(simpelt) baggrundsspørgsmål
Fra : cim17

Dato : 29-05-04 12:59

jeg har et billede som f.eks. http://www.hoortash.dk/peber.jpeg
og vil gerne bruge dette som baggrund... hvordan kan jeg få
billedet "til at fylde hele skærmen" ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 29-05-04 13:08

cim17 <soeren@paag.dk> wrote:

> jeg har et billede som f.eks. http://www.hoortash.dk/peber.jpeg

Underligt navn til det billede?

> og vil gerne bruge dette som baggrund... hvordan kan jeg få
> billedet "til at fylde hele skærmen" ?

Der er flere metoder at gentage et baggrundsbillede:

<http://www.w3.org/TR/CSS2/colors.html#propdef-background>

1. Gentag horisontalt:

body {
   background: #fff url(peber.jpeg) repeat-x top left;
}

2. Gentag vertikalt:

body {
   background: #fff url(peber.jpeg) repeat-y top left;
}

3. Gentag horisontalt OG vertikalt:

body {
   background: #fff url(peber.jpeg) top left;
}

Hvis du i stedet vil *strække* billedet så det tilpasser sig
browservinduets dimensioner, er svaret desværre, at det ikke
umiddelbart kan lade sig gøre uden at skulle involvere javascript og
andet gejl.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.thorsenholm.dk

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.thorsenholm.dk/fona/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-05-04 15:17

Anders Thorsen Holm wrote:

> 3. Gentag horisontalt OG vertikalt:
>
> body {
> background: #fff url(peber.jpeg) top left;
> }

Skal billedet gentages både horisontalt og vertikalt, er det ikke nødvendigt
at placere det top left. Sådan sker det helt automatisk.

body{
background: #fff url(peber.jpeg)
}

Strengt taget behøver man heller ikke sætte farven på, når der er et
baggrundsbillede:

body{
background: url(peber.jpeg)
}

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 29-05-04 15:43

"Erik Ginnerskov" <egin@mail.dk> wrote:

> Skal billedet gentages både horisontalt og vertikalt, er det ikke
> nødvendigt at placere det top left. Sådan sker det helt
> automatisk.

Korrekt. Koden var blot for at illustrere - sammen med henvisningen til
specifikationen - at man har mulighed for at styre placeringen.
Billedets udformning kunne f.eks have betydning for om man f.eks. ville
placere billedet fra højre hjørne.

> Strengt taget behøver man heller ikke sætte farven på, når der er
> et baggrundsbillede:

Men det tilrådes: brugeren kan sagtens have slået billeder fra, hvorved
man risikerer, at standardsbaggrundsfarven og den i style sheetet
definerede tekstfarve falder sammen. Endvidere kan det også have
betydning med f.eks. transparente GIFer.