Datetime
Fra : Rigor Mortis

Dato : 28-05-04 21:18

Jeg har et felt i en database der er datatype 'datetime'.

Når jeg henter den ud i variabel, får jeg et output der for eksempel kan
være: "2004-05-25 07:56:59".

Hvordan får jeg det lavet til pæn formattering?

Jeg har prøvet med noget i stil med

date("j/n-Y", $uploadtid)

sopm har virket i en anden forbindelse, men det holder slet ikke nu.
--
RM

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 28-05-04 23:05

Rigor Mortis <rigor@12mail.dk> wrote:
> Jeg har et felt i en database der er datatype 'datetime'.
>
> Når jeg henter den ud i variabel, får jeg et output der for eksempel
> kan være: "2004-05-25 07:56:59".
>
> Hvordan får jeg det lavet til pæn formattering?

Hvis du vil benytte PHP til at lave formateringen, har du brug for at få
tidspunktet som et unix timestamp - altså sekunder siden 1. januar 1970
00:00:00 GMT . Det letteste i det tilfælde at konvertere din mysql DATETIME
type til et unix timestamp i dit SQL statement ved hjælp af
UNIX_TIMESTAMP-funktionen:
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Date_and_time_functions.html.

Så kommer din SQL til at se nogenlunde sådan ud:

SELECT ..., UNIX_TIMESTAMP(uploadtid) as uploadtid FROM ...

Du kan herefter bruge PHP's date- eller strftime-funktion til at formatere
dit unix timestamp, som du gjorde før.

Hvis du vil lave konverteringen i ren PHP, er der en del kreative forslag i
manualens noter: http://dk2.php.net/date+time

--
Med venlig hilsen / Regards
Kasper Garnæs

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-05-04 07:51

On Sat, 29 May 2004 00:05:07 +0200, "Kasper Garnæs" <demos@mailme.dk>
wrote:

>Hvis du vil lave konverteringen i ren PHP, er der en del kreative forslag i
>manualens noter: http://dk2.php.net/date+time

Yep - strtotime() kan efterhånden også æde MySQLs datetime-format, så:

$datetime = "2002-02-13 12:34:56";
print date("j/n Y",strtotime($datetime));

... vil fx også virke.

--
- Peter Brodersen

Fra : Ole Olsen

Dato : 01-06-04 05:26

On Sat, 29 May 2004 08:50:41 +0200, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

>Yep - strtotime() kan efterhånden også æde MySQLs datetime-format, så:
>
>$datetime = "2002-02-13 12:34:56";
>print date("j/n Y",strtotime($datetime));

Den har ledt efter længe, og det virker sådan set også fint. Jeg har
dog ét problem: print date("d-m-Y",strtotime("0000-00-00")); udskriver
30-11-1999. Hvorfor mon? Jeg vil gerne beholde alle nullerne. Nogen
løsning?

OO

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 29-05-04 08:44

Kasper Garnæs wrote:

> [...]
> dit unix timestamp, som du gjorde før.
>
> Hvis du vil lave konverteringen i ren PHP, er der en del kreative forslag i

Hvor hulen vil du bruge php's date og time funktioner - når du alligevel
er i MySQL?

SELECT ..., DATE_FORMAT(uploadtid, "%e/%c-%Y") as uploadtid FROM ...

%e/%c-%Y = php's j/n-Y

mvh
Johan

Fra : Rigor Mortis

Dato : 29-05-04 21:08

"Johan Holst Nielsen" <__spam__@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse

> SELECT ..., DATE_FORMAT(uploadtid, "%e/%c-%Y") as uploadtid FROM ...
>
> %e/%c-%Y = php's j/n-Y

Kan man få den til at skrive danske ugedage som man kan med PHP?
--
Rigor