeter. :)

Håber at der er nogen der har erfaring med at sætte indekatte ud. Om
det så er i sele og gå-en-tur-måden eller at bare åbne døren og se
hvad der sker??? :)

Her til sidst har jeg et sidste spørgsmål. Hvordan kommer jeg til at
klippe klør på ham, det er lidt af en linedans hvergang og dertil får
jeg kun lov til at klippe to klør. og det er jo selvfølgelig ikke nok,
da der jo som bekendt er lidt flere der bør klippes... Hvad gør jeg?
går til doktoren og får vedkommende til at klippe for mig eller er der
en måde at gøre denne proces nemmere?

Ser frem til jeres svar... :)

Fra : Leyna

Dato : 30-05-04 11:20

On 29 May 2004 13:40:44 -0700, annegranvig@hotmail.com (Anne) wrote:

>Håber at der er nogen der har erfaring med at sætte indekatte ud. Om
>det så er i sele og gå-en-tur-måden eller at bare åbne døren og se
>hvad der sker??? :)

Min egen Mini, som havde været indekat i en lille lejlighed i
København, slap ud efter kun en uge på landet. Det var IKKE med vilje
at katten blev sluppet løs udendørs så hurtigt, men der var faktisk
ingen problemer i det. Hun kom hjem igen efter en times tid.

Nu blev Mini jo udsat for mange store forandringer. Pludselig var der
200 kvm hus der skulle undersøges og indtages (vi kom fra 50 kvm), der
var træer at klatre i og fugle og andre smådyr at jagte. Derudover kom
der endog andre dyr ind i billedet, for der flyttede skam også en
fjollet hundehvalp og en anden kat ind. De kom dog først efter at hun
havde taget sin første springtur. Alligevel har der ikke været
problemer med at få hende hjem, men hun er nu altså også rigtig god
til at komme når man kalder.

Personligt vil jeg råde dig til at holde katten inde den første måned.
Tag den eventuelt med ud på små ture i haven (mens du sidder/går
derude), så den kan undersøge omgivelserne. Jeg har aldrig selv haft
held med at føre mine katte i sele, men hvis du er bange for at katten
stikker af, så er det måske en ide...

Du skal dog være opmærksom på at katte der har adgang til naturen kan
finde på at "flytte" til et andet hjem. De kan blive kørt over, blive
skudt af en jæger, komme i slagsmål eller på anden måde blive skadet.
Det er risikoen du løber ved at have en ude/indekat!

> [...]
>jeg kun lov til at klippe to klør. og det er jo selvfølgelig ikke nok,
>da der jo som bekendt er lidt flere der bør klippes... Hvad gør jeg?

Ingenting! Du må ikke klippe kløerne af en udekat. Kløerne er den
værktøj og dens våben, så dem skal du lade ham have i fred!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Stine

Dato : 30-05-04 12:35

Hej :)

Kan ikke lade være *SS* MEn få ham nu også øretattoveret hvis ikke han er
det allerede :))

Hold ham inde de første 2-4 uger så han ved hvor foderet er og får undersøgt
sit nye hjem. Derefter strør du hans brugte kattegrus rundt i skel´. Åbner
vindue eller dør og lader katten selv bestemme tempoet :)
Jeg har oplevet katte der bare er spænet ud, for først at komme hjem et par
timer senere ( de har siddet under en busk 3 meter fra døren *GG* men det
er der ingen der har set *GG* ) Og andre katte der har brugt DAGE på bare
at komme ud af døren. For UH hvor ser det farligt ud derude *GG*

Det med at strø brugt grus er et råd fra Kattens Værn.
Katten kender lugten og har npoget at at gå efter hvis nu den kommer for
langt væk.

Og nej, du klipper IKKE kløer på en udekat :))

OG bare rolig - ender den oppe i et træ, kommer den i 99,9 % også ned igen
af sig selv *GG*

Min hankat invaderede et træ, for derfra at kravleover på hustaget og så
sidde meget YNKELIGT o ghyle indtil jeg kom og fik ham ned. Tror det morede
ham for han drønede direkte derop igen *GG* men fik så fremover lov til
selv at komme ned.......

Du kan jo evt. få sat en kattelem i en dør :) så har din kat også adgang til
det fri til vinter :)

Ellers kan du lære ham at komme ved indkald. Brug samme signal / fløjt HVER
gang du fodrer - så lærer han det hurtigt :))

Go' fornøjelse.

Stine

Fra : maz

Dato : 30-05-04 12:59

Anne wrote:
> Håber at der er nogen der har erfaring med at sætte indekatte ud. Om
> det så er i sele og gå-en-tur-måden eller at bare åbne døren og se
> hvad der sker??? :)

Hold ham inde i min. 1-2 uger før han overhovedet kommer ud, så han kan lære
hele huset og dets lugte at kende. Derefter kun udenfor i sele, til han er
helt tryg ved det og har lært haven at kende - men i hvert fald en lille
uges tid. Herefter ud i små ture i haven under opsyn i en uges tid, så du er
sikker på at han genkender haven og omgivelserne.

/M

Fra : Ivan Thorkil Jensen

Dato : 30-05-04 14:49

Fra : Ivan Thorkil Jensen

Dato : 30-05-04 15:13

> [...]
>erfaring med at sætte indekatte ud. Om
>det så er i sele og
>gå-en-tur-måden eller at bare åbne døren og se

Re: lejlighedskat til udekat - hvordan?
Hej! det er sommer, så åben døren, gå ud i solen og lad katten
komme med. Hvis forplejningen (mad og ro) er iorden, vil katten
komme tilbage, når den er sulten. Hvem har fundet på at klippe
kattens klør??
Var det katten der var en pivskid??
En kat hvæsser selv sine klør (ikke klipper), for at fange fugle
og mus,og til at manifistere sig i rangordnen, med naboernes katte.
Med venlig hilsen Ivan

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-05-04 17:34

On 2004-05-30 16:13:13 +0200, Ivan Thorkil Jensen <ivanje@OBJ9Omail.dk>
(slet OBJ9O) said:

> Hvem har fundet på at klippe kattens klør??
> Var det katten der var en pivskid??
> En kat hvæsser selv sine klør (ikke klipper), for at fange fugle og
> mus,og til at manifistere sig i rangordnen, med naboernes katte.

Hej Ivan

Jeg tror der er tale om en kat, der kun har levet inde hidtil.
Der kan det være meget nødvendigt at klippe negle på kattens
(for)poter. Der er ikke de ting, du nævner indendørs, og kradsetræet
hjælper godt nok til at fjerne de løse "kloskæl", så kløerne blive
skarpe, men ikke til at korte dem ned; så mange inde-katteejere oplever
at neglene kan blive så lange, at katten hænger fast i f.eks. løkker i
gulvtæpper, sofahynder osv. Det er ikke rart for katten, derfor er det
fornuftigt at studse spidserne.
En udendørskat derimod skal man aldrig klippe kløer på, den har brug
for dem derude, og de skal nok blive slidt.
--
Knus fra Ann R

Fra : maz

Dato : 30-05-04 19:59

Ann Rudbeck wrote:
> En udendørskat derimod skal man aldrig klippe kløer på, den har brug
> for dem derude, og de skal nok blive slidt.
Arj - det passer ikke helt.. Det afhænger vist helt og holdent af den
enkelte kat. Vi har altid klippet klørene på vores (inde-/ude)katte - de
blev nemlig ikke slidt ret godt ned ;) Dog langt fra så ofte, som jeg er
nødt til at klippe klør på mine indekatte.

/M

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-05-04 20:44

On 2004-05-30 20:59:26 +0200, "maz" <mackiavelli@nospam.dk> said:

> [...]
> blev nemlig ikke slidt ret godt ned ;) Dog langt fra så ofte, som jeg er
> nødt til at klippe klør på mine indekatte.

Okay Maria, tak

Jeg ved jo kun hvad de skriver i bøgerne om det emne, mine bliver som
bekendt trygt indendøre
--
Knus fra Ann R

Fra : Mette B

Dato : 30-05-04 16:27

> [...]
> selvfølgelig noget han skal have lov til at prøve gradvist, men
> hvordan bære jeg mig ad med det, jeg vil helst ikke miste Kitty! ;)

Vi har lige fået en ny "voksen" kat, som også skulle væne sig til nyt
hjem samt at have en kæmpe have at være i. Hun kom først til at være i
to rum i en uge, hvor hendes mad, kattebakke m.m. var. Efter et par
dage, åbnede vi vinduerne på klem, og der sad hun så og indsnusede den
nye duft.

Efter den uge var gået udvidede vi, så hun kunne komme rundt i hele
huset. Det vænnede hun sig så til. Efter der var gået cirka en uge tog
vi hende med udenfor ved at bære hende rundt, og senere bare åbne døren
og lade hende gå ud og kigge, og hun blev modigere og modigere.

Nu efter en måned går hun rundt, som om hun ejer der hele - og går selv
ud og ind af kattelem. Og det vil hun kunne komme til at gøre sommer og
vinter. Og man kan se hun nyder det. Og JA der kan ske dem noget ude i
naturen, men samtidig så vil vi hellere tage den chance, og så have en
kat der virkelig kan gå på opdagelse og nyde naturen ligesom os andre.

Et godt halsbånd (med refleks, navn og som kan ryge af, hvis katten
sidder fast) samt en øretatovering kan gøre at katten kan genkendes og
sendes hjem, hvis den kommer et forkert sted hen. Samtidig har mine
katte altid lært at komme når der bliver slået på en dåse af deres
ynglingsmad.. Og når de er kastreret så løber de altså heller ikke så
langt !

Held og lykke med det

Med venlig hilsen

Mette B, Liva og Lille Mis

Fra : cl

Dato : 30-05-04 22:52

"Mette B":
> Et godt halsbånd (med refleks, navn og som kan ryge af, hvis katten
> sidder fast).....

-----

-Har du eventuelt et tip til hvad et "godt" halsbånd er? Er det
tilstrækkeligt at halsbåndet har et elastisk stykke - eller hvordan bør det
være lavet?

mvh
christina

Fra : Mette B

Dato : 31-05-04 21:24

> [...]
>
> -Har du eventuelt et tip til hvad et "godt" halsbånd er? Er det
> tilstrækkeligt at halsbåndet har et elastisk stykke - eller hvordan bør det

Hey Christina

Ja halsbåndet skal have et elastisk stykke. Dem vi bruger har både det
elastiske stykke, men også en plastic "lås" der kan åbne ved at trække
hårdt. Desuden er de af refleks, så man kan se katten på lang afstand om
natten. De er købt i de større dyrekæder

Med venlig hilsen
Mette B
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anne Granvig

Dato : 31-05-04 21:17

Hej Alle,

Har så lige fået en profil her på siden. Er lidt nemmere end at skrive
indlæg via google. ;)

Mange tak for jeres svar... det er helt klart nogle ting jeg vil tage
til efterretning.

Grunden til at katten har fået klippet klør er 100% pga. at han har
været indekat og ikke andet. ;)

Jeg prøver mnig frem og lader ham vende sig til det hele stille og
roligt... :)

Endnu engang tak!

Hilsen Anne

Fra : Jane

Dato : 31-05-04 21:48

Anne Granvig skrev i <news:40bb92c789f14@dk-fritid-dyr-kat.dk>:

> Har så lige fået en profil her på siden. Er lidt nemmere end at skrive
> indlæg via google. ;)

Hvordan bar du dig ad? Hvor mange dage tog det?
Jeg kan ikke oprette en profil for jeg kan ikke logge ind.
Den email med aktiveringslink lader vente på sig.
Jeg har prøvet at sende mail til webmoster også men der
er ikke sket noget af den grund.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Anne Granvig

Dato : 01-06-04 08:21

> [...]
> Den email med aktiveringslink lader vente på sig.
> Jeg har prøvet at sende mail til webmoster også men der

Her på siden tog det vist ikke så længe... Kan ikke rigtig huske det, da
jeg oprettede mig og ikke var i nærheden af en computer i nogle dage...

På google var det bare noget skidt, den kunne jeg ikke lige helt
gennemskue.

Men prøv at ryk for din "godkendelse" igen ;)

Med venlig hilsen
Anne Granvig
- Tøm kattebakken ved privat svar