Constant
Fra : Karsten Krambs

Dato : 29-05-04 19:06

Jeg udfører dette:
Response.Write "<embed src=""images/mail01.wav""
hidden=""true""></embed>"

Men da jeg ikke er samme sted altid ville jeg bruge en variable:
<%=strWebsiteURL%>

Såldes:
Response.Write "<embed src="<%=strWebsiteURL%>images/mail01.wav""
hidden=""true""></embed>"

Men det går helt galt. Indholdet i variablen kunne være:
www.yoursite.com

hvad gør jeg forkert

--
karsten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-05-04 21:06

Karsten Krambs skrev:

> Response.Write "<embed src="<%=strWebsiteURL%>images/mail01.wav""
> hidden=""true""></embed>"
>
> Men det går helt galt.

*Hvordan* går det helt galt? Har du evt. et link til siden?

Hvis det skal virke som link til domænet www.yoursite.com, skal du
sætte http:// foran.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 31-05-04 08:26

Karsten Krambs wrote :

> [...]
> <%=strWebsiteURL%>
>
> Såldes:
> Response.Write "<embed src="<%=strWebsiteURL%>images/mail01.wav""

Jeg vil tro, at du har bøvl med strengsammensætning.

Prøv med

Response.Write "<embed src='" & strWebSiteURL & "images/mail.wav'"
eller
Response.Write "<embed src=""" & strWebSiteURL & "images/mail.wav"""

(se selv forskellen i din browser)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Karsten Krambs

Dato : 03-06-04 09:14

On Mon, 31 May 2004 07:26:28 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<j@stocholm.invalid> wrote:

> [...]
>eller
>Response.Write "<embed src=""" & strWebSiteURL & "images/mail.wav"""

ahhh - jeg har åbenbart probelemer med at finde ud af hvornår man skal
bruge & " og '

Synes ikke der er en guide et sted

--
Karsten

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-06-04 10:54

Karsten Krambs skrev:

> ahhh - jeg har åbenbart probelemer med at finde ud af hvornår
> man skal bruge & " og '

Ganske kort:

&-tegnet bruges til at sætte tekst-elementer sammen:

Response.write "Hej " & "med " & " dig" - giver "Hej med dig".

Det er ofte anvendt i forbindelse med variable:

Dim fornavn, efternavn

fornavn = Request.Querystring("fornavn")
efternavn = Request.Querystring("efternavn")

Response.write "Hej " & fornavn & " " & efternavn

Normale dobbelte anførselstegn (") bruges til at markere
tekststrenge i asp.

Hvis en streng skal indeholde et dobbelt anførselstegn, er man nødt
til at escape det, så asp-parseren ikke tror at strengen slutter
der. Man escaper et anførselstegn ved at sætte endnu et
anførselstegn ved siden af. For at udskrive følgende linje:

   Katten hedder "Kis"

- kan man skrive følgende:

Response.write "Katten hedder ""Kis"""

I ovenstående linje er der 6 anførselstegn. Det første og det
sidste markerer start og slut på teksten. Nr. to og tre bliver til
et enkelt anførselstegn før K i udskriften og tilsvarende bliver
nr. fire og fem til det afsluttende anførselstegn efter s i
udskriften. Hvis man bruger strengsammensætninger med anførselstegn
meget, kan en editor der kan farvemarkere asp-kode hjælpe
gevaldigt. I min editor er tekst mellem anførselstegn markeret med
en særlig farve - og da editoren kender reglerne om hvordan
anførselstegn escapes, kan jeg let se om der er et passende antal
anførselstegn i et eksempel som det følgende:

Response.write """&lt;meta http-equiv=""" & content & _
   """ content=""" & ctype & """ /&gt;"""

Enkelte anførselstegn (apostrof) har typisk tre forskellige
anvendelsesmuligheder i asp.

a) Dels fungerer apostroffen som kommentartegn. Sætter man en
apostrof på en linje, vil al efterfølgende kode på linjen ikke
blive behandlet af asp-parseren. Eksempler:

Dim navn ' Her er en kommentar til navne-linjen

' navn = "Peter" (her står kommentartegnet først, så navn ="Peter"
' udføres ikke)

b) Når apostroffen indgår i en tekststreng (enten i en variabel
eller mellem dobbelte anførselstegn), har den ingen speciel
betydning i asp. Der skal altså ikke escapes eller på anden på
tages særhensyn i følgende eksempler:

navn = "Mac'Donald"

Response.write "Hej din 'bænkebider'"

c) Et særtilfælde af b er når man skriver sql-kode. SQL-kode er ren
tekst og i forhold til asp-parseren er der ingen problemer i fx at
skrive følgende:

   strSQL = "SELECT * FROM navne WHERE efternavn = 'Mac'Allan'"

- men når databasen skal behandle forespørgslen, vil den kløjs i
det skæve antal anførselstegn i kriteriet (den vil læse "efternavn
= 'Mac'" efterfulgt af en ukendt kommando "Allan"). Løsningen er
den samme som for de dobbelte anførselstegn - man escaper med et
ekstra anførselstegn (af samme slags). Kommandoen bliver så:

   strSQL = "SELECT * FROM navne WHERE efternavn = 'Mac''Allan'"

(der er 6 anførselstegn i ovenstående, i følgende rækkefølge

På siden her kan man se hvordan man kan lave en funktion der sørger
for at escape anførselstegn til sql-kommandoer:
   <http://asp-faq.dk/article/?id=95>
--
Jens Gyldenkærne Clausen