bøvl med div og css
Fra : Peter Loumann

Dato : 29-05-04 17:56

div og css på

http://huse-i-naestved.dk/vaaben/000.html

vil ikke som jeg vil. Der skal være luft mellem de tre fotos med hver
deres tekst. Det er der også i opera og ie, men ikke i mozilla (nyeste
versioner). Hvorfor nu det? Hvad kan gøres?

css kan ses direkte i headeren, det relevante er

div {clear: both; margin: 20px 0px 20px 0px}

Siden validerer.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-06-04 09:50

Peter Loumann skrev:

> vil ikke som jeg vil. Der skal være luft mellem de tre fotos
> med hver deres tekst. Det er der også i opera og ie, men ikke
> i mozilla (nyeste versioner). Hvorfor nu det?

DOM Inspector er din ven.

Mozilla udvider ikke div'en for at få plads til det floatede
billede - den lader bare billedet "flyde" over kanten. Beregnet
højde på den øverste div er hos mig 176px mens billedet er 446px
højt. Derfor hjælper det ikke noget at sætte bundmargen på div'en..

Du kan i stedet sætte margen på billedet, men det vil måske give
problemer hvis teksten er længere end billedet. En mulig løsning er
at kombinere med padding eller margen på teksten.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-06-04 22:36

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev om:

http://pedalo.dk/vaaben/000.html

>DOM Inspector er din ven.

Waba? Hvad er det ...
http://www.mozilla.org/projects/inspector/sigen de skal være under
Tools > Web Development menu in any Mozilla window
Det er den ikke i min mozilla 1.6 på Windows Xp.
Den siger også at jeg kan
install the sidebar, via Edit > Preferences > Advanced > DOM Inspector
men det punkt har jeg heller ikke i mine preferences.
Men da jeg alligevel ikke ved hvad DOM betyder, ville det måske heller
ikke hjælpe mig.

>[teknisk forklaring]

>Du kan i stedet sætte margen på billedet, men det vil måske give
>problemer hvis teksten er længere end billedet. En mulig løsning er
>at kombinere med padding eller margen på teksten.

Huh - lidt tricky. Jeg vil overveje det. Tak for dit venlige forsøg!

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-06-04 09:43

Peter Loumann skrev:

> Waba? Hvad er det ...

Noget jeg har lovet at skrive lidt om en gang ved lejlighed [host,
hark].

> http://www.mozilla.org/projects/inspector/sigen de skal være
> under Tools > Web Development menu in any Mozilla window
> Det er den ikke i min mozilla 1.6 på Windows Xp.

Den kan fravælges under installationen. Jeg kan ikke huske om den
bliver installeret som standard, men hvis du ikke har den liggende,
vil jeg varmt anbefale dig at lægge den ind.

> Men da jeg alligevel ikke ved hvad DOM betyder,
> ville det måske heller ikke hjælpe mig.

DOM står for Document Object Model og er i sig selv en
specifikation af hvordan en browser eller et script kan tilgå et
dokument (typisk en html-side). I sig selv er det - så vidt jeg ved
- mest relevant i forhold til javascript.

DOM Inspector er derimod relevant i næsten enhver sammenhæng der
involverer udvikling af websider. Man kan undersøge ethvert element
(node) på en side og se oplysninger om definerede css-regler (med
information om hvor de er defineret), beregnede css-værdier, boks-
størrelser og javascriptegenskaber. Elemterne vises i en
træstruktur så man kan se indlejringen af elementerne grafisk. Man
kan klikke sig frem til et element på den viste side (klik fx på en
overskrift, så hopper inspectoren ned til det pågældende h1-
element), og omvendt kan man også klikke på et element i
træstrukturen og med en ramme få markeret hvordan det ser ud på
siden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-06-04 17:43

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Noget jeg har lovet at skrive lidt om en gang ved lejlighed [host,
>hark].

Kender fornemmelsen. Men det har du så gjort nu, selv en en mere
udførlig afhandling ville være dejlig.

>Den kan fravælges under installationen.

Det mener jeg bestemt ikke jeg har gjort.

>[...] hvis du ikke har den liggende, vil jeg varmt anbefale dig at lægge den ind.

Jeg tjækker det næste gang jeg opdaterer, mozilla 1.7 er vist lige på
trapperne.

> [...]
>dokument (typisk en html-side). I sig selv er det - så vidt jeg ved
>- mest relevant i forhold til javascript.

Tak!

>DOM Inspector er derimod relevant i næsten enhver sammenhæng der
>involverer udvikling af websider. [...]

Tak!

Desværre har denne erfaring bragt mig tilbage til at tabeller er
lettere at styre end div'er.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-06-04 10:57

Peter Loumann skrev:

> Jeg tjækker det næste gang jeg opdaterer, mozilla 1.7 er vist
> lige på trapperne.

Jep. Så vidt jeg husker forventes den endelige version at komme 11.
juni (og en RC3-udgave på mandag, d. 7.).

> Desværre har denne erfaring bragt mig tilbage til at tabeller
> er lettere at styre end div'er.

I nogle tilfælde ja. Der er færre forskelle i browsernes
implementeringer i tabeller end der er for div/css.
--
Jens Gyldenkærne Clausen