Planeter og kirkebøger ?
Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 28-05-04 22:38

I kirkebogen for Stepping-Frørup har jeg udfor vielsesdatoen fundet tegnene
for henholdsvis Jupiter, Venus og Mars???

Hvad står de for i denne henseende?

Eks. 'tegnet for Jupiter' p 4 Trin. 1706.

Håber at nogen kan hjælpe med at løse denne gåde.

Venligst Jytte Frank Dekov

Fra : Ole Munk

Dato : 28-05-04 22:44

"Jytte Frank Dekov" skrev i en meddelelse
> [...]
> for henholdsvis Jupiter, Venus og Mars???
>
> Hvad står de for i denne henseende?
>
> Eks. 'tegnet for Jupiter' p 4 Trin. 1706.

Mon ikke det er betegnelsen for månedernes navne? Mars må være marts -
Jupiter må være Juni (i alle tilfælde hvis der i ovenstående er tale om 4.
søndag efter trinitatis 1706.)

Eller findes der en anden god forklaring?

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : aafe

Dato : 28-05-04 23:03

On Fri, 28 May 2004 23:44:00 +0200, "Ole Munk" wrote:

> [...]
>søndag efter trinitatis 1706.)
>
>Eller findes der en anden god forklaring?

Eller
Solen - en cirkel med en prik i midten - søndag
Månen - der ser ud som måner gør - mandag
Mars - en ring med en pil skråt opad til højre - tirsdag
Merkur - en ring med to horn foroven og et kors forneden - onsdag
Jupiter - ligner et lidt kunstnerisk firtal - torsdag
Venus - en ring med et kors nedad - fredag
Saturn - der kan ligne et lidt kunstnerisk h - lørdag

med venlig hilsen

Arne

Fra : K. Thidemann

Dato : 29-05-04 19:56

On Sat, 29 May 2004 00:03:28 +0200, aafe <intet@svar.dk> wrote:

> [...]
>Venus - en ring med et kors nedad - fredag
>Saturn - der kan ligne et lidt kunstnerisk h - lørdag

Hej Arne

Vi er da næsten enige ...... Bejstrup og Kollerup kirkebøger i Han-
Herred benytter også disse tegn.

De underlige tegn står for ugedagen (planeterne)

Mandag (Månen) - en halvmåne
Tirsdag (Mars) - tegnet for mand
Onsdag (Merkur) - tegn for kvinde med horn foroven
Torsdag (Jupiter) - ligner en kombination 2 og 4
Fredag (Venus) - tegnet for kvinde
Lørdag (Saturn) - ligner et h med en tværstreg
Søndag (Solen) - O

Og god pinse til dig Arne.

K og H
Hasseris Aalborg

Fra : K. Thidemann

Dato : 29-05-04 20:14

On Sat, 29 May 2004 20:55:34 +0200, K. Thidemann
<k.thidemannFJERNDETTE@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Torsdag (Jupiter) - ligner en kombination 2 og 4
>Fredag (Venus) - tegnet for kvinde
>Lørdag (Saturn) - ligner et h med en tværstreg

Hej Jytte

Jeg glemte at give dig nogle eks.

Bejstrup 1712-1760, Øster Han herred, Hjørring amt, HMB C 93 A-13,
kort 1/2, side 33
Fødte: 1744
Christen Simonsen Smed og Bodild Andersdtr. i Beistrup
deres pigebarn fød * den 24 december og døbt ** d 25 = Jule dags
morgen
frembaaren af Anne Andersdtr., Gunde Lauritzens hustru i Beistrup
og kaldet ............... Kirsten
Daaben publiceret nÿtaars dag 1745
Gunde Lauritzen hustru, som ovenmeldt er
Anders Christensøn fra Hingelberg i Kollerup sogn
Lauritz Simonsen fra Holmsøe i Haversl. sogn
Søren Christensen og Jacob Jensen, begge af Bejstrup
Konen introdue. d. 4 post Epiphan
* Torsdag - Jupiter - ligner en kombination af 2 og 4
** Fredag - Venus - tegn for quinde
Bejstrup 1712-1760, Øster Han herred, Hjørring amt, HMB C 93 A-13,
kort 1/2, side 42
Dødte 1752
Christen Simonsen Smed og Bodild Andersdtr. af Bejstrup deres
pige b. fød *** d. 12 Junÿ døbt 3 p Trinit d. 18 kaldet ...... [navn
mangler = Anne]
Fremb. af Anne Peder Lassensdtr. af Tandrupgaard
Lars Simonsen af Holmsøe, Søren Christensen
Christen Nielsen og Helle Pedersdtr. Jacob Jensens h. af Bejstrup
Konen introd Dom. 8 p. Trinit.
*** Mandag - en halvmåne

Fra : aafe

Dato : 29-05-04 20:35

On Sat, 29 May 2004 20:55:34 +0200, K. Thidemann wrote:

>Vi er da næsten enige ...... Bejstrup og Kollerup kirkebøger i Han-
>Herred benytter også disse tegn.

Hej K og H

Ja, bortset fra en lille prik, og en lidt klarere beskrivelse fra
jeres side

>Og god pinse til dig Arne.

Tak for hilsenen, og en lige så god pinse tilbage til jer

Mange gode hilsener her fra Frederiksberg og
Arne

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 28-05-04 23:52

Ole Munk skrev:

> Mon ikke det er betegnelsen for månedernes navne?

Nej, det giver ikke mening. Der er ingen måned opkaldt efter Venus og
Jupiter.

Derimod findes der dage opkaldt efter de pågældende planeter (se Arnes
indlæg).

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 29-05-04 22:45

Tusind tak til jer alle for opklaringen af dette spørgsmål, jeg tænkte jo
nok at når jeg sendte det ud i verdensrummet at så kom alle I vidunderlige
og kloge mennesker mig til hjælp - og så blev jeg så klog. Det er jo aldrig
nogen skade til, man skal jo helst lære noget nyt hver dag.
Til Lars Erik vil jeg sige tusinde tak for tilbuddet med opslag i Stepping
kirkebog, men jeg har selv mikrokortene for denne kirkebog fra 1701-1884,
har bare ikke før været så langt tilbage i den at jeg er stødt på disse
tegn.
Atter en gang 1.000 tak og god pinse til jer alle fra Jytte 8-D

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 29-05-04 12:06

Scripsit Jytte Frank Dekov:

> [...]
>
> Hvad står de for i denne henseende?
>
> Eks. 'tegnet for Jupiter' p 4 Trin. 1706.
>
> Håber at nogen kan hjælpe med at løse denne gåde.

Jeg har også undret mig meget over dem - jeg troede egentlig der var
tale om gårdsignaturer, for jeg har set lignende tegn i landmålersagen
vedrørende Stepping sogn fra 1716-18.

Den med ugedagene lyder plausibel og jeg vil se efter om det ville
kunne passe.

Jeg har forresten mikrokortene for Stepping fra 1701-1845 hvis du skal
bruge et opslag i ny & næ.

Lars Erik Bryld