|
| Vand i olien Fra : Henning |
Dato : 29-05-04 16:23 |
|
I november købte jeg en mermaid 315 årgang 84 med en dv20 bukh-motor
Efter at have sejlet ca 5 timer er oliepinden blevet grå (vand i olien).
Olien var fin ved søsætningen.
Kan det være et defekt topstykke ?
Jeg syntes det damper lidt rigeligt ud af udstødningen.
Båden er købt ved en af landets største bådforhandlere. Bådforhandleren var
sælgeren.
Kan jeg ikke kræve at få motoren repareret uden omkostninger for mig?
Henning
| |
Claus Tersgov (29-05-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 29-05-04 18:22 |
|
Uheldigvis faldt Henning over tastaturet og skrev derved følgende:
> I november købte jeg en mermaid 315 årgang 84 med en dv20
bukh-motor
> Efter at have sejlet ca 5 timer er oliepinden blevet grå (vand i
> olien). Olien var fin ved søsætningen.
> Kan det være et defekt topstykke ?
> Jeg syntes det damper lidt rigeligt ud af udstødningen.
> Båden er købt ved en af landets største bådforhandlere.
> Bådforhandleren var sælgeren.
> Kan jeg ikke kræve at få motoren repareret uden omkostninger for
mig?
Du skriver grå, men er du sikker på, at det rent faktisk er vand?
Hvis man f.eks. blander mineralsk og syntetisk olie, kan det se ud som
om, at der er vand i olien, fordi det får samme mælkeagtige skær..
Hvis det er vand, kan der være flere årsager. Der vil næsten altid
komme damp ud af udstødningen, vandet bliver jo varmet op af
udstødningens varme. Er den saltvandkølet må afgangsvandet ikke være
over 60 gr., men er den ferskvandskølet, så kan (salt)kølevandet nemt
være meget varmere, pga motorens langt højere drifttemperatur.
Når du har købt af en bådforhandler, så vil jeg tro, at det er at
betragte som et forbrugerkøb, og så gælder købelovens almindelige
bestemmelser. Men kun hvis han direkte står som sælger.
Claus
| |
Henning (31-05-2004)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 31-05-04 10:26 |
|
Efter nærmere undersøgelse "producere" motoren olie! - Mere olie end for en
uge siden ;->
Efter ar motoren har stået stille et par dage, har jeg pumpet en liter olie
til en gennemsigtig dunk.
Olien ser lidt underlig ud og den nederste deciliter er grøn !
Samme farve som kølervædsken som blev anvendt til vinterkonservering.
Henning
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
news:c9agr4$27d2$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Uheldigvis faldt Henning over tastaturet og skrev derved følgende:
>
> > I november købte jeg en mermaid 315 årgang 84 med en dv20
> bukh-motor
> > Efter at have sejlet ca 5 timer er oliepinden blevet grå (vand i
> > olien). Olien var fin ved søsætningen.
> > Kan det være et defekt topstykke ?
> > Jeg syntes det damper lidt rigeligt ud af udstødningen.
> > Båden er købt ved en af landets største bådforhandlere.
> > Bådforhandleren var sælgeren.
> > Kan jeg ikke kræve at få motoren repareret uden omkostninger for
> mig?
>
> Du skriver grå, men er du sikker på, at det rent faktisk er vand?
>
> Hvis man f.eks. blander mineralsk og syntetisk olie, kan det se ud som
> om, at der er vand i olien, fordi det får samme mælkeagtige skær..
>
> Hvis det er vand, kan der være flere årsager. Der vil næsten altid
> komme damp ud af udstødningen, vandet bliver jo varmet op af
> udstødningens varme. Er den saltvandkølet må afgangsvandet ikke være
> over 60 gr., men er den ferskvandskølet, så kan (salt)kølevandet nemt
> være meget varmere, pga motorens langt højere drifttemperatur.
>
> Når du har købt af en bådforhandler, så vil jeg tro, at det er at
> betragte som et forbrugerkøb, og så gælder købelovens almindelige
> bestemmelser. Men kun hvis han direkte står som sælger.
>
> Claus
>
| |
Claus Tersgov (31-05-2004)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 31-05-04 11:42 |
|
Uheldigvis faldt Henning over tastaturet og skrev derved følgende:
> Efter nærmere undersøgelse "producere" motoren olie! - Mere olie end
> for en uge siden ;->
Øv, det lyder ikke rart..
Så er der ikke andet at gøre end at kontakte forhandleren hurtigst
muligt, og gerne også skriftligt. Hvis købeloven kan anvendes, så
burde du kunne forlange skaden repareret, når det er inden for seks
måneders fristen.
Claus
| |
Henrik Prange (31-05-2004)
| Kommentar Fra : Henrik Prange |
Dato : 31-05-04 22:13 |
|
"Henning" <fjernemail@sysinform.dk> wrote in message
news:40bafa17$0$137$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Efter nærmere undersøgelse "producere" motoren olie! - Mere olie end for
en
> uge siden ;->
>
> Efter ar motoren har stået stille et par dage, har jeg pumpet en liter
olie
> til en gennemsigtig dunk.
> Olien ser lidt underlig ud og den nederste deciliter er grøn !
> Samme farve som kølervædsken som blev anvendt til vinterkonservering.
>
Det lyder sku' ikke godt!
Hvis jeg var dig, ville jeg lukke for søventilen til kølevandsindtaget for
at forhindre at der kommer mere vand end højest nødvendigt ombord i
mortoren - og så tage en *meget* alvorlig snak med forhandleren!
Hilsen Henrik
| |
|
|