Flåt / tæge
Fra : dsadas

Dato : 29-05-04 12:22

Jeg fjerne en af disse kryb i dag på vores Golden, men der sidder ligesom en
lille smule tilbage som jeg ikke kan få ud af huden. Betyder det noget ?
Mener at have læst at det ikke gør så meget men at der kan komme en byld ?

Nogen der har efaring med disse bæst ?

/tralala

Fra : lone nielsen

Dato : 30-05-04 10:24

Hej
Jeg ville købe en tægetang på apoteket. Den er enkel og nem at bruge.
Man klemmer om tægen og så drejer man et par omgange og ud er tægen med
hoved og det hele, og hunden mærker ikke noget.
Hilsen Lone

---

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-04 10:26

> [...]
> Mener at have læst at det ikke gør så meget men at der kan komme en byld ?

Hej!

Du skal være helt sikker på at du har fået det hele med ud. Det er hovedet
der sidder under hundens hud, og dette kan udvikle sig til borelia.

På mine hunde kommer der i de fleste tilfælde en lille bule hvor du kan se
såret inde i midten når jeg har fjernet en tæge. Jeg går ud fra at det er
fordi huden har været irriteret over tægen, og derfor svulmer lidt op..

Hilsen Camilla

Fra : Stine

Dato : 30-05-04 12:26

Fra : Anette

Dato : 30-05-04 15:56

Hej
Vi bor på landet, har "sloges" med tæger i mange år både på katte og hunde
( og os selv ækelt! )
Vi har endnu aldrig oplevet at et af vores dyr får mere end en lille bule
og måske en lille bitte dut med betændelse, efter tægen er fjernet.
Vi bruger en spids pincet til at fjerne tægen ( vores dyr har ikke
tålmodighed til den tægetang man kan købe på bl.a. apoteket), holde øje med
"bulen" og evt dupper efter med en smule klorhexidin hvis det ser ud til at
det er inficeret. Vi har aldrig oplevet at dyrene er generet af "bulen"
eller den smule infektion der af og til kommer.

/ Anette

Fra : JSC

Dato : 31-05-04 10:33

"dsadas" <sadasd@dasd.nu> skrev i en meddelelse

> Nogen der har efaring med disse bæst ?

Jeg bruger ex-spot i dag og fjerne vel en flåt om måneden, tidligere kunne
jeg fjerne 10 efter en jagtdag i skoven....

/Jørgen